اخبارراه و ساختمانصنعت و معدنگوناگون

ایرباس: هواپیماهای ایران با تاخیر بیشتر تحویل داده می‌شوند

به گزارش صنعت کار به نقل از تسنیم، مدیر فروش شرکت هواپیماسازی ایرباس پیش بینی کرد، ایران ده ها فروند هواپیمای مسافربری ای را که بر اساس مفاد برجام و بعد از لغو تحریم ها سفارش داده تحویل خواهد گرفت، اما هشدار داد که این معاملات ممکن است بیش از مدتی که قبلا طراحی شده بود به طول بیانجامد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که مخالف جدی برجام است، روز جمعه از متحدان اروپایی خود خواست تا به برطرف ساختن «اشکالات فاجعه بار» این توافق کمک کنند، در غیر این صورت آمریکا از آن خارج خواهد شد.

شرکت اروپایی ایرباس و رقیب آمریکایی اش بوئینگ توافق کرده اند که مجموعا 180 فروند هواپیمای مسافربری به شرکت ایران ایر بفروشند، اما تحویل این هواپیماها به ایران به حمایت دولت آمریکا از توافق هسته ای بستگی دارد، زیرا تعدادی از قطعات تمام هواپیماهای مسافربری تولیدی این شرکت ها ساخت آمریکاست.

جان لیحی، مدیر امور فروش شرکت ایرباس، با اشاره به توافق این شرکت برای فروش 100 فروند هواپیما به ایران ایر گفت: «من فکر می کنم این قراردادها اجرایی خواهد شد، اما احتمالا نه بر اساس زمان بندی اولیه»

«ما باید موضوع تامین مالی را حل کنیم. آنها باید موضوع انجام پیش پرداخت ها را درک کنند.»

تاکنون ایران ایر 3 فروند هواپیمای ایرباس و چند فروند هواپیمای توربو پراپ ساخت شرکت ای تی آر را دریافت کرده است.

بانکداران می گویند، بی میلی موسسات مالی غربی برای فعالیت با ایران به دلیل نگرانی ها از به هم خوردن توافق هسته ای یا گرفتار شدن در تحریم های فعلی دولت امریکا موجب شده تا همکاری بیشتر با ایران با مشکل مواجه شود.

ایرباس پیشتر توانسته برخی مجوزها را از خزانه داری آمریکا برای صادرات هواپیما به ایران کسب کند که زمان آنها در حدود ابتدای دهه آینده میلادی به اتمام می رسد. این بدان معناست که برای تکمیل این قراردادها با ایران که احتمالا تا بعد از سال 2020 به طول خواهد انجامید، این شرکت اروپایی باید مجددا مجوزهای صادراتی را تمدید نماید.

منابع صنعتی گفتند، اگر زمان بندی تحویل هواپیماها به ایران به عقب بیافتد، تعداد هواپیماهایی که می توان به موجب مجوزهای فعلی به ایران تحویل داد کاهش خواهد یافت.

دیپلمات ها گفتند، فرآیند گرفتن یا تمدید مجوزها به دلیل نامشخص بودن سیاست دولت آمریکا در قبال ایران کندتر شده است.

لیحی که قرار است اواخر ماه جاری میلادی بازنشسته شود گفت، ایرباس در خصوص ساخت هواپیماها برای ایران بدون دریافت پرداخت های سپرده، محتاطانه عمل خواهد کرد. منابع صنعتی گفته اند، شرکت بوئینگ نیز ساخت هواپیماهای سفارشی ایران را تا زمان دریافت پیش پرداخت ها به تعویق انداخته است.

لیحی در ادامه گفت: «شما باید پیش پرداخت داشته باشید تا هواپیما وارد خط تولید شود، بنابراین ما داریم این کارها را با سرعتی پایین تر از آنچه تصور می کردیم انجام می دهیم، اما همچنان معتقدیم که این قرارداد اجرایی خواهد شد.»

منابع صنعتی همچنین گفتند، عدم امکان تامین مالی ایران را ناگزیر ساخته تا پول هواپیماهای تحویل شده قبلی را به صورت نقدی و از طریق بانک مرکزی پرداخت نماید و ممکن است برای پیش پرداخت هواپیماهای بعدی نیز از این روش استفاده شود.

ایرباس از اظهارنظر در مورد جدیدترین اظهارات ترامپ در خصوص ایران خودداری کرده، اما گفته که «به کار با ایران ایر و مقامات ایرانی در خصوص اجرای موافقتنامه خریدی که سال گذشته منطبق با توافق هسته ای و سایر مقررات (بین المللی) منعقد کرده ادامه می دهد.»

بوئینگ نیز ضمن تاکید بر تبعیت از دستورالعمل های دولت آمریکا گفته: «ما از مواضع جمعه پیش (رئیس جمهوری آمریکا) آگاه هستیم و در حال بررسی این اظهارات هستیم تا ببینیم که آیا این مواضع ممکن است تاثیری روی معاملات ما با ایرلاین های ایرانی داشته باشد یا نه.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا