نفت و پتروشیمیویژه ها

تلاطم‌های بازار ارز، دامن گازرسانی به روستاها را هم گرفت

به گزارش “صنعت کار”، طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاهای ایران از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به جد مورد توجه وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت و بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ به کمک تأمین منابع مالی این طرح‌ها آمد تا خونی تازه در شریان پروژه‌های خطوط انتقال گاز کشور جاری شود، هر چند که شرکت ملی گاز با تنوع‌بخشی در تأمین مالی این پروژه‌ها، پای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی را نیز به این میان باز کرد و موفق شد علاوه بر ایجاد اشتغال در نقاط دور و صعب‌العبور و افزایش رفاه و رضایت جوامع کوچک روستایی، فقط در سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی سرگردان را جذب کرده و دست فعالان اقتصادی را بگیرد و اشتغال را در دورترین نقاط کشور رونق دهد.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز تا پایان سال ۹۶، ۸۱ درصد از روستاها و بیش از ۹۶ درصد از شهرهای کشور تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار گرفته‌اند و مطابق وعده این شرکت روند گازرسانی همچنان ادامه خواهد داشت تا شهرها و روستاهای کشور یک به یک جامه سبزرنگ بر تن کرده و از نعمت الهی گاز برخوردار شوند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز نیز اخیرا اعلام کرده است که مطابق با وعده شرکت ملی گاز مبنی بر گازرسانی شهری و روستایی، تا پایان سال جاری روزانه به ۱۰ روستا گازرسانی می‌شود. سعید مومنی گفته است تا پایان خرداد امسال تعداد شهرهای گازرسانی شده به یک هزار و ۱۱۷ شهر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد روستاهای برخوردار از نعمت گاز نیز به ۳۶۰۰ روستا افزایش یابد.

شرکت ملی گاز که در طول چند سال اخیر مسیر پرفراز و فرود گازرسانی به روستاها و نقاط دوره افتاده ایران را در کنار پیمانکاران داخلی با موفقیت طی کرده است، برای برگزاری مناقصات باقیمانده طرح‌های گازرسانی در کشور با مشکلاتی مواجه شده، به طوری که نوسانات اخیر بازار ارز دامن این طرح‌ها را گرفته و مشکلات جدی را برای پیمانکارانی که با این صنعت همکاری می‌کنند، ایجاد کرده است.

بر این اساس برخی از پروژه‌های گازرسانی علی‌رغم اطلاعیه‌های شرکت ملی گاز برای برگزاری مناقصات شبکه‌های انتقال گاز شهری و روستایی، خواهانی ندارد و پیمانکاران اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت مصالح، مواد مورد نیاز وارداتی و به دنبال آن افزایش هزینه‌های جانبی از جمله حمل و نقل و بیمه، نه تنها سودی در اجرای این پروژه‌ها به همراه ندارد، بلکه قیمت تمام‌شده هر پروژه را به رقمی بسیار بالاتر از رقم قرارداد می‌رساند.

سنقر و تایباد از قافله گازرسانی عقب ماندند

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی از سرباز زدن پیمانکاران از پذیرش پروژه گازرسانی به این روستا خبر داده و می‌گوید: «نوسانات ارزی مانع ورود سرمایه‌گذاران برای اجرای عملیات گازرسانی به روستاها می‌شود.»

سیدجواد حسینی‌کیا به خانه ملت گفته است: «…جا دارد با تدابیر اقتصادی پیمانکاران را یاری داد که در راستای انتقال گاز به روستاهای سنقر اقدام اساسی را در دستور کار قرار دهند.»

به گفته این عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادل مجلس یکی از راهکارهای اساسی برای ترغیب پیمانکاران در تلاطمات ارزی، خرید مصالح مورد نیاز توسط دولت و واگذاری مراحل اجرایی طرح‌های گازرسانی به پیمانکاران از طریق برگزاری مناقصه است.

نماینده مردم تربت جام در مجلس نیز از توقف گازرسانی به بخش مرکزی تایباد خبر داده و به خانه ملت گفته است: این موضوع موجب ایجاد نارضایتی میان مرزنشینان شده است و اعتراض مردم تایباد را برانگیخته است.

به گفته جلیل رحیمی جهان‌آبادی پیمانکار گازرسانی به بخش مرکزی تایباد و تعدادی از روستاها در مناطق مرزی و محروم یکسال و نیم است که پروژه را رها کرده است و این امر مردم منطقه را بسیار نگران کرده است.

منبع:ایران پترونت

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا