تاپخودرو

تنها ۱۵ درصد ارزهای تخصیص یافته مربوط به خودرو بود

به گزارش “صنعت کار”مرشدسلوک رییس انجمن واردکنندگان خودرو در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به خبرهای منتشر شده در مورد تخصیص ارزهای دولتی به واردکنندگان خودرو گفت: از زمانی که به دستور معاون اول رییس جمهور ارز تک نرخی و تمام واردکنندگان بدون محدودیت در لیست تامین ارز برای واردات قرار گرفتند، واردکنندگان هم از این قائده مستثنی نبوده و ثبت سفارش کردند اما تنها ۱۵ درصد از ارز تخصیص یافته دولت به واردات مربوط به خودرو بود و مابقی ارزها به واردات کالاهای دیگر تخصیص یافته است.

او ادامه داد: در سنوات گذشته واردکنندگان خودرو هیچ گونه ارز دولتی دریافت نکرده بودند و در مقابل بیشترین سود را از محل واردات برای دولت داشتند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به درآمدهای دولت از محل واردات خودرو گفت: بر اساس قانون فعلی دولت از محل واردات خودرو بین ۵۵ تا ۹۵ درصد عوارض واردات، ۱ درصد سهم هلال احمر، ۱ درصد استاندارد، ۴ درصد شماره گذاری، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۴ درصد مالیات عملکرد و حدود ۱۲ درصد ارزش خودرو‌ به عنوان هزینه اسقاط و … دریافت می کند.

مرشد سلوک همچنین به اشتغالزایی این بخش اشاره کرد و گفت: اکنون نزدیک به ۲۵ هزار نفر اشتغال در حوزه واردات خودرو ایجاد شده که با ادامه روند فعلی و ممنوعیت واردات اکثر شرکت ها ناچار به تعدیل نیرو شدند.

او ادامه داد: به ازای واردات هر خودرو ۳ نفر شغل در کشور ایجاد می شود و جدای از اشتغالزایی، شرکت ها در این حوزه سرمایه گذاری های کلانی انجام دادند که همه آنها در حال نابودی است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به میزان واردات در ۴ سال اخیر گفت: از سال ۹۳ تا ۹۶، ۲۹۸ هزار خودرو به کشور وارد شده است که به صورت میانگین ۷۰ هزار دستگاه در سال بوده است و ظرفیت این بازار هم بیشتر از این نیست.

او با اشاره به ارزش دلاری میزان واردات در این ۴ سال گفت: ۶ میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار ارز برای خودرو استفاده شده که به طور میانگین ۲۱ هزار دلار برای هر خودرو بوده و در کل سالانه ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات خودرو ارز مصرف شده که در مقابل اعداد کذایی که برخی از مدیران و کارشناسان مطرح عنوان کردند بسیار کمتر است.

مرشد سلوک در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ادامه فعالیت واردکنندگان خودرو در این زمان و چگونگی فراهم شدن امکان واردات ۲۰ هزار خودروی ثبت شده اظهار کرد: دولت اجازه دهد، ۲۰ هزار خودرو دارای کد ۸ رقمی وارد شوند چرا که ما برای ترخیص این خودروها نیاز به ارز دولتی نداریم و طی شش ماه واردات خودرو رفع مشکل می شود.

او گفت: در صورت ایجاد این امکان، حباب قیمتی خودرو از بین می رود که در این میان هم دولت، هم مشتریان و هم وارد کنندگان ذی نفع خواهند شد.

مرشد سلوک تصریح کرد: موضوع اسقاط خودروهای فرسوده یکی دیگر از مشکلات پیش پای واردکنندگان خودرو است، به گونه ای که با تصمیمات خلق الساعه بار سنگین اسقاط خودرو برگردن واردکنندگان خودرو گذاشته می شود.

او افزود: بر اساس آنچه مقرر بوده، باید سالانه ۱۴۰ هزار خودرو از گردونه خارج شوند که اکنون با ممنوعیت واردات این رقم خودرو دیگر از گردونه خارج نمی شود.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: چرا باید مردم را از استفاده از خودروهای با کیفیت محروم کنیم؟ در حالی که کشورهایی که خود تولید کننده خودرو هستند، حداقل از ۴۰درصد ظرفیت واردات خودرو استفاده می کنند.
منبع:خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا