اخبارصنعت و معدننفت و پتروشیمی

طرح دعوی خسارت صنایع از دولت به دلیل قطعی برق

به گزارش “صنعت کار”بیژن پناهی‌زاده درباره اثرات منفی قطع برق بر عملکرد واحدهای تولیدی و صنعتی طی روزهای اخیر، اظهار کرد: ضرر و زیان ناشی از قطع برق واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار هنگفت است و تولیدکنندگان را با مشکلات بسیار زیادی روبرو کرده که عمده‌ترین آن افزایش هزینه‌های تولید است و دولت باید این ضرر و زیان را جبران کند و هزینه مربوط به بخش خصوصی را بپردازد.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی هزینه‌های مختلفی از جمله حقوق و دستمزد کارگران، هزینه‌های مالیاتی و تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند و در زمان قطعی برق این هزینه‌ها متوقف نمی‌شوند و تولیدکنندگان مجبورند با پایان هر ماه هزینه‌های مذکور را پرداخت کنند.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه علاوه بر ضرر و زیان آشکار واحدهای تولیدی و صنعتی ناشی از قطع برق، این واحدها با ضرر و زیان‌های پنهان نیز مواجه می‌شوند، گفت: رسیدن محصول و کالای تولیدی به بازار و قطعی برق سردخانه‌ها از جمله مشکلاتی است که واحدهای تولیدی با آن مواجهند و به عنوان ضرر و زیان پنهان از آن‌ها نام برده می‌شود. واحدهای تولیدی نه تنها طی سال‌های اخیر از مشوق‌ها و تسهیلات لازم برخوردار نبوده‌اند بلکه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که در حال حاضر از ابتدایی‌ترین خدمات از جمله برق و آب هم محروم هستند.

پناهی‌زاده با طرح این پرسش که به چه علت واحدهای صنعتی باید هزینه مصرف بالای برق خانگی را پرداخت کنند؟ گفت: دیواری کوتاه‌تر از صنایع و واحدهای تولیدی وجود ندارد اما از دولت ادعای خسارت می‌کنیم. چرا که با قطعی برق مجبور به پرداخت حقوق و دستمزد، هزینه‌های مالیات و تامین اجتماعی هستیم، آن هم در حالی که چرخ کارخانجات‌مان نمی‌چرخد.

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا چنین شرایطی وجود ندارد، این گونه مدیریت اتلاف انرژی صورت نمی‌گیرد. در کدام از کشورهای دنیا شما سراغ دارید که شبکه برقی از زیر زمین رد نشده باشد و با انتقال حرارت در محیط روباز شاهد از دست رفتن انرژی به دلیل گرمای زیاد باشیم. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر در سایر کشورهای دنیا، دولت تصمیمی اتخاذ می‌کند که به واحدهای تولیدی و صنعتی خسارت زده می‌شود، قطعا ضرر و زیان ناشی از تصمیم گیری را نیز پرداخت می‌کند، اما در کشور ما چنین شرایطی وجود ندارد و روز به روز کار برای صاحبان صنایع سخت‌تر می‌شود.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شبکه برقی کشور ۳۰ درصد اتلاف انرژی داریم، خاطرنشان کرد: هرچه سریع‌تر باید نسبت به قطعی برق واحدهای تولیدی و صنعتی چاره‌اندیشی شود چرا که در غیر این صورت وضع تولیدکنندگان از این بدتر خواهد شد.

بنا به این گزارش، بر اساس تصمیم اخیر وزارت نیرو قطعی برق در نواحی مختلف و در زمان مشخص در دستور کار قرار گرفته و واحدهای صنعتی و تولیدی نیز از این قضیه مستثنی نشده‌اند. مسئله‌ای که شرایط را برای صاحبان صنایع بسیار سخت کرده و در زمان پیک مصرف که برق واحدهای صنعتی و تولیدی قطع می‌شود، فعالیت آن‌ها متوقف شده و تولیدی صورت نمی‌گیرد.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا