اخبارصنعت و معدنگوناگونویژه ها

به جای مهارت آموزی خود را وقف تقدس مدرک گرایی کرده ایم

به گزارش صنعت کار دکتر سلیمان پاک سرشت معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خلال برگزاری هجدهمین دوره مسابقات ملی مهارت اظهار داشت:در نظر داریم طی طرحی بنگاه های اقتصادی را با هدف ارائه آموزش های متناسب با کار به موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای متصل کنیم.
پاک سرشت افزود: مسابقات مهارت با هدف ترویج گفتمان مهارت، آشنایی مربیان با استانداردهای آموزش مهارت جهانی، افزایش مهارتی نیروهای کار، ، ایجاد ارتباط میان مراکز آموزش مهارت با صنعت و بنگاه‌های اقتصادی، معرفی مهارت‌آموزان و فراهم کردن بستر ورود آن‌ها به بازار کار در حالی برگزار می شود که این حرکت می تواند فرصت مناسبی برای شناسایی نخبگان رشته های مختلف در کشور باشد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درموردخروجی این مسابقات برای دستگاه های مرتبط با مقوله اشتغال گفت: هدف ما از برگزاری این مسابقات ایجاد انگیزه در افراد ماهر است و تلاش می‌کنیم افراد دارای توان مهارتی، به ویژه نخبگان مهارتی را شناسایی و بسترهای ورود آن‌ها به بازار کار را فراهم کنیم.
پاک‌سرشت تصریح کرد: افراد برگزیده سال‌های گذشته، کارآفرینان موفقی هستند که به خلق فرصت‌های کسب‌وکار همت گمارده و از تجارب مهارتی خود برای ورود به فضای کسب‌وکار بهره گرفته‌اند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال از تدوین و آماده‌سازی طرحی برای اتصال صنایع بنگاه‌ها و کاریابی‌ها به موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت که براساس آن به متقاضیان اشتغال و جوانان جویای کار آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار ارائه می‌شود.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش صنعت کار مبنی بر اینکه چه دستگاه هایی باید محوریت قراردادن موضوع مهارت آموزی را در شیوه های آموزشی خود در دستور کار قراردهند و چه نهادهایی باید از این موضوع به صورت جدی حمایت به عمل بیاورند،گفت:واقعیت این است که متاسفانه درکشور ما موضوع مهارت اندیشی جدی گرفته نمیشود و مهارت آموزان اصلا دیده نمی شوند و این درشرایطی است که همه ما زندگی خود را وقف تقدس به مدرک گرایی کرده ایم و اینک بسیارضروری است که به جنبش مهارت آموزی و مهارت آموخته میدان عمل بیشتری بدهیم و در این میان بی شک نقش رسانه ها بسیار قابل توجه است و من به عنوان یک رییس سازمان واقعا تقاضا میکنم که رسانه ها این موضوع را نصب العین قراردهند و یک جریان قدرتمند رسانه ای را در این خصوص شکل بدهند ،وایکاش همه مسئولین کشور برای یکبارهم که شده خود را درمعرض این پرسش قراردهند که واقعا در این حوزه دارند چکار می کنند.
وی ادامه داد:کارمهارت آموزی کاری بسیار دشوار است و از عهده یک دستگاه به تنهایی برنمی آید و باید حرکتی بین بخشی هم تلقی شود تا در این زمینه توفیق لازم حاصل شود.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:در همین مسابقات مهارت آموزی در حیطه بین المللی همیشه عالی ترین مقامات کشوری و سیاسی کشورها در راس حمایت از مسابقه ها قرار دارند،درحالیکه در کشورما این واقعا سوال برانگیز است که چرا مدیران ومسئولان رده بالا در چنین جنبشی حضور ندارند و نسبت به آن بی توجه اند.
وی در ادامه پاسخ به پرسش “صنعت کار”گفت: اولین جایی که باید این موضوع مورد توجه قرارگیرد ،نهادهای ماست و این بدین دلیل است که اساسا سطح مدرک در تمام فهرست های حقوق و دستمزد ویژگی خود را به رخ میکشد و فی المثل بر اساس دیپلم و لیسانس و دکتری است که حقوق و دستمزد را تعیین میکنند ،در حالیکه مهارت اشخاص مورد توجه ویژه قرار نمیگیرد و فقط مدرک است که سطح دستمزدها را مشخص میکند و این درشرایطی است که دردیگر کشور مدارک مهارتی افراد به میزان زیادی تعیین کننده حقوق ها ودستمزدهاست.
پاک سرشت همچنین تاکید کرد با چنین رویکردی در بقیه بخش ها مانند نهادهای مرتبط با آموزش عالی کشور نیز تحرک های مطلوبی ایجاد خواهد شد چون کشور به نیروی انسانی مطلوب و تاثیر گذار تکیه بیشتری خواهد داشت که موجب رشد و ارتقا اقتصادی خواهد شد.
وی همچنین گفت: این که بین دانش آموزان ما به صرف رشته هایی مانند تجربی وریاضی هیچ تناسب وفرقی وجود ندارد که آنها را در قالب شغلی مناسب آینده خود دسته بندی کند واقعا موضوعی سوال برانگیز است و بر این اساس معلوم است که چنین نظامی مشکلاتی را با خود همراه خواهد داشت که باید برای رفع آن همگی در این جنبش ، یعنی مهارت آموزی شرکت کنیم.
رییس سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور در پاسخ به این پرسش صنعت کار که هم اکنون وضعیت مهارت آموزی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر به شکل ارزیابی می شود نیز گفت: آنچه از خروجی مسابقات مهارت آموزی در ایران بدست می آید در رقابت های جهانی شرکت می کند اما موضوع مهم تر که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد این است که نگذاریم موضوع مهارت آموزی به پدیده ای رویداد محور تبدیل شود چرا که این رویکرد می تواند به طور جدی کار دست ما بدهد وما باید به آن سیستم و فرآیندی که مهارت در آن مهم تلقی می شود اهمیت بدهیم .
وی افزود: در کشورهای دیگر مهارت آموخته ها به شکلی جدی وارد چرخه کار وصنعت شده اند و ما نیز نباید خود را فقط با برگزاری مسابقات محک بزنیم بلکه باید میانگین مهارت های موجود در جامعه را مورد ارزیابی قرار دهیم و برای آن برنامه تدوین کنیم.
پاک سرشت اضاافه کرد: مطالعات نشان می دهد افزایش هریک واحد در میانگین مهارت جامعه نزدیک به یک درصد GDP کشور را ارتقا می دهد ودر این میان باید پرسید آیا ما داده های اطلاعاتی و آماری از این موضوع در کشور داریم که به ما نشان بدهد میزان مهارت ها در کشور ما چقدر است؟ متاسفانه تاکنون چنین داده ای وجود نداشته است.در مورد مدارک تحصیلی آمار روشن و شفاف است اما در مهارت هیچ آماری در دست نیست و این در شرایطی اتفاق می افتد که در دیگر کشور ها این اطلاعات هر لحظه رصد می شود تا از آن مطلوبترین استفاده ها را ببرند.

فرزین سوادکوهی: دبیر سرویس زیر بنایی “صنعت کار”
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا