اخبارصنعت و معدنویژه ها

ثبت سفارش کماکان ادامه دارد

به گزارش”صنعت کار”، مجتبی خسروتاج با بیان این مطلب افزود: جریان واردات که جریان دائمی است که باید در کشور شکل بگیرد . واحدهای صنعتی نیازمند مواد و ماشین آلات هستند و واحدهای تولیدی نیز مرتب نیاز دارند.
خسروتاج بیان کرد: امروز مصادف شد با خبری که اعلام کردیم برای انتقال بدون ارز باید تسهیلات جدیدی قائل شدیم.
چون یکی از دغدغه‌های واحدهای تولیدی این بود موقعی که می خواهند به ثبت سفارش بانکی واردات خود را انجام دهند یک سری مواد و قطعات دارند که با سیستم بانک زمان بر هست به همین دلیل یکی از مصوبات خوب ستاد بررسی اقتصادی این بود که برای این واحدهای تولیدی و برای کمک به تولید مصوبه ای داد که تا پایان تیر ماه به هر میزان مواد اولیه قطعات که در گروه بندی‌ها (یک) تقسیم بندی می‌شود اگر وارد گمرکات شده باشند با ثبت سفارش غیر بانکی ترخیص شود که معنای آن بدون انتقال است.
رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه این یک فرصت خوبی است که اگر بنگاه‌ها کالایی در گمرکات دارند به فوریت ترخیص کنند که با مشکل در امور تولید رو به رو نشوند، تصریح کرد: وقتی محدودیت در نظام وارداتی کشور ایجاد می‌شود و این دغدغه هست که برخی ها که منافع خود در امر واردات کالا می‌بینند به شکلی بخواهند که در سیستم‌ها کنترلی و سامانه‌ها وارد شوند و بنابراین بهترین کار است که در این گونه موارد کنترل‌ها و ثبات سیستم را مطمئن باشیم که در مقابل این گونه ورودها می‌تواند مقاومت کند.
خسروتاج اضافه کرد: کار گروه ها و ستادهای مختلفی تشکیل شده است که اینها در ابعاد مختلف بتوانند سامانه‌ها را کنترل کنند تا اینطور ضایعات به حداقل برسد.
وی یادآور شد: سامانه موقعی که با معماری قدیمی طراحی شده باشد و با این حجم زیاد و تغییرات و خواسته‌هایی که ازش انتظار داریم خود را با نرم‌افزارهای روز هماهنگ نکرده باشد ممکن است در واقع خلل‌هایی ایجاد شود که برایش ایجاد مسئله کند .
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: سامانه‌ها باید تکنولوژی روزرا داشته باشد که پاسخگوی حجم زیاد درخواست‌ها باشد.
خسروتاج ادامه داد: از سال گذشته مناقصه برای شرکت‌های جدیدی که بیایند با زبان جدید و معماری جدید این کار را انجام دهند امروز باز می‌شود.
وی گفت: از 13 خرداد موقعی که دیدیم بعضی واحدهای تولیدی در شبکه بانکی منتظر مواد اولیه هستند براساس یکی از مصوبات ستاد اقتصادی دولت گروه بند‌ی‌های 1و 2و 3 را اعلام کردیم. گروه یک: کالاهای مواد اولیه دارد و بر اساس کالاها و تجهیزات و ماشین‌الات
گروه دو: مواد واسطه‌ای و ماشین آلات هستند . گروه سه: کالاهای مصرفی که ساخته شده و اولویت وارداتی ندارد متکی شد به ارز صادراتی کالاهای غیر پتروشیمی و غیر فولادی
گروه چهارم: گروه کالایی که در شرایط فعلی مورد نیاز نیست و عمده اینها در داخل قابل تولید هستند که به عنوان کالاهای ممنوع لیست شد که این در شرایط موقت ارزی است و شرایط عادی شود اینها را با تفاهم تعرفه‌ای می‌توان تعیین کرد .
رییس سازمان توسعه تجارت گفت:
در روش جدیدی که در نظام ثبت سفارش دیده شده در واقع به متقاضی شماره ثبت سفارش داده نمی‌شود مگر اینکه کار کارشناسی قبلش صورت بگیرد چه از نظر قیمت و یا اینکه نیاز چطور است یا اینکه در داخل تولید می‌شود یا نه ؟‌
وی ادامه داد: تیم‌های کارشناسی شکل گرفته وقتی تقاضا می آید و قبل از اینکه به متقاضی شماره ثبت سفارش داده شود این کنترل ها انجام و در صورتی که مورد تأیید باشد شماره ثبت سفارش داده می‌شود و برای شبکه بانکی نیز قطعیت دارد.
وی گفت: سال گذشته (96 ) به طور متوسط بین 50 تا 53 درصد ارز غیر نفتی برای واردات
صرف شد و حدود 47 درصد هم ارز نفتی بود و اگر تغییر خاصی در این روند شکل نگرفته باشد باید انتظار داشته باشیم امسال هم 50 درصد نیازهای ارزی را از منابع صادراتی غیر نفتی و 50 درصد را هم از محل صادرات نفت تامین کنیم .
وی تصریح کرد: البته با گروه بندی‌های جدیدی که امسال کردیم که بخشی از کالاها را با محدودیت و ممنوعیت رو به رو کردیم فکر کنم امسال واردات ،نسبت به سال گذشته کم تر باشد.
خسروتاج در پایان گفت: اگر آمار واردات را از گمرکات نگاه کنیم در سه ماهه امسال نسبت به 3 ماهه سال گذشته حدود 2.5 درصد کاهش داشته است.
منبع:شاتا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا