اخبارصنعت و معدن

برگزاری هم اندیشی فعالان معدنی و دانشگاهیان با رییس سازمان زمین شناسی

به گزارش صنعت کار،مدیرکل دفتر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در کردستان و معاون معدنی این استان به بررسی معادن استان متبوع خود ازنظر بهره برداری، اکتشافی و فرآوری پرداخت و گفت کردستان با مساحت بالغ بر 29 هزار کیلومتر مربع، و 1/2 درصد جمعیت کل کشور حدود 1/6 درصد از معادن کشور را به خود اختصاص داده است.

مهدی مرادی ضمن اشاره به وجود معادن گسترده طلا در کردستان یادآور شد: معادن طلای ساریگونی در منطقه قروه در سال 94 با پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت و با ایجاد 700 نفر اشتغال مستقیم به بهره برداری رسید و در سال 96 با تولید بیش از سه تن طلای خالص بیش از نیمی از طلای کشور را تولید کرده است.

به گفته وی معدن طلای ساریگونی کمترین میزان آسیب زیست محیطی برای منطقه را دارد و درحال حاضر مطابق با استانداردهای جهانی در بخش معدنکاری و فرآوری مشغول به کار است.

معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ابراز امیدواری کرد که معدن قلقله در سقز نیز به زودی به بازدهی مشابه با معدن ساریگونی برسد و استان کردستان را بیش از گذشته طلایی کند.

مدیرکل دفتر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ضمن اشاره به مجموعه معادن سنگ آهن واقع در حسن آباد، سقز، قروه و بیجار با مجموع 74 میلیون تن کانسنگ ذخیره قطعی، تصریح کرد: این معادن در قالب نوزده پروانه بهره برداری فعال شد و این استان را در رتبه پنج کشوری قرار داد.

مرادی، وجود معادن سنگ تزیینی مرمر در قروه با شهرت جهانی را به‌عنوان پتانسیل دیگر کردستان یاد کرد و گفت: بیش از هجده نوع ماده معدنی در کردستان شناسایی شده و بالغ بر 20 میلیون تن استخراج اسمی و 600 میلیون تن ذخیره در کردستان وجود دارد.

به گفته وی براساس آمار 24 معدن فلزی، 67 معدن سنگ تزیینی و در مجموع 69 پروانه بهره برداری در این استان فعال است که برای 2هزارنفر اشتغال واقعی ایجاد کرده است.

مدیرکل دفتر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه کردستان در 3 زون زمین شناسی زاگرس، سنندج-سیرجان و پلدختر واقع شده است خاطرنشان کرد: 19 برگه زمین‌شناسی یک صدهزارم، 170 برگه یک بیست و پنج هزارم استان را پوشش می‌دهد که بیشتر این برگه‌ها تهیه شده است.

معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه سازمان زمین زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای نخستین بار در کشورمطالعات ژئوفیزیک هوایی را در شمال غرب کردستان آغاز کرد، تصریح کرد: عملیات پی جویی مواد معدنی در کل استان انجام شده و نقشه‌های ژئوشیمیایی نیز تهیه شده و اکتشاف معادن طلا نیز حاصل صحت و سقم داده های تهیه شده توسط کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور است.

مرادی در ادامه به واگذاری چهار پهنه اکتشافی سقز- بانه، قروه- بیجارو دیواندره برای اکتشاف خبر داد و گفت: امیدوارم این امر موجب خیر و برکت برا ی کردستان شود.

با بیان اینکه از سال 93 فرآوری موادمعدنی به منظور جلوگیری از صدور مواد معدنی خام از استان پیگیری شد، افزود: بر همین اساس زنجیره فولاد، ایجاد واحد فرآوری شمش طلا، مصنوعات سنگی و دیگر مواد معدنی در این استان درحال فعالیت است.

در ادامه رئیس سازمام صنعت، معدن و تجارت کردستان ضمن اشاره به ضرورت توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: کردستان استانی معدنی است ولی از این ظرفیت با منابع خدادادی به طور مناسب استفاده نشده است که امید است با بهره برداری از معادن بزرگ و جذب سرمایه گذاران این امر را در استان توسعه بخشیم.

محمد دره وزمی با بیان اینکه باید از خام فروشی مواد معدنی در کردستان جلوگیری کنیم، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰ درصد کردستان در شمال غرب مورد مطالعات اکتشافی قرار گرفته که با تعریف پهنه های اکتشافی جدید توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور امیدواریم دخایر عمقی و پتانسیل بیشتری برای استان محقق شود.

به گفته وی، امیدواریم با توسعه اکتشاف سرمایه گذاری بیشتر، ورود علاقه مندان و فعالان بخش معدن، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالا برای کردستان ایجاد شود. دره وزمی وجود معادن کوچک و معدنکاران کم توان را به عنوان معضل این استان یاد کرد و گفت: امیدواریم با اتکا به پتانسیل بالای نیروی انسانی و ورود سرمایه گذاران بزرگ در معادن باعث توسعه شویم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ضمن ابراز امیدواری از توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: با راه اندازی کلینیک صنعت و معدن در صدد ارتقای این بخش در استان هستیم تا علاوه بر ایجاد توسعه در استان، سهمی هم در ارتقای اقتصاد کشور داشته باشیم.

همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نیازهای بخش معدن کردستان را درک میکند، گفت: سازمان زمین زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توسعه تعاملات را در دستورکار دارد و د رنظر دارد ارتباط این سازمان با فعالان معدنی، خانه معدن، نظام مهندسی و دانشگاهیان را بیش از گذشته ارتقا دهد.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشورضمن اشاره به واگذاری تهیه بخشی از نقشه‌های زمین شناسی استان‌ها به سازمان نظام مهندسی معدن خاطر نشان کرد: این سازمان درصدد توانمندسازی بخش خصوصی است به سمت برون سپاری فعالیت ها پیش می رود و به اشتغالزایی و ایجاد توسعه با همکاری دیگر بخش‌ها معتقد است.

به گفته لک، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشورفعالیت گسترده اکتشافی و ژئوفیزیک هوایی در استان کردستان طی شش ماه اول و سیستان و بلوچستان در نیمه دوم سال را در دستورکار دارد و درحا حاضر پنج گروه کارشناسی این سازمان به طور همزمان در کردستان درحال فعالیت هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خالصانه درکنار این استان برای توسعه همه جانبه هستیم، افزود مایل به توسعه ارتباط بدنه و تعاملات دوطرفه هستیم و این سازمان میتواند درجهت ارتقای سطح کتابخانه های این استان مسوولان را حمایت کنند.

منبع:روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا