اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

محصولات مورد نیاز صنعت نفت را از داخل تامین می کنیم

به گزارش “صنعت کار” ، بیژن زنگنه که روز سه شنبه برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه و علیرضا محجوب نماینده تهران درباره واردات لوله های گاز با وجود تولید آنها در داخل جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، این مطلب را بیان کرد.
این دو نماینده مجلس در سوال خود از زنگنه سه موضوع واردات لوله های گاز با وجود توان تولید آنها در داخل، واردات بی رویه پمپ های صنعتی بی کیفیت از چین و نظارت نکردن وزارت نفت بر پالایشگاه ها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان قیر را مطرح کرده بودند.
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش ها گفت: این قابل کتمان نیست که در دولتهای گذشته هزاران میلیارد دلار لوله درزدار به کشور وارد شده است.
زنگنه با بیان اینکه لوله در صنعت نفت مثل رگهای خونی در یک موجود زنده است، گفت: ما به انواع لوله ها در صنعت گاز و نفت نیاز داریم؛ یکی از رایج ترین این لوله ها، لوله های فولادی درزدار است که چهار کارخانه بزرگ در کشور آن را تولید می کند.
وی افزود: در پنج سالی که در وزارت نفت هستم هزاران کیلومتر و بیش از یک میلیون تن سفارش به کارخانه های داخلی داده شده و قاطعانه می گویم همه نیازهای شرکت گاز به لوله های درزدار در داخل تامین می شود.
به گفته زنگنه، به تازگی نیز لوله های خطوط انتقال که بیش از یک هزار کیلومتر است، در مناقصه به شرکت های داخلی واگذار شد.
زنگنه در ادامه با بیان اینکه پیچیده ترین لوله های بدون درز برای فشارهای بسیار بالا استفاده می شود و این لوله ها با آلیاژهای بسیار مقاوم و بدون خوردگی ساخته می شوند، گفت: از این لوله ها برای چاه های پارس جنوبی به طول 4 کیلومتر نیاز است در حالی که ما به صدها کیلومتر لوله نیاز داریم؛ این یکی از نقاط ضعف ما در دوره تحریم بود که نمی توانستیم آنها را تامین کنیم.
وی افزود: در سال 96 قراردادی به مبلغ حدود 550 میلیون یورو با شرکتی داخلی به همراه شریک معتبر خارجی امضا کردیم که ساخت این لوله ها در داخل کشور محقق شود و این موضوع با موفقیت در حال پیشروی است.
وزیر نفت ادامه داد: بخش دیگر لوله های بدون درز، لوله هایی است که با آلیاژهایی با پیچیدگی کمتر ساخته می شوند و از آنها برای استفاده در داخل چاه ها استفاده می شود و تنها کارخانه موجود فعلی کارخانه فولاد اسفراین است.
وزیر نفت گفت: خرید از این شرکت فراز و نشیب دارد، اما به خوبی پیش می رود و در بخشنامه ای واردات لوله های مشابه آنچه در اسفراین ساخته می شود، را ممنوع کردیم.
زنگنه افزود: تصور برخی بر این است که چون از برخی شرکت های داخلی سفارش خرید نداریم، معنی آن این است که از خارج وارد می کنیم؛ اکنون سه هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم که به دلیل کمبود منابع قادر به پرداخت آنها نیستیم، ما به دلیل آن که منابع نداریم، نمی توانیم برخی از سفارشات را بدهیم.
وزیر نفت گفت: هنوز برای فاز 11 پارس جنوبی خریدی صورت نگرفته و حتی مناقصه های آن نیز انجام نشده است.
این عضو هیات دولت دوازدهم در پاسخ به اینکه خرید کاتالیست ها توسط وزارت نفت صورت گرفته است، گفت: اصلاً خرید کاتالیست ها توسط این وزارتخانه انجام نشده است؛ کارهایی که بخش خصوصی و غیر دولتی انجام می دهد را من نباید پاسخ دهم؛ خود آنها وزیر دارند و باید پاسخگو باشند.

واردات برخی پمپ ها ممنوع است
وزیر نفت درباره سوال دوم این دو نماینده در خصوص واردات پمپ های صنعتی از چین توضیح داد: از انواع پمپ ها و کمپرسورها برای نقل و انتقال مایعات استفاده می کنیم و کیفیت آنها بسیار مهم است چرا که پمپ در سیستم نفت مانند قلب عمل می کند.
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه سال 94 دولت که در سال 96 نیز تمدید شد، واردات برخی پمپ ها از خارج ممنوع است ضمن آنکه برخی از این پم ها از طریق مناقصه تامین می شود.

صنعت نفت بزرگترین تولیدکننده در اقتصاد ایران
زنگنه در ادامه به اجرای فازهای 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی و پالایشگاه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این فازها در دست قرارگاه خاتم الانبیاء است و هیچ گونه شکی در علاقه مسئولان قرارگاه خاتم (ص) برای ارتقای تولید داخلی و فناوری ملی نیست.
وزیر نفت از شرکت مپنا نیز به عنوان یک شرکت عظیم درجه یک داخلی یاد کرد که در بخشی از پارس جنوبی مشغول است و پمپ ها را از داخل خریداری می کند.
وزیر نفت تاکید کرد: صنعت نفت بزرگترین تولید کننده در اقتصاد ایران محسوب می شود که باید از آن حمایت کرد.

پالایشگاههای خصوصی رها شده اند
وزیر نفت همچنین درباره نظارت نداشتن وزارت نفت بر پالایشگاه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان قیر گفت: پارسال 2400 میلیارد تومان حواله قیر طبق قانون بودجه تحویل داده شد که البته محل تامین آن شفاف نبود.
زنگنه افزود: طبق قانون بودجه، امسال 3 هزار میلیارد تومان قیر باید تحویل شود که خوشبختانه با هماهنگی صورت گرفته با کمیسیون مربوطه در مجلس، محل تامین اعتبار آن مشخص شد.
وزیر نفت ادامه داد: وزارت نفت قیر تولید نمی کند بلکه باید پول به کارخانه های قیرساز پرداخت کند؛ اگر پول ندهیم، این کارخانه ها قیری تحویل نمی دهند، وزارتخانه تسلطی بر پالایشگاه های دستگاه های دیگر ندارد، تا زمانی که پالایشگاه ها دولتی باشند، می توان به آنها دستور داد اما در غیر این صورت امکان پذیر نیست.
وی گفت: خصوصی سازی ها سبب شده پالایشگاه ها ارتباط مالی و رگولاتوری با مجموعه وزارت نفت نداشته باشند و در واقع رها شده اند و هرکاری که می خواهند، انجام می دهند.
زنگنه به اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و قیرسازان اشاره کرد و گفت: وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد این مجموعه 750 میلیارد تومان بدهی به قیرسازان دارد در حالی که تولیدکنندگان عنوان می کنند این میزان بدهی 950 میلیارد تومان است.
وزیر نفت در ادامه با انتقاد از اظهارات نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در خصوص مافیای باشگاه نفت گفت: «چرا به افرادی که زحمت می کشند، آنها تهمت می زنید؛ اگر دلیلی برای اظهارات خود دارید، می توانید به قوه قضاییه ارائه کنید وگرنه این مباحث قابل پیگیری است».
وی در ادامه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا از وزارت نفت حمایت کنند تا با وضعیت بهتری از شرایط سخت اقتصادی عبور کند.

نمایندگان از پاسخ های وزیر نفت قانع شدند
در جلسه علنی امروز مجلس نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در طرح درباره طرح سوال خود از وزیر نفت، گفت: رهبر معظم انقلاب سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، سال 96 را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و سال 97 را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند تا وزیر و نماینده مجلس بهانه ای برای تفسیر سخنان ایشان نداشته باشند.
وی افزود: شرکت های داخلی در حال نابودی هستند، وزارت نفت به دنبال چشم آبی ها و مو طلایی ها است و اکنون که بار دیگر تحریم ها اعمال شده، کارها به نیروهای جوان و جهادهای دانشگاهی سپرده نمی شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در صنعت لوله سازی حوزه نفت و گاز چند شرکت فعالیت کرده و توانمندی های خود را نشان داده اند اما امروز حتی در مناقصه فاز 11 پارس جنوبی شرکت داده نشده اند.
پس از پاسخ های وزیر نفت، نادر قاضی پور نماینده ارومیه اعلام کرد که از پاسخ های زنگنه قانع نشده است، در نهایت این سوالات به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس با 87 رای موافق، 89 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر، سوالات نمایندگان را وارد ندانسته و اعلام کردند که از پاسخ های وزیر نفت قانع شده اند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا