اخبارگوناگوننفت و پتروشیمی

گزارش تفصیلی حادثه نفتکش سانچی بزودی منتشر می‌شود

به گزارش صنعت کار، نماینده ویژه رئیس جمهور در نشست خبري کميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتکش سانچي گفت: ابتدا به همه مردم ایران و خانواده‌ای جانباختگان تسلیت می‌گویم و نوع شهادت این عزیزان بر غم ما افزوده است چرا که در غربت و بطور ناگهانی فاجعه‌ای رخ داد که این عزیزان در آتش به شهادت رسیدند. مجددا مراتب تسلیت را از جانب خودم و رئیس‌جمهور عرض می‌کنم.

علی ربيعي افزود: علاوه بر تشريح اقدامات صورت گرفته سعي مي‌کنيم ابهامات مطرح شده را پاسخ دهيم. به تمام اظهارنظرهايي که در اين چند روز مطرح شده، پاسخ مي‌دهيم ما وظيفه روشنگري داريم و بايد حقيقت اتفاق را روشن کنيم برخي با انگيزه غيرروشنگرانه نظرياتي را مطرح مي‌کنند که اين نوع از سلامت اطلاع‌رساني درست نيست.

وزير تعاون‌، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه اين موضوع بايد در ابعاد سياسي فني و امدادي عملياتي تشريح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سايتي درباره اين حادثه باز کنند تا پاسخگوي سوالات باشم. گزارش جامعي از موضوع را منتشر خواهم کرد. سبقه اينگونه گزارشات را داشته‌ام در اين ماجراي جانسوز هم يک گزارش تفصيلي در رابطه همه ابعاد ان منتشر خواهم کرد.

ربيعي يادآور شد: ساعت 15.30 به وقت تهران اين حادثه رخ داد ما ساعت 19 پس از اطلاع‌ از ماجرا گروهي را به سفارت چين فرستاديم. ساعت 19.30 همکاران ما در سازمان بنادر و شرکت ملي نفت‌کش ستاد سه‌جانبه تشکيل شد و براي کمک‌خواهي از کشورهاي همجوار و مجامع بين‌المللي آقاي راستاد فعاليت خود را آغاز کرد.

نماينده رئيس جمهور در بررسي سانحه نفت کش سانچي خاطرنشان کرد: درخواست کمک رسمي براي کمک ارسال شد. يکشنبه با نمايندگان وزارت خارجه، راه و شرکت ملي نفت‌کش کميته‌اي تشکيل شد و تقريبا روز يکشنبه بعد از ظهر بعد از جلسه هيئت دولت، جلسه‌ ذي ربط تشکيل شد و رئيس‌جمهور نظرياتي داشتند و در نهايت کميته‌اي با ترکيبي که امروز مي‌بينيم منهاي آقاي برومندي کارها را انجام داد و نيرو به چين ارسال کرديم. کارشناسان ما هم عازم شانگهاي شدند و در شانگهاي ستادي تشکيل دادند و دولت چين يک طبقه از ستاد مديريت بحران را به آنها اختصاص داد.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تاکيد کرد: روز سه‌شنبه رئيس‌جمهور جلسه‌اي تشکيل داد. براي اينکه يک نفر تمام وقت پاي کار باشد من تعيين شدم و مدام با آقاي ظريف در ارتباط بودم وي قرار بود به چين برود بخاطر برجام اما وزير خارجه چين آماده نبود و تلفني صحبت کردند و معاون نخست وزير چين مسئوليت کارها پذيرفت.

وي با بيان اينکه در همين رابطه سفراي چين، ژاپن و کره خواسته شدند، گفت: کميته‌اي در شانگهاي فرستاده شد. گروهي به چين و ژاپن فرستاده شد تا اگر باد کشتي را آنجا برد ما آنجا مستقر باشيم. ژاپني‌ها هم در اين رابطه اعلام آمادگي کردند.

ربيعي تاکيد کرد: بخاطر اينکه معطل نشويم، پروتکل را اجرا نکرديم و بدون تشريفات سياسي عازم چين شديم و تقريبا تا روز برگشت با فرماندهان چيني در اتاق عمليات جلسه داشتيم. کار ما در واقع تقريبا پس از اطلاع از حادثه و در ايران آغاز شد و وزير خارجه شخصا اين مساله را دنبال کرد. کشتي‌راني و وزارت راه هم در بالاترين سطح پيگير بودند.

ربيعي تاکيد کرد: داستان‌سرايي‌هاي ژول‌ورني صورت مي‌گيرد که نشان مي‌دهد مطرح‌کنندگان آنها نه آگاهي از دريا و نه اطلاعي از روابط بين الملل دارند. مسائل مطرح شده مبني بر حمله موشکي آمريکا به نفت‌کش سانچي دروغ واضح است.

شايعات مطرح شده در باره نفتکش ايراني داستانسرايي است

وزيرتعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: مسائلي که در فضاي مجازي مطرح مي شود، که اين محموله براي کره شمالي بوده، رادار کشتي خاموش بوده و موشک آمريکايي آن را مورد اصابت قرار داده يک داستانسرايي ژول ورني است .

ربیعی در مورد بررسي سانحه نفتکش سانچي با بيان اينکه مطرح کنندگان اين مسايل نه از دريانوردي آگاهي دارند و نه از روابط بين الملل افزود: مگر مي توان يک نفت کش را با موشک مورد اصابت قرار داد و هيچ راداري در دنيا آن موشک را رديابي نکند؟ مگر مي شود کشتي به مقصد کره جنوبي نباشد و کره اي ها اعلام کنند محموله اين نفت کش براي ماست؟ و آيا اساساً محل برخورد موشک و دماغه يک کشتي يکسان است؟

ربيعي با نشان دادن بارنامه نفتکش سانچي به خبرنگاران گفت: اين بارنامه اي است که دولت کره جنوبي آن را تاييد کرده و در روابط بين الملل اصلا چنين چيزي شدني نيست و اگر کسي کمترين آگاهي از مسائل سياسي و روابط بين الملل داشته باشد بر اين شايعات خط بطلان مي کشد.

ربيعي با بيان اينکه همکاران من، از نزديک کشتي فله بر چيني را که با نفت کش سانچي تصادف کرده ، بازديد کرده اند وحتي درخواست مصاحبه با خدمه آن کشتي داده شده است گفت: موضوع تصادف را پيگيري مي کنيم اما يکي از دلايل احتمالي برخورد، شلوغي اين آبراه بين المللي است و همين چندوقت پيش نيز يک ناو آمريکايي با يک محموله پتروشيمي در همين منطقه تصادف کرد که در آن سانحه نيز چندين نفر از خدمه کشتي نيز جان خود را از دست دادند .

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در خصوص اينکه چرا رادارهاي چيني اين کشتي را رديابي نکرده اند هم گفت: بدليل زياد بودن فاصله نفت کش با اولين بندر ايستگاه هاي ساحلي قادر به رديابي اين نفت کش نبودند.

در ادامه راستاد رئيس سازمان بنادر و دريانوردي هم گفتَ: اينکه در فضاي مجازي منتشر شده موقعيت ياب ماهواره اي نفت کش سانچي خاموش بوده فقط يک گمانه زني است و هيچ سندي در اين خصوص ارايه نشده است.

راستاد با بيان اينکه جي پي اس و يا همان موقعيت ياب ماهواره اي يک سيستم متداول و روتين است و حتي قايق هاي موتوري هم از آن استفاده مي کنند، گفت: امکان ندارد نفت کشي با عظمت سانچي و يا کشتي چيني از اين سيستم استفاده نکرده باشند.

راستاد با بيان اينکه بطور قطع هردو کشتي از جي پي اس استفاده مي کرده اند گفت: قطعا اطلاعات اين مسئله در جعبه سياه اين کشتي موجود است و ان شاء الله بزودي استخراج و به اطلاع عموم خواهد رسيد.

وي با رد اين شايعه که کشتي ايراني براي فرار از رديابي شدن جي پي اس خود را خاموش کرده، گفت: کشتي ها مجهز به سيستمي به نام آي اي اس يا سيستم شناسايي خودکار هستند ، که وقتي روشن باشند يک سري داده ها را به ايستگاه هاي ساحلي ارسال مي کنند و ايستگاه هاي ساحلي مي توانند اطلاعاتي همچون مبداء ، مقصد ، نوع محموله ، ميزان بار و مالکيت کشتي و … را شناسايي کنند.

راستاد در پاسخ به اين موضوع که چرا ايستگاه هاي ساحلي نفت کش سانچي را شناسايي نکرده اند؟ گفت: بُرد سيستم شناسايي خودکار چون برروي وي اچ اس قرار دارد کم است و حدود 50 کيلومتر بيشتر نيست، اين درحاليست که نفت کش سانچي در زمان سانحه 158 مايل دريايي يعني حدود 320 کيلومتر از اولين ايستگاه ساحلي فاصله داشته و در اين شرايط سيستم شناسايي خودکار عمل نمي کند.

راستاد ابراز اميدواري کرد: با استخراج اطلاعات جعبه سياه نفت کش سانچي به همه اين سوالات پاسخ داده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا