نفت و پتروشیمی

رقابت ایران با فرانسه و روسیه در تولید مرکاپتان

به گزارش “صنعت کار”و به نقل از شرکت ملی گاز، طراحی پایه تولید ماده بودارکننده گاز مصرفی کشور برای نخستین بار از سوی پژوهشگاه صنعت نفت که صاحب لایسنس این فناوری در کشور است، انجام شد و سپس طراحی تفصیلی آن در واحد مهندسی طرح توسعه پالایشگاه‌ها به سرانجام رسید و اجرایی شد.

حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان این‌که ماده بودارکننده گاز مصرفی کشور در همه سال‌هایی که از عمر صنعت گاز ایران می‌گذرد، از طریق واردات از دو کشور تامین می‌شد، اظهار کرد: اکنون با احداث واحد صنعتی تولید این ماده، ایران به عنوان سومین کشور تولیدکننده ماده بودارکننده در دنیا شناخته می‌شود.

به گفته وی، این پروژه با پایان پیشرفت فیزیکی آماده راه‌اندازی است که با این اقدام، افزون بر تامین همه نیازهای داخل کشور به ماده بودارکننده، می‌توان بخشی از این فرآورده را به خارج از کشور نیز صادر کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز افزود: گاز طبیعی در صورت نشت، می‌تواند خسارت‌های بسیاری به بار آورد، از این رو، نیاز داریم گاز را به نحوی بودار کنیم تا از بروز انفجار و حریق پیشگیری کنیم. مرکاپتان ماده بودارکننده گاز طبیعی و از پایه‌های اساسی ایمنی در صنعت گاز است که با تزریق آن، می‌توان از نشتی گاز مطلع و مانع از خسارت‌های مالی و جانی ناشی از نشت گاز شد.

تربتی، فرانسه و روسیه را تنها تولیدکنندگان عمده این محصول راهبردی در دنیا عنوان کرد و ادامه داد: ایران پس از این ۲ کشور، با تولید سالانه ۸۰۰ تن از این محصول، به باشگاه جهانی تولیدکنندگان مرکاپتان می‌پیوندد.

وی با تاکید بر این‌که دستیابی به فناوری تولید ماده بودارکننده، افزون بر شکستن انحصار جهانی تولید این ماده، امکان صادرات و ارزآوری قابل توجهی نیز برای کشور فراهم می‌کند، توضیح داد: از آنجا که مرکاپتان تولیدی کیفیت بسیار بالایی دارد، ظرفیت خوبی برای فروش در بازارهای منطقه دارد، به نحوی که می‌توان مازاد مصرف داخلی را به آسانی و با قیمت مناسب به کشورهای اطراف صادر کرد.

منبع:شانا

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا