نفت و پتروشیمیویژه ها

اجرای طرح پرداخت کارمزد همزمان با خرید از ابتدای مردادماه در تمامی جایگاه ها

به گزارش “صنعت کار”سید محمدرضا موسوی خواه ظهر امروز، شنبه ۳۰ تیرماه با اعلام این خبر در جمع جایگاه داران عرضه سوخت در کشور گفت: مصوبه اجرای این طرح در سال جاری با همکاری وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه در آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه کل کشور گنجانده شده است و کارمزد پیش پرداختی برپایه آن، برای هر لیتر بنزین ۴۰ تومان و برای هر لیتر گازوئیل ۱۳۵ ریال خواهد بود که در هنگام فروش سوخت دریافت می شود.

وی با تاکید بر این که در گذشته کارمزد جایگاه داران به صورت یک جا در پایان هر ماه محاسبه می شد که با اجرای این طرح جایگاه داران، بخشی از کارمزد خود را سریعتر و همزمان با خرید سوخت دریافت می کنند، افزود: سوخت بنزین با رقم ۹۶۰ تومان به جایگاه‌دار فروخته شده و جایگاه‌دار فرآورده را با نرخ تکلیفی هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه و تفاوت ۴۰ تومانی آن را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند.

طرح پیش پرداخت منافاتی با نظام حق العمل کاری ندارد

موسوی خواه با اشاره به این که با شیوه جدید، جایگاه‌داران حق‌العمل خود را هنگام عرضه فرآورده به‌صورت مستقیم از مردم دریافت می‌کنند و اجرای صحیح آن نیازمند مدیریت صحیح جایگاه داران است،‌ تاکید کرد: این طرح منافاتی با نظام حق العمل کاری نداشته و مشابه آن بوده و می تواند مقدمه ای برای اجرای طرح حق العمل کاری باشد.

وی با اشاره به این که کارمزد بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ جایگاه سوخت در کشور تاکنون با توجه به مبادی تامین سوخت، پراکندگی جغرافیایی و سطح جایگاه در پایان هر ماه محاسبه و پرداخت می‌شد که از نظر نیروی انسانی و عملیات حسابداری، عملیاتی وقت گیر به شمار می رفت، اما با اجرای این طرح با تغییر در گردش نقدینگی جایگاه ها، بخشی از کارمزد همزمان با خرید فرآورده دریافت می شود.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل اتحادیه قانونی از سوی جایگاه داران به منظور پیگیری خواسته های صنفی گفت: با تشکیل یک اتحادیه قانونمند جایگاه داران می توانند دستیابی به مطالبات خود را تسریع کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: برخی از جایگاه داران ممکن است بدهی هایی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران داشته باشند، اما در صورتی که به ارتقای درجه، بازسازی و … نیاز دارند، می توانند به شرکت پخش مراجعه کنند.

محمدرضا موسوی خواه گفت: یک گروه فنی و جوان از بین جایگاه داران عرضه سوخت نسبت به ساخت و نصب میتر اولتراسونیک به صورت پایلوت اقدام کردند که نتیجه این طرح موفقیت آمیز بوده و می تواند در تمامی جایگاه ها اجرایی شود.

وی با اشاره به این که با نصب این میتر، دیپ از سیستم تحویل فرآورده به جایگاه حذف خواهد شد،‌گفت: قیمت این دستگاه ۴ الی ۵ میلیون تومان است که طبق هماهنگی های انجام شده با سازنده، جایگاه داران می توانند آن را به صورت رایگان نصب کرده و به صورت اقساطی هزینه آن را پرداخت کنند.

موسوی خواه با اشاره به لزوم تجهیز جایگاه های سراسر کشور به طرح کهاب تا پایان سال ۹۹ طبق آئین نامه دولت، گفت: اجرای این طرح و هزینه های تعمیرات و نگهداشت آن در انبارها بسیار سرسام آور بود، اما هر سرمایه گذاری که این طرح را به صورت رایگان در جایگاه ها انجام دهد،‌ می تواند ۷۰ تا ۸۰ درصد بهای فرآورده را به عنوان درآمد برداشت کند.

وی تاکید کرد: هم اکنون حدود ۱۰ سرمایه گذار برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند که امیدواریم با این تمهیدات طرح کهاب در جایگاه ها شتاب بیشتری گرفته و جایگاه داران نیز نسبت به اجرای آن ترغیب شوند.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از طریق مبادی فروش خود روزانه ۱۲۰ میلیارد تومان فرآورده نفتی در کشور به فروش می رساند و هم اکنون ۹۸۶ جایگاه به دلایل مختلف نظیر خرید سامانه هوشمند سوخت، قطعات سی ان جی و …. دارای بدهی های مجاز به این شرکت هستند.
منبع:شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا