اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

گندم دیم استان همدان در مطلوب ترین وضعیت

به گزارش”صنعت کار”درعین حال گزارش شده که بالغ بر 45 هزارو180 میلیارد ریال از پول گندمکاران پرداخت شده است و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز اعلام کرده است که مانده مطالبات کشاورزان با تامین اعتبارات لازم وطی مدت زمان کوتاهی پرداخت خواهد شد.
از سویی مشکل خرید گندم از کشاورزان در سال های اخیر کماکان درگیر ودارچالش های معمول باقی مانده از سالیان،خود نمایی می کند اما دولت برای رفع این مشکل از همه توان خود استفاده می کند.همچنین قابل اشاره است که طی روزهای اخیر موضوع مطرح شده از سوی یک نماینده مجلس تحت عنوان فساد در خرید تضمینی گندم نیز از طرف معاون وزیر جهاد کشاورزی تکذیب شده است تا موضوع گندم و خرید آن از کشاورزان یکی از سوژه های همچنان داغ حوزه کشاورزی کشور باشد.

بنابه این گزارش طی بازدید خبرنگاران از مراکز خرید گندم استان همدان گفته شده که تا این تاریخ 6 میلیون و 7600 هزار تن محصول ازکشاورزان خریداری شده و قرار است به تدریج این میزان افزایش یابد.
بر اساس این گزارش مهندس سیدمومن نیافر مدیرکل بازرگانی داخلی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران طی تورخبری و بازدید نمایندگان رسانه ها از مراکز خرید تضمینی گندم ،دانه‌های روغنی کلزا و کارخانجات روغن کشی،و واحدهای تولید آرد گفت:در راستای شتاب بخشیدن به امرپرداخت پول گندمکاران ، شعب بانک کشاورزی مامور شدند تا در اقصی نقاط کشوردر خدمت کشاورزان باشند.
مراکز خرید گندم به هزار مورد خواهد رسید
نیافر افزود: خرید گندم در 22 استان توسط 600 مرکز خرید شرکت غله در حال انجام است اما در صورت افزایش تعداد استان هایی که موعد برداشت از آنها فرا می رسد، تعداد این مراکز به بیش از هزار مورد افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه پارسال نزدیک به 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد، افزود: با توجه به ذخایر سال 1395 همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.
این مقام مسئول با تاکید بر این که خرید امسال گندم از کشاورزان تا پایان مرداد ماه تداوم خواهد یافت گفت: این خرید در استان های سردسیر کشور بعد از ماه مرداد نیز ادامه خواهد داشت.
نیافر همچنین اظهار داشت:دولت بر خرید محصولات کشاورزان نظارت خواهد داشت و بر این پایه،در نظر دارد برای خرید گندم از کشاورزان با تکیه بر تجاربی که طی سنوات گذشته داشته است روش ها و راهکارهای بهتری را در این بخش مد نظر قرار دهد.

طراحی سامانه متمرکز و برخط ثبت وضبط اطلاعات کشاورزان

مدیرکل بازرگانی داخلی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران همچنین از اجرای سامانه متمرکز و برخط ثبت وضبط اطلاعات کشاورزان خبر داد و گفت:این سامانه هم اکنون طراحی شده است تا برای نخستین بار،کشاورزان قادر باشند با سامانه خرید تضمینی شرکت بازرگانی ملی ارتباط مستقیم ایجاد کنند.
نیافر اضافه کرد:با طراحی این سامانه مدیران ، اطلاعات خرید و انتقال گندم را رصد می‌کنند و بدینوسیله شرکت های تحت قرارداد و ناطران خرید نیزمشکلات و یاموانع احتمالی پیش رو را حل و فصل می کنند وبی شک از این طریق هرگونه انحراف از روند خرید سالم منتفی خواهد شد.
وی با بیان این که استان همدان هم اکنون دارای بزرگترین مراکز ذخیره سازی گندم است،گفت: سیلوی کوریجان یکی از همین مراکز خرید است به طوری که با داشتن دوباسکول نصب شده فرآیند توزین گندم تحویلی و خروجی را بدون فوت وقت به انجام می رساند.
وی ادامه داد: 63 مرکز خرید در استان همدان برای فصل خرید امسال تدارک دیده شده که از این تعداد حدود 40 مرکز در مراکز تولید گندم تحت عنوان مباشر شبکه تعاون روستایی مستقر هستند.

نیافر همچنین اظهار کرد:وضعیت گندم دیم امسال استان همدان به دلیل نزولات جوی مناسب بسیار مطلوب است به گونه ای که 300 هزار تن گندم در فصل خرید امسال در استان همدان خریداری شده است.
مدیر کل دفتر هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود:استان همدان بیشترین عملکرد ورودی را در سطح کشور داشته و تحویل حدود 21 هزار تن گندم در روز باعث شده که در مقایسه با سال های گذشته رکورد قابل توجهی را به ثبت برساند.
وی با تاکید بر این که اگر مراکزموقت خرید گندم ازچرخه خرید کنار گذاشته شود در حق کشاورزان اجحاف خواهد شد گفت:ما قصد داریم به عنوان متولی دولتی شرایطی را فراهم کنیم تا مراکز نگهداری بلند مدت نیز تقویت شود.
نیافر با انتقاد از تقاضای بیش ازحد احداث کارخانه های آرد در کشور نیز گفت:در شرایط فعلی دولت با احداث واحدهای جدید تولید آرد بشدت مخالف است چرا که کل نیاز آرد کشور10 میلیون تن است و این در حالی است که هم اکنون ظرفیت تولید آرد کارخانه ها به 25 میلیون تن رسیده و همین موضوع باعث شده که حدود یک سوم از ظرفیت تولید این کارخانجات خالی بماند و با این حال همچنان شاهدیم که متقاضیانی وجود دارند که برای احداث این واحدها اصرار دارند.
این مقام مسئول با تاکید بر این که استان هایی که مازاد تولید گندم دارند محل خوبی برای واحد های تولید آرد هستند گفت:در چنین استان هایی آردمورد نیاز دیگر صنایع به شکلی ارزانتر و راحت تر تامین می شود.

ضایعات گندم به زیر دو درصد رسید

وی همچنین افزود: در حال حاضر با ایجاد سامانه های خرید از سوی دولت،ضایعات کارخانجات بسیار پایین آمده است و شاید به 2 درصد هم نرسد و این درحالی است که ضایعات در صورتی وقوع می یابد که به محصول آسیب های دیگری وارد شود.
نیافر یکی از مشکلات تحویل گندم به بخش های دولتی و یاغیر دولتی را اطلاع رسانی ناکافی در این زمینه دانست و گفت: پیش از این شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی اعلام کرده بود حمل گندم می تواند تا سقف کیلویی 15 تومان برسد اما در این زمینه اطلاع رسانی مطلوبی انجام نشد.
این گزارش حاکی است:مهندس علی رحمانی فر مسئول نمایندگی همدان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراکز خرید گندم استان همدان گفت:این استان به طورکلی ظرفیتی 850 هزار تنی در ذخیره سازی گندم دارد و اینک نیز 230 هزار تن گندم از سال قبل را در مراکز خود نگهداری می کند و حال که خرید گندم در فصل زراعی جدید رو به فزونی است رفته رفته گندم های دخیره سازی شده به استان های دیگر منتق خواهد شد.
وی با اشاره به انتقال گندم‌ استان همدان به استان‌های خراسان رضوی، زاهدان، کرمان، بوشهر، تهران، البرز، قم، یزد، مازندران و گیلان تاکید کرد:نهاد متولی دولتی از انبارهای چادری به جهت ذخیره‌سازی گندم‌ها در استان استفاده می‌کندو این انبارها دارای استاندارد مطلوب هستند و قابلیت نگهداری بیش از یک سال و نیم گندم با بهترین وضعیت و ایمنی کامل را دارند.

ارتقا واریته های گندم،محصول کار سازمان جهاد استان

رحمانی‌فر همچنین اظهار کرد: گندم استان همدان در حال حاضر کیفیت بسیار مطلوبی دارد و این اتفاق در حالی صورت گرفته است که سازمان جهاد کشاورزی استان برای ارتقا کیفیت واریته های مختلف گندم این استان از قبل برنامه ریزی هایی داشته است.
مسئول نمایندگی همدان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در این خصوص افزود:گندم استان همدان به لحاظ مقدار پروتئین،ایندکس وگلوتن هرساله ارتقا یافته و اینک چهار سال است که این استان از هیچ گندم ورودی استفاده نمی کند و نیاز نان استان از محل آرد و گندم همین استان تامین می شود.
در ادامه با اشاره به کیفیت بالای گندم‌های استان همدان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در راستای بهبود واریته‌های کشت گندم انجام داده هرساله شاهد بهبود کیفیت دانه‌های گندم از لحاظ میزان پروتئین، گلوتن و ایندکس هستیم و با توجه به آزمایش‌هایی که هرماهه از سوی پژوهشکده غلات انجام می‌شود، اثبات شده که گندم استان همدان از نمرات بالایی را دریافت کرده است و در واقع نمره کیفی گندم‌های استان همدان بالای 80 درصد است و عموماً مردم همدان از کیفیت نان رضایت دارند.
وی همچنین ادامه داد: بیش از چهار سال است که استان همدان از هیچ‌گونه گندم خارجی و گندم سایر استان‌ها برای اختلاط استفاده نکرده و تماماً از گندم‌های تولیدی خودمان برای تولید آرد و نان استفاده می‌کنیم.
رحمانی‌فر با نتقاد از پراکندگی سیلوهای استان گفت:به رغم آن که وضعیت گندم در استان همدان بسیار مطلوب است اما در برخی از مناطق سیلویی برای نگهداری گندم وجود ندارد و این موضوع می تواند برای تحویل و خرید و ذخیره سازی مشکلاتی را بوجود بیاورد.
وی در پایان تاکید کرد :هم اکنون با 50 درصد از 90 درصد کشاورزانی که در خرید تضمینی گندم شرکت کرده اند تسویه حساب شده است و الباقی نیز به تدریج پول خود را دریافت خواهند کرد.
فرزین سوادکوهی:خبرنگار سرویس کشاورزی “صنعت کار”
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا