اخبارصنعت و معدنویژه ها

کشور در پژوهش و فنآوری دچار یک عقب ماندگی بزرگ است

به گزارش صنعت کار،دکتر مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو امروز در مراسم اولین جشنواره ایده های ارزش آفرین در معدن و صنایع معدنی ، ضمن اشاره به مطلب فوق اظهار داشت:دولت ها مرتب از عدم وابستگی خود به درآمدهای نفتی صحبت می کنند اما این وابستگی همچنان وجود دارد و این در حالی است که حاکمیت سیاست بر اقتصاد نیز در این میان مزیدی بر علت شده است .
وی ادامه داد:بااین حال در چند سال اخیر میزان توجه و همکاری دوبخش صنعت و دانشگاه به یکدیگر بیشتر شده و این منشا اثرات مثبت در در هردو حوزه خواهد شد.

تشکیل “یونیدرو” برای تعامل جدی بین حوزه معدن و دانشگاه

کرباسیان اضافه کرد:خوشبختانه در یک سال اخیر موسسه مشترک پژوهشی آموزشی “یونیدرو” با همت “ایمیدرو” و ودانشگاه تهران ایجاد شده است تا موجب الگوپذیری برای دیگر بخش های صنعتی کشور شود.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به این که کشور ما در حوزه فن آوری و پژوهش دچار یک عقب ماندگی بزرگ نسبت به دنیاست ، گفت:در دورانی که چین تصمیم گرفت تحولی در اقتصاد خود ایجاد کند به دو فاکتور بسیار مهم جذب سرمایه گذاری خارجی و ورود تکنولوژی و فن آوری توجهی ویژه نشان داد و همین امر باعث شد طی سه دهه به بزرگترین بازیگر اقتصادی جهان تبدیل شود.
کرباسیان افزود:اینک چین در عرصه خودرو سازی معتبر ترین برندهای جهانی را درکشور خود تولید می کند و در عین حال در بخش معدن هم همین کشور در 23 سال قبل میزان تولید معدنی ای معادل 8 تا 10 درصد داشت که این میزان هم اکنون به بالای 50 درصد رسیده است و باید به یاد داشته باشیم همین کشور چین هم اکنون از قدرتی برخوردار است که فی المثل وقتی در سال 2015مصرف فولاد خود را تغییر دادبازار فولاد جهان را تحت تاثیر شدید شد.
این مقام مسئول اضافه کرد: لازم است ما هم مانند چین بپذیریم که در حوزه پژوهش و تحقیق باید بسیار بسیار جدی عمل کنیم تا بتوانیم اقتصاد کشور خود را به حرکت درآوریم واین در صورتی اتفاق می افتد که مانند این گونه کشورها دانشگاه وصنعتمان را به جهان متصل کنیم.
وی همچنین با اشاره به جشنواره ایده های ارزش افرین در صنعت و معدن گفت: ضروری است مه بدانیم اگر این ایده ها پرورانده و حمایت نشود موجب سرخوردگی های زیادی خواهد شد و این در حالی است که هم اقتصاد ما تاکنون نسبت به این ایده ها بی توجه و یا کم توجه بوده است و هم بخش خصوصی چندان اقبالی نسبت به این موضوع نشان نداده است.

تشکیل صندوق سرمایه گذاری جسورانه

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به تشکیل صندوق سرمایه گذاری جسورانه گفت:این صندوق می تواند حامی ایده های برتر در حوزه های صنعتی باشد و البته باید به یاد داشته باشیم که این حمایت نباید یارانه ای باشد چون این تجربه پیش از این فاجعه بار بوده است.
کرباسیان با تاکید بر این که ایمیدرو 25 درصد از سود خود را به حوزه تحقیق و پژوهش اختصاص می دهد گفت:باید بپذیریم که در این بخش از دنیا بسیار عقبیم و حالا با این رویکرد یعنی تشکیل یونیدرو وصندوق سرمایه گذاری جسورانه باید به سوی راهی برویم که پیش از این نپیموده ایم.
کرباسیان همچنین در پاسخ به این پرسش صنعت کار که موسسه یونیدرو با جه میزان منبع مالی اولیه کار خود را آغاز کرده گفت:5میلیارد تومان برای راه اندازی این موسسه درنظر گرفته شده که بی شک در طول کار این حمایت از بخش تحقیق و توسعه تداوم خواهد یافت.

بنا به این گزارش همچنین دکتر محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران نیز د این مراسم با اشاره به این که شاید عدد هزینه ای شروع فعالیت موسسه یونیدرو چندان بزرگ به نظر نیاید ، گفت:یکی از مشکلات در کشور در حوزه همکاری بین دانشگاه و صنعت این بوده است که همیشه هرکدام از نمایندگان بخش صنعت ودانشگاه در یک سوی میز می نشستند و هرکدام از عدم همکاری دیگری انتقاد می کردند ولی اینک با شکل گرفتن موسسه یونیدرو بین دانشگاه تهران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) می توان به شکل گیری جدی این تعامل بین دوبخش امیدوار بود.
وی با اشاره به این که روزگاری کشور ما به عنوان یکی از تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت عملکرد مطلوبی داشت، گفت:پیش از این در ایران تلویزیون و یخچال به بهترین کیفیت تولید می شد اما هم اینک همه این لوازم و کالاها در کشور ما وارداتی است و هیچکس هم نمی پرسد که علت این تغییر چیست و چرا اینطور شده است .

کشور وارداتی شده است

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز اتومبیل مدل 30 سال پیش را تولید وبا قیمت های بالا به مردم عرضه می کنیم و عملا کشور را وارداتی کرده ایم ور در این میان حتی از دانشگاهی ها هم پرسیده نمی شود که چگونه طی چند سال این اتفاق افتاده است.
احمد آبادی افزود:امروز ما بسیار هیجان زده ایم که با تشکیل موسسه یونیدرو در تلاشیم که تعامل بین صنعت و دانشگاه را به شکلی جدی در دستور کار خود قرار دهیم.
این مقام دانشگاهی کشور با تاکید بر این که تاکنون هیچکس به فکر این تعامل نبوده است گفت: هم اکنون شاید ما از سوی نهادی ناظر مورد پرسش هم قرار بگیریم که چرا چنین پولی را گرفته ایم و این موسسه تحقیقاتی را تشکیل داده ایم.
رییس دانشگاه تهران با بیان این که اگر امروز کسی به فکر مقوله تحقیق و پژوهش نباشد فردا بسیار دیر خواهد بود اظهار داشت:تمام مشکلاتی که در حال حاضر دراقتصاد ما بروز کرده است ناشی از بی توجهی های ما در سال های گذشته استو این در حالی است که همه کشورهای موفق از یک سو با متصل شدن دانشگاه ها و نهادهای آموزشی خود به دنیا و از سوی دیگر تحقیقث و پژوهش و نو آوری به توفیقات بزرگ اقتصادی دست یافته اند.احمد آبادی با یاد آوری این که برای اشتغالزایی دو تجربه ناموفق و هولناک بنگاه های زود بازده را در سال های گذشته از سر گذرانده ایم ، گفت:این اشتباه که با روش و ساز وکار وامی بخواهیم چنین اشتغالی ایجاد کنیم نباید مجددا تکرار شود و باید بدانیم با دراختیار گرفتن پارک های علمی و فناوری می توانیم به رونق کسب و کار سرعت بسیار بیشتری ببخشیم.
فرزین سوادکوهی:خبرنگار حوزه معدن “صنعت کار”
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا