اخبارصنعت و معدن

دانش آموزان و دانشجویان کارآفرین می شوند

به گزارش “صنعت کار” در همین راستا امروز دکتر سلیمان پاک سرشت معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجنماعی، به همراه دکتر مسعود برومند معاون پژوهش وفناوری وزارت علوم و حسین زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش طی یک نشست خبری به مناسبه هفته ملی مهارت  از فعالیت هایی که در حوزه موضوع مهارت آموزی به انجام رسانده اند سخن گفتند.

شایان ذکر است در همین مراسم تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان فنی‌وحرفه‌ای و وزارت علوم درخصوص توانمندسازی دانشجویان به امضا رسیدکه قرار است از اول مهرماه امسال به اجرا درآید.

گزارش خبرنگار “صنعت کار” حاکی است در فاز اول این طرح اجرای کارآموزی دانشجویان در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای است که در این فاز دانشجویان طبق چارچوب‌هایی کارآموزی خود را در این واحدها می‌گذرانند. در این کارآموزی مهارت دانشجویان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در فاز دوم این طرح استفاده از واحدهای کارگاهی برای مهارت‌آموزی دانشجویان است. در این فاز بر اساس انطباق مهارت‌آموزی با آموزش‌های دانشگاهی‌، آموزش‌های لازم ارائه می‌شود. در حال حاضر 40 درصد مراجعه کنندگان به سازمان فنی و حرفه‌ای از میان دانشجویان هستند.

بنا به این گزارش پاک سرشت گفت:  این موضوعی کاملا روشن است که در حال حاضر بهره وری در کشور ما مطلوب نیست  و این مشکل به مانع بزرگی برای جوانان جویای کار تبدیل شده است.

وی اضافه کرد:نیار به مهارت آموزی امروز بیش از هر زمان دیگری نمود یافته است  و بی شک باید در این زمینه قدم های بلندتری برداشت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:بر این اساس در تداوم موضوع مهارت آموزی در هفته ملی مهارت طرح “ایران مهارت ” را هم در آغاز مهر ماه آتی شروع خواهیم کرد.

وی افزود: هفته مهارت فرصت مناسبی است که از حوزه مهارت آموزی بیشتر گفته شود و تردیدی نیست که در شرایط فعلی کشور توجه به مهارت آموزی چه از سوی دستگاه‌های ارائه دهنده آموزش و چه از سوی کسانی که این آموزش‌ها را می‌پذیرند امری مهم و ضروری است.

او اظهار کرد: در حال حاضر در دو پروژه با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم همکاری مشترک داریم و امیدواریم با هم‌افزایی و تعامل با یکدیگر اهداف اجرای این پروژها با قوت و قدرت بیشتری محقق شود.

وی ادامه داد: موضوع پیوند بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی همواره دغدغه‌ای در دستگاه‌ها ارائه دهنده آموزش بوده و تلاش کردیم با گفت‌وگو و برگزاری جلسات مختلف با دستگاه‌های دیگر در این مسیر گام برداریم.

پاک سرشت با اشاره به طرح ایران مهارت گفت: این طرح در سال 1396 مصوب شد و به طور خلاصه تلاش می‌کند تا در دوره متوسطه اول و دوم برنامه‌ای را برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با فضای کار و اشتغالف ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های متناسب با ویژگی‌های شناختی و جمعی آنها و پیوند بیشتر آنها با فضای کسب‌وکار و فعالیت‌های کارآفرینانه ارائه دهد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: براین اساس در قالب تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش فعالیت این طرح آغاز شده و طرح توسط آموزشگاه‌های آزاد انجام می‌شود و بخش‌ها و مراکز دولتی کمتر درگیر این پروژه هستند.

وی اضافه کرد: معاونت آموزش متوسطه و سازمان فنی و حرفه‌ای برنامه‌ای را برای برگزاری دوره‌های مهارت آموزی 20 ساعته برنامه‌ریزی می‌کند که در ساعات خارج از فعالیت‌های تحصیلی این مهارت آموزی انجام شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای مرحله پایلوت طرح در استان‌های البرز ، مازندران، گلستان، سمنان، قزوین و مرکزی خبر داد و گفت: در برخی استان‌ها تعدادی از مدارس متقاضی اجرای طرح بوده و تعدادی از آموزشگاه‌های آزاد هم ورود پیدا کرده‌اند.

۷۰۰ فارغ‌التحصیل در سربازی به  آزمایشگاه‌ می روند

بنا به این گزارش ،همچنین دکتر مسعود برومندمعاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به همکاری این وزارتخانه با نیروهای مسلح گفت: براساس توافق‌های صورت گرفته، نیروهای تحصیل کرده بخشی از دوره‌ سربازی خود را در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه می‌گذرانند و همچنین در سال جاری ۷۰۰ نفر به این ارگان معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۲ تعداد دانشجویان کشور ۱۱۶ هزار نفر بوده، اظهار کرد: مشکل اصلی ما در آن زمان، تربیت نیروی متخصص بود از این رو همه سیاست‌های وزارت علوم در راستای توسعه آموزش‌ها بوده است.

برومند تعداد دانشجویان از سال ۶۲ تا ۹۶ را چهارمیلیون و ۳۰۰ هزار نفر عنوان کرد و یادآور شد: در سال‌های ۶۸ و ۶۹ سیاست‌ها مبتنی بر توسعه تحصیلات تکمیلی بوده است که نتیجه آن تربیت نیروهای متخصص در سال ۷۵ بوده است.

برومند با بیان اینکه سال ۷۹ دوران توجه به حوزه پژوهش آغاز شد، ‌ خاطرنشان کرد: این امر موجب شد که در سال‌های اخیر محققان کشور بالغ بر ۵۲ هزار سند علمی منتشر کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، توسعه فناوری را از سال ۸۰ دانست و گفت: این رویکرد موجب شد تا در سال‌های ۸۴ و ۸۵ اقدام به راه اندازی “مراکز رشد” و “پارک‌های علم و فناوری” در وزارت علوم شود که این امر موجب شد در سال ۹۶ تعداد ۱۹۰ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری ایجاد شود.

وی ایجاد پنج هزار واحد فناور، ‌۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری و گردش مالی سه هزار میلیارد تومانی را از دستاوردهای مهم اقدامات وزارت علوم در ایجاد پارک‌های علم و فناوری دانست.

برومند در عین حال با تاکید بر اینکه در سال جاری این عدد کافی نیست، یادآور شد: ما برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و توسعه دانش بنیان هیچ راهی جز توانمند کردن دانشجویان نداریم که یکی از اقدامات آن توسعه کارآفرینی و مهارت آموزی آن‌ها است.

این مقام مسئول با اشاره به آموزش‌های تخصصی، حرفه‌ای و عمومی در دانشگاه‌ها اظهارکرد: در سال ۹۶ حدود ۶۸۰ دوره آموزشی در مراکز رشد ارائه شد و حال برای توسعه این آموزش‌ها نیاز به امکانات بیشتری داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم استفاده از امکانات سایر دستگاه‌ها در امر مهارت‌آموزی دانشجویان، گفت: براساس آمارها، در سال ۹۶، ۳۷ درصد افرادی که در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دولتی و آزاد مشغول به کار شدند از میان دانشجویان بوده که این تعداد بالغ بر ۵۸۰ هزار می‌شود.

به گفته وی در سه ماهه اول سال ۹۷ حدود ۱۶ هزار نفر از دانشجویان در دوره‌های فنی و حرفه‌ای حضور داشتند.

برومند با بیان اینکه برای رسمیت بخشیدن به این آموزش‌ها از سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای امضا شده، خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه طرفین پذیرفتند کارآموزی دانشجویان باید در کارگاه‌های مهارتی فنی سازمان فنی و حرفه‌ای بگذرد و در ازای آموزش‌های ارائه شده گواهینامه صلاحیت نیز اعطا شود.

وی با بیان اینکه آئین نامه‌های این طرح تهیه شده است، افزود: در سال جاری این طرح اجرایی شده و اجرای آن باعث می‌َشود که سازمان فنی و حرفه‌ای به دانشگاه‌ها نزدیک شود.

اطلاعات اشتغال و بیکاری دانشجویان رصد می شود

برومند انطباق محتوای آموزشی در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای با آموزش‌های دانشگاهی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد انگیزه برای دانشجویان به منظور ورود آن‌ها به حوزه‌های مهارت‌افزایی از دیگر اقدامات ما در این حوزه بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با بیان اینکه در دانشگاه‌ها اقداماتی برای ایجاد انگیزه در دانشجویان صورت می‌گیرد، یادآور شد: علاوه بر آن ما تفاهم‌نامه‌ای با نیروهای مسلح به امضا رساندیم که براساس آن دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بتوانند بخشی از دوران سربازی خود را در آزمایشگاه‌ها گذرانده یا به عنوان دستیار پژوهشی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند.

وی با تاکید بر اینکه آئین‌نامه این تفاهم‌نامه تدوین شده است، ‌ اظهارکرد: در سال جاری ۷۰۰ نفر در این دوره‌ها معرفی شوند ولی قبل از آن نیاز است تا سیستم‌های ما مکانیزه شود که این امر در دستور کار قرار دارد.

برومند با اشاره به برنامه‌های دانشگاه‌ها برای مهارت‌افزایی دانشجویان تاکید کرد: این تجربیات باید توسعه یابد تا همه دانشگاه‌ها بتوانند از تجربیات به دست آمده در فعالیت‌های پراکنده استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم ارتقا اشتغال‌پذیری دانشجویان از سوی وزارت علوم گفت: بر این اساس اقدام به سنجش میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کردیم که در این راستا از دانشگاه‌ها خواسته شده است تا از طریق کانون فارغ‌التحصیلان، آمار مربوط به اشتغال دانشجویان را در هر حوزه به ما اعلام کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ما از موسسه آموزش و پژوهش وزارت علوم درخواست کردیم تا میزان اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از طریق سازمان‌هایی چون تامین اجتماعی و گذرنامه مورد بررسی قرار دهد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه داده‌های به دست آمده از این طرح در پذیرش دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرند، ‌ اظهارکرد: در حال حاضر ۲۹ دانشگاه ارزیابی خود را در این حوزه انجام داده و گزارش‌های آن را به ما ارسال کرده‌اند، موسسه آموزش و پژوهش وزارت علوم نیز بررسی‌های خود را در خصوص دانش‌آموختگان دوره‌های دکتری و ارشد اجرایی کرده است.

برومند با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید گام‌های بزرگی برای ایجاد اشتغال برای نیروهای تحصیل کرده برداشته شود، ادامه داد: ما راهی نداریم جز اینکه همه سازمان‌های مربوط در این حوزه وارد میدان شوند و ما نیز بیشترین همکاری را با سایر سازمان‌ها داشته‌ایم.

وی  در پایان اجرای طرح فرصت مطالعاتی در صنعت را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در راستای مهارت‌افزایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و گفت: آئین نامه اجرایی این طرح در مراحل نهایی قرار دارد.

ورود سالیانه 300هزار دانش آموز به بازار کار

این گزارش حاکی است،علی زرافشان معاون متوسطه آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت:آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه آموزش مهارت کشور است که ۳۸ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه در شاخه کاردانش و فنی حرفه ای مشغول به تحصیل هستند. در شاخه کاردانش در بیش از ۱۵۰ رشته داریم و در شاخه فنی و حرفه ای ۴۰ رشته.

وی اضافه کرد: با استقرار پایه ۱۲ در سال تحصیلی پیش رو جمعیت دانش آموزی به بیش از ۹۰۰ هزار دانش آموز می رسد. برنامه ریزی درسی ما با هدف تربیت است. با وجود کاردانی پیوسته در این شاخه، سه سال از ۵ سال تحصیل دانش آموزان در شاخه های فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش و دو سال در آموزش عالی است و ما در میانه هرم شغلی این دانش آموزان ایستاده ایم.

معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه برنامه درسی بر اساس استانداردهای مهارت تامین می شود، بیان کرد: ما ۸ مجموعه بازنگری شده در این سال ها در شاخه کاردانش و فنی حرفه ای داشته ایم که برنامه نهم را نیز در دست داریم تا درس ها بر اساس بازار کار تهیه شود.

زرافشان اظهار کرد: تعداد دانش آموزان که هر سال از خروجی آموزش و پرورش به بازار کار وارد می‌شوند، ۳۰۰ هزار نفر است. به آمار شاغلین کشور که دقت کنیم می بینیم ۷۳ درصد شاغلین در کشور دیپلم و پیش دانشگاهی دارند که مستقیم از آموزش و پرورش وارد بازار کار می شوند و این نشان می دهد بار اصلی آموزش نیروی انسانی بخش خدمات و صنعت به عهده ماست.

وی بیان کرد: در سند تحول بنیادین به این موضوع توجه شده است که صرف آموزش مهارت به اشتغال منجر نمی‌شود برای همین ما به موضوع کارآفرینی توجه کردیم. در واقع طرح کاشف را برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز سال گذشته اجرا کردیم که بر اساس استاندارد کارآفرینی در کشور، این طرح نوشته شده است. شناسایی استعدادها رو هم بر اساس آزمونی که دانشگاه تهران گرفت انجام دادیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برگزاری کارگاه های کارآفرینی از برنامه های مهم آموزش و پرورش است، گفت: خروجی این طرح بازارچه های کارآفرینی است که پیوند بین آموزش و اشتغال است و در استان ها مراکز کارآفرینی را شکل دادیم. در خراسان رضوی نیز جشنواره ای برپا شد و از ۶۰ طرحی که به اشتعال منجر شد، تقدیر شد.

زرافشان اظهار کرد: صندوق حمایت از کارآفرینی از ۵ تا ۱۰ میلیون به طرح های کارآفرینی وام می دهد که فرصت خوبی است.

وی تصریح کرد: تاکید وزیر آموزش و پرورش این است که ما دانش آموزانی تربیت کنیم که در پایه ۱۱ کارخانه ها آنها را طلب کنند. طرح مهارتی که سال گذشته استارت زدیم در ۸ استان و در ده درصد مدارس بود که پیش بینی ما این است در سال تحصیلی جدید در هر استانی ۱۰ درصد را پوشش دهد که نزدیک ۳۰۰ هزار دانش آموز می شود.

وی اضافه کرد: در کتاب ایران مهارت پیش بینی آموزش و شناخت مهارت ها شده است. هدف ما در کتاب هایی که برای ‏متوسطه اول تدارک دیدیم، آموزش و آشنایی دانش آموزان با رشته های فنی حرفه ای است چون در دورنمای ما این برنامه ‏تکلیف شده که ۵۰ درصد دانش آموزان در متوسطه دوم جذب رشته های فنی حرفه ای و کاردانش بشوند. دو درس در این زمینه ‏داریم که یکی پودمان های مهارتی را آموزش می دهد و دیگری درس هنر است. ‏

معاون وزیر بیان کرد: بسیاری از داوطلبان رشته هنر کسانی هستند که از طریق این درس ها با هنر آشنا شده اند. ما در میان ‏داوطلبان هنر بسیاری از دانش آموزان شاخه نظری را هم مشاهده می کنیم و حتی افرادی در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش. ‏امیدواریم هنر هر روز بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. ‏

زرافشان در ادامه به تاسیس مرکز فن آوری و استارت آپ های دانش آموزی اشاره کرد و گفت: ما مایل هستیم دانش آموزان از ‏ابتدا با نوآوری در بازار کسب حضور پیدا کنند. اولین مرکز نوآوری ما به نام مریم میرزاخانی در منطقه ۲ شهر تهران کارش را ‏آغاز کرده است.‏

وی اظهار کرد: برنامه اجرای مجدد طرح کاشف در پایه هفتم را نیز دوباره در دستور کار سال تحصیلی جدید داریم. تاسیس مرکز ‏توسعه شایستگی در دانشگاه های مشترک نیز یکی از کارهای اشتراکی ما با دیگر حوزه هاست. ما تعدادی مدرسه شبانه روزی ‏در حوزه فنی حرفه ای در مناطق کمتر برخوردار و روستایی داریم که طرح خوداتکایی در آنها اجرا می شود. آموزش همراه با ‏تولید نیز پیش از این تنها در هنرستان های کشاورزی انجام می شد اما در حال حاضر در تمام رشته ها در کنار آموزش به ‏تولیدات قابل عرضه در بازار و قابل رقابت با بازار نیز توجه داریم. ‏

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر پیرامون چالش های منابع مالی، نیروی انسانی برای ‏تجهیز هنرستان ها، گفت: ما با توجه به هدف گذاری برنامه ششم توسعه که باید ۵۰ درصد سهم متوسطه دوم به فنی حرفه ای و ‏کاردانش اختصاص پیدا کند، باید بگویم نیازمند توجه جدی برای اجرایی شدن این مهم هستیم. این نوع آموزش های فنی و حرفه ‏ای هم به مواد مصرفی نیاز دارد و هم تجهیزات به روز و هم نیروی انسانی متخصص و استاد کار. ردیف خاصی در بودجه ‏برای تجهیز هنرستان ها هر سال لحاظ می شود، سال ۹۶ این رقم ۵۲ میلیاردتومان بود که ابلاغ هم شد اما در بودجه سال ۹۷ این ‏رقم به ۳۷ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده که این کاهش با جهت گیری برنامه توسعه ششم سازگار نیست.‏

به گزارش “صنعت کار” سه وزارتخانه یاد شده نیاز به مهارت آموزی در بین قشر در حال تحصیل، فارغ التحصیل و جویای کار را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده اند تا بدینوسیله جای خالی تخصص ها و مهارت های مورد نیاز در بازار کار و حوزه کارآفرینی کشور را پر کنند.

صاحبنظران در این بخش معتقدند  هم دولت و هم مجلس شورای اسلامی باید به این هدف گذاری در قانون در اختصاص بودجه ‏توجه کنند. گفته می شود در حال حاضر  پایه تحصیلی دوازدهم نیز اضافه شده است و به جای دو سال هنرستان، سه سال خواهیم داشت که خودش یعنی ‏اضافه شدن یک جمعیت ۳۰۰ هزار نفری که هم به امکانات و فضا نیاز دارند و هم در حوزه منابع انسانی به نیرو. ما برای ۱۶ ‏هزار دانش آموز کسری نیرو خواهیم داشت که باید برایش ردیف استخدامی در نظر گرفته شود. باید خروجی دانشگاه شهید رجایی ‏که متخصصین ما را تربیت می کند، بیشتر شود. ‏

فرزین سوادکوهی:خبرنگار سرویس زیر بنایی “صنعت کار”

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا