اخباربانک و بیمهویژه ها

فتح کانال 121 هزار واحدی بازار بورس

به گزارش “صنعت کار”، اخبار مثبت سیاسی، ادامه نوسان نرخ ارز، احتمال آزادی شرکت های پتروشیمی و فلزی در فروش ارز صادراتی در بازار ثانویه سامانه نیما و امیدواری به ترمیم تیم اقتصادی دولت، باعث افزایش جذابیت بازار سهام و رکوردشکنی تاریخی شاخص شده است.
در پی معاملات مثبت بازار سرمایه، نماگر بورس برای نخستین بار در عمر 50 ساله خود وارد کانال 121 هزار واحدی شد.
رشد شاخص های بورس
در معاملات امروز یک میلیارد و 291 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 598 میلیارد ریال در 75 هزار و 679 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و 294 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 465 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 329 واحد رشد کرد، این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، شاخص آزاد شناور نیز چهار هزار و 644 واحد بالا رفت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) سه هزار و 286 واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز هشت هزار و 623 واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهایی که تاثیر مستقیم از نرخ ارز می گیرند مانند فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و پارس (پتروشیمی پارس) با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص را بالا بردند.

 صنایع صادرات محور در صدر جذابیت
گروه فرآورده های نفتی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 71 میلیون سهم به ارزش 426 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش 356 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 295 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه چند رشته ای صنعتی با دادوستدی به ارزش 288 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 218 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

 رکورد شکنی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 57 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 394 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از 420 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 289 میلیارد ریال داد و ستد شد.
در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا