اخبارصنعت و معدن

همدان مجموعه ای از پدیده های ارزشمند زمین شناختی است

به گزارش صنعت کار، دکتر راضیه لک رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشورکه به منظور شرکت در نشست مسئولان کشوری و روسای نمایندگی های خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران در همدان به عنوان پایتخت گردشگردی کشورهای آسیایی حضور دارد، طی سخنرانی خود به بررسی ژئوپارکها و توسعه گردشگری پایدار پرداخت.

وی با بیان اینکه گردشگری پایدار همزمان با حفظ و افزایش فرصتها برای آینده، نیازهای مناطق میزبان و گردشگران حاضر در آن‌ منطقه را فراهم میکند، افزود: مدیریت منابع و توسعه گردشگری باید به صورتی انجام گیرد که در کنار تامین نیازهای اقتصادی، اجتماعی و زیباشناختی تمامیت فرهنگی، فرایندهای ضروری زیست محیطی، تنوع زیستی و سیستم های بقا حفظ شود.

لک؛ حفظ محیط زیست و تنوع زیستی برای آیندگان، تامین نیازهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، حفظ و احیای طبیعت، تاریخ و فرهنگ به عنوان منابع درآمدی گردشگری و توسعه متوازن منطقه ای را به عنوان اهداف گردشگردی پایدار یاد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اشتغال و کارآفرینی، کسب درآمد و رونق اقتصادی، نیاز کمتر به صرف منابع طبیعی و انرژی، افزایش دانش عمومی و مشارکت اجتماعی، حفظ ثروتهای سرزمینی و بازدهی بالا را به عنوان مزایای توجه به گردشگری در مناطق دانست.

به گفته رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ژئوپارک محدوده ای با مرزهای مشخص و مساحت کافی شامل سایت هاو پدیده های زمین شناختی کمیاب و برجسته ای است که وجود جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی قابل توجه اهمیت آن را دوچندان میکند.

وی به بیان اینکه برای ایجاد یک ژئوپارک ملزومات ویژه ای مورد نیاز است، ادامه داد: مشارکت و همکاری جامعه محلی در امور اجرایی، راهبردهای مدون برای آموزش، حفاظت و بهره برداری، توانمندسازی مردم محلی، برنامه ریزی برای خودکفایی اقتصادی و بی نیاز شدن از بودجه دولتی بسیار ضروری است.

این مقام مسئول اهداف اصلی ژئوپارک را آموزش و عمومی سازی علوم زمین، توسعه اقنصادی جامعه محلی از راه گسترش ژئوتوریسم و جذب گردشگر، حفاظت از میراث زمین(طبیعی، تاریخ و فرهنگ) و جلب مشارکت و همکاری جوامع محلی با هدف اشتغالزایی و کارآفرینی یاد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ژئوپارکها در صدد ترکیب برنامه های اقتصادی پایدار از طریق توسعه گردشگری با حفاظت از میراث زمین است، خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری پایدار از طریق کارآفرینی، اشتغالزایی، ارتقای سطح درآمد و تقویت هویت محلی، تعامل فرهنگی و همچنین ارتقای سطح آگاهی و روابط اجتماعی، تقویت روحیه گردش پذیری و مشارکت فعال جوامع محلی و در نهایت توسعه گردشگری سبز و مسئولانه در حفاظت از طبیعت را به عنوان تاثیرات مهم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی ژئوپارکها بر جوامع محلی برشمرد.

وی ضمن تاکید بر وظیفه ذاتی و قانونی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در شناسایی و‌ پتانسیل یابی ژئوپارکها در کشور و نظارت بر امور آنها، تصریح کرد: این سازمان پرسابقه ترین سازمان در خاورمیانه از دیدگاه بررسی های مربوط به میراث زمین شناختی و دارای جایگاه ممتاز در شورای عالی ژئوپارکهای جهانی یونسکو و همچنین جایگاه منطقه ای در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ادامه به بررسی پتانسیل های زمین شناختی همدان و تاکید بر طرح پیشنهادی ایران برای ژئوپارک اکباتان در این استان پرداخت و گفت: توده های نفوذی الوند، چکادهای الوند، دره سیمین در جنوب خاوری توده الوند، تنوع چین خوردگی ها، گسلها و پدیده های ساختاری به همراه تندیس های طبیعی از صخره های گرانیتی مجموعه ای از پدیده های ارزشمند زمین شناختی را در استان همدان گرد هم آورده است.

به گفته لک، مجموعه گنج نامه به عنوان پدیده ارزشمند فرهنگی، باستانی و زمین شناختی که به عنوان اثری باستانی بر روی گرانیت های پروفیروئیدی الوند و در میان صخره های گرانیتی زیبا ایجاد شده و همچنین غار علصدر با اهمیت بین المللی و دارای بزرگترین مسیر قایق رانی در غارهای آبی جهان با پدیده های زیبای رسوبی درون سازندهای آهکی ژوراسیک به عنوان دیگر جاذبه های زمین شناختی استان همدان است.

معاون‌وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از فروچاله های همدان-کبودرآهنگ به عنوان پدیده زمین شناسی مهندسی برای پژوهش و گردشگری زمین شناختی و همچنین صنایع دستی و هگمتانه و آرامگاه ابوعلی سینا و باباطاهر عریان را از دیگر جاذبه های این استان برشمرد.

وی ایجاد ژئوپارک در همدان را به عنوان تدبیری هوشمندانه یاد کرد و افزود: انجام مطالعات تفصیلی و اقدام برای ثبت منطقه پیشنهادی در شبکه ملی ژئوپارکهای کشور و سپس شبکه جهانی ژئوپارکهای یونسکو، برپایی کارگاه ها و دروه های آموزشی برای جوامع محلی، جذب سرمایه گذار برای توسعه زیرساختها و ثبت پدیده های طبیعی موجود در محدوده ژئوپارک در فهرست میراث طبیعی ملی به عنوان پیشنهادات ارائه میشود.

به گفته رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توده آذرین الوند و دگرگونی های رخ داده اطراف آن، آزمایشگاه و نمایشگاه گسترده ای را برای پژوهش های علمی پدید آورده و از سویی آثار باستانی، طبیعت چشم نواز، غار نام آشنای علیصدر در کنار فرهنگ غنی و جوامع محلی منطقه، توانمندی استان را در زمینه معرفی ژئوپارک ملی اکباتان نشان میدهد.

منبع:روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا