اخبارصنعت و معدننفت و پتروشیمیویژه ها

اتهام سوء استفاده ارزی به بخش خصوصی پتروشیمی یک ادعای بی منطق است

به گزارش صنعت کار، دکتر  احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی باذکر این که دشمنان ایران یک نبرد تمام عیار اقتصادی را برعلیه کشور ما آغاز کرده اند گفت:به رغم آن که آمریکا از توافق برجام خارج شده و سناریوی تحریم نفت ایران را در دست گرفته است امابه نسبت تحریم های پیشین، این بار نمی تواند محدودیت های سنگین تری  را علیه صنعت پتروشیمی ایران اعمال کند،چون این تحریم ها فقط از جانب آمریکا جریان می یابد و نه از همه طرفین گفتگو در مذاکرات 1+5

وی اضافه کرد:باید توجه کنیم که این تحریم ها بین المللی و از سوی سازمان ملل نیست که ما را نگران کند و بنابراین در این مقطع زمانی باید نگران وضعیت صادرات پتروشیمی هم بود.

مهدوی ابهری افزود:برای مثال چین اعلام کرده که نفت ایران را می‌خرد. اما به عربستان قول داده پتروشیمی این کشور را جایگزین پتروشیمی ایران کند و با توجه به اینکه صادرات پتروشیمی از ایران به چین حدود ۶ میلیارد دلار است، پیدا کردن جایگزین کار بسیار سختی برای ایران خواهد بود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه پتروشیمی می‌تواند قسمتی از نیازهای ارزی کشور را تامین کند، اظهار کرد: باید سعی شود از مطالبی که علیه صنعت پتروشیمی با جوسازی ساخته می‌شود، جلوگیری کرد.

مهدوی افزود:شرایط صادرات محصولات پتروشیمی در حال حاضر مانند گذشته نیست و در خبر ها آمده است که چین قصد دارد فقط خرید نفت ایران را مانند گذشته ادامه بدهد و می خواهد محصولات پتروشیمی را از این پس به جای ایران  از عربستان سعودی تهیه کند.

وی ادامه داد: مجموع این تحولات بی شک بازار پتروشیمی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد اما ظاهرا قرار نیست دیگر کشور ها از امر و نهی آمریکا تبعیت کنند.

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد:متاسفانه سیاست های بدون بررسی ارزی طی ایان اخیر شرایط را برای فعلان صنعت پتروشیمی سخت تر کرده است و این اتفاق باعث می شود ارز آوری این صنعت برای کشور دچار چالش شود.

مهدوی ابهری اضافه کرد: با وجود افزایش نرخ دلار، پتروشیمی ها ناچار هستند که محصولات خود را با نرخ ارز 4200 تومانی در بورس کالا به فروش برسانند که این مساله مورد سوءاستفاده دلالان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین پیش از نوسان های ارزی، پتروشیمی ها ارز را به نرخ آزاد به صرافی می فروختند اما اکنون باید به نرخ 4200 بفروشند.

از اول هم گفته بودیم این سامانه نیما مشکلاتی دارد
مهدوی ابهری در خصوص اخباری که به صورت جسته و گریخته در این سو  وآن سو مبنی بر فروش ارز از سوی پتروشیمی ها ، بیرون از سامانه نیما،منتشر شده نیز اظهار داشت:در حال حاضر پتروشیمی ها در بورس حضوری 90درصدی دارندو از آنجا که به طور مرتب ساز وکار فعالیتشان به ورت شفاف رصد می شود حتی امکان عرضه یک دلار در بازار آزاد ارز را نخواهند داشت و این اتهام ها کاملا غیر واقعی و غیر منطقی است.
وی با تقسیم بندی فروش ارز در سال جدید به سه دوره افزود: در دوره اول که از ابتدای سال 97 تا 20 فرودین امسال طول کشید، 260 میلیون دلار ارز در بازار به صورت عادی عرضه شد.
مهدوی ابهری ادامه داد: دوره دوم به تعیین دلار 4200 تومانی توسط دولت و پیش از راه اندازی سامانه نیماست باز می گردد که از 21 فرودین تا 15 اردیبهشت ادامه داشت و 250 میلیون دلار به قیمت 4200 هزار تومان فروخته شد.
این فعال صنعت پتروشیمی اظهار داشت: در دوره سوم که با راه اندازی سامانه نیما همراه شده است، تا پایان خرداد (ظرف 45 روز) مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون دلار ارز در سامانه نیما به نرخ 4200 تومان عرضه شد.

وی همچنین تاکید کرد: هم اکنون به دلیل آشفته بازاری که در بازار بورس برای دلالان ایجاد شده است ، آنان از نوسانات نرخ ارز در بورس کالا نهایت استفاده نامشروع را می برند وباخریدهای حجم بالایی که انجام می دهند عملا برای دسترسی پتروشیمی ها به محصولات مورد نیازشان موانع زیادی ایجاد می کنند که لازم است دستگاه های تصمیم گیر برای این موضوع فکری عاجل به عمل بیاورند.

مهدوی ابهری افزود: تقاضا برای پلیمرها در فصل بهار در بورس کالا حدود سه برابر افزایش داشته است و اینک سوآل ما به عنوان نماینده بخش خصوصی  این است که آیا میزان تولید واقعی بخش پایین دستی پلیمر در کشور سه برابر شده که میزان تقاضای این بخش این مقدار افزایش یافته و یا اینکه دلالان اقدام به خرید می کنند؟
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: به عنوان مثال، دلالان پت (PET) را به نرخ حدود 6800 هزار تومان از بورس کالا خریداری کرده و به قیمت 13 تا 16 هزار تومان در بازار آزاد یا کشورهای همسایه به فروش می رسانند.
وی یادآور شد: متاسفانه به دلیل سوءاستفاده های دلالان، مواد اولیه مورد نیاز به دست مصرف کننده و تولید کننده واقعی نمی رسد.

مهدوی ابهری ادامه داد: ما از آغاز معرفی و شروع به کار سامانه نیما گفته بودیم که این سامانه نیاز به اصلاح دارد و با این شرایطی که برای آن تدارک دیده اند امکان فسادپذیری را رقم زده اند و حال می بینیم که همینطور شده است.

وی با اشاره به سیاست ارزی دولت اظهار کرد: هدف از سیاست ارزی ، لزوما افزایش هزینه تولید نبود. صنعت پتروشیمی در سه قسمت با اعمال سیاست‌های ارزی دچار ضربه‌های اقتصادی شده است. نخست آنکه پیش از آن محصولات خود را در بورس با قیمت ارز آزاد می‌فروختیم که در حال حاضر محصولات را باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی بفروش برسانیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی با دولت معامله‌ای نکرده‌اند، توضیح داد: برخی اخبار منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی دولت را تحت فشار قرار می‌دهند، گفت: عملا این طور نبود و پتروشیمی ها در این خصوص به هیچ وجه ادعایی ندارند و از دولت توقعاتی از این دست را مطرح نکرده و نمی کنند.

وی در پاسخ به پرسش “صنعت کار”مبنی بر این که تفاوت هایی که ادعا شده چرا باید قبل از اثبات ، فعالان صنعت پتروشیمی را تحت تاثیر خود قرار دهد گفت:

بر اساس آمار سال ۹۵  که از سوی گمرک منتشر شده، ۴۲ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار صادر شد. در حالی که شرکت‌های پتروشیمی در این سال ۲۰ میلیون تن صادر کردند. از آنجایی که برخی از کدها به نام محصولات پتروشیمی ثبت می‌شود، آمار گمرک مشابه آمار شرکت‌های پتروشیمی نیست. از سوی دیگر شرکت‌های پتروشیمی در سه ماهه نخست سال سه میلیارد دلار صادر کرده‌اند که نمی‌توان گفت همه این مبلغ تاکنون وصول شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه ارزش صادرات محصولات پتروشیمی قبل از راه‌اندازی سامانه نیما ۲۵۰ میلیون دلار بوده است، افزود: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون هم در سامانه نیما وارد کردیم و ۷۰۰ میلیون دلار دیگر هم برای سایر صادرکنندگان است.

مهدوی ابهری تاکید کرد:انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی پیشنهاد داده است با حضور مستقیم نمایندگان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین دوایر دیگری که از ارز استفاده می کنند اتاقی واحد شکل بگیرد تا ارز برای کالاهای که اولویت دار هستند به شکلی روشن و شفاف بنا شود .

فرزین سوادکوهی:خبرنگار سرویس نفت و انرژی “صنعت کار”

عکس: “صنعت کار”

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا