نفت و پتروشیمی

تکمیل آخرین قطعات پازل میدان گازی پارس‌جنوبی

به گزارش “صنعت کار”، در شرایطی که اقتصاد کشور در معرض تهدیدها و تحریم‌های خارجی قرار گرفته که با هدف ساقط کردن صنعت نفت پایه‌ریزی شده، پارس جنوبی با بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی صنعت نفت از لحاظ انجام کارهای پیمانی، فنی، مشاوره‌ای و خرید تجهیزات و کالاهای بومی به سوی تکامل گام برمی‌دارد و پشتوانه محکمی برای تولید ثروت و کسب درآمدهای ارزی و ریالی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

مراحل توسعه فازهای ۲۴گانه بزرگترین میدان گازی جهان در بخش ایرانی، در سال‌های اخیر با شتاب بیشتری دنبال شد و با تزریق درست منابع مالی بر اساس اولویت و مدیریت اثربخش به نتایج قابل توجهی رسید، به طوری که هم‌اینک به جز فاز ۱۱ که قرارداد توسعه آن با توتال متأثر از خروج امریکا از برجام و متعاقباً کناره‌گیری این شرکت فرانسوی از توسعه فاز مرزی پارس جنوبی قرار گرفته است، فازهای باقی‌مانده این میدان شامل فاز ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ از پیشرفت قابل توجهی برخوردارند و مطابق با وعده مسئولین پکیج دریایی این فازها تا پایان سال جاری تکمیل شده و بخش پالایشگاهی نیز تا انتهای سال ۹۸ به اتمام می‌رسد.

آخرین مراحل پیشرفت توسعه فاز ۱۳

در بخش خشکی فاز ۱۳ تا کنون دو ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز به بهره‌برداری رسیده است که به تدریج پس از رسیدن به ظرفیت کامل در مجموع روزانه ۱ میلیارد فوت مکعب گاز (معادل ۴/۱۸ میلیون مترمکعب) گاز را شیرین‌سازی کرده و به شبکه سراسری ارسال خواهدکرد. ردیف نخست شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ که در آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته راه‌اندازی شد، در حال حاضر روزانه ۹ میلیون مترمکعب گاز ترش را فرآوری می‌کند و دومین ردیف این پالایشگاه نیز ابتدای خردادماه سال جاری به بهره‌برداری رسید و با تولید بیش از ۷ میلیون مترمکعب گاز در مدار قرار دارد.

به گفته پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی، دو ردیف دیگر فرآورش گاز شیرین این طرح تا پایان شهریورماه امسال، آماده بهره‌برداری می‌شود که ظرفیت تولید گازشیرین در این بخش را به ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد رساند.

در مجموع پالایشگاه فاز ۱۳ پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد را پشت سر گذاشته است

در بخش ساخت سکوهای چهارگانه این فاز نیز سکوی ۱۳B تا پایان شهریورماه و عرشه‌های دریایی ۱۳A و ۱۳C و ۱۳D پس از اتمام مراحل ساخت آماده بارگیری و نصب در موقعیت مخزنی خود می‌شوند.

تکمیل توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به سال آینده موکول شده است

تکمیل ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ با برخورداری از پیشرفت بیش از ۷۵ درصد، به انتهای سال ۹۸ موکول شده است، چرا که در سال گذشته با کمبود کالاهایی همچون فیتینگ، اتصالات پایپینگ و لوله‌کشی مواجه بوده است، اما در حال حاضر همه قطعات مورد نیاز این بخش سفارش‌گذاری و تأمین شده و بخشی از آن به پالایشگاه فاز ۱۴ منتقل شده است.

حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی پیش‌بینی کرده است نخستین ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه در نیمه دوم سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد.

اما بخش دریایی این فاز از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و به گفته حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه این فاز بخش دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

ساخت سکوهای دریایی این طرح در مجموع از پیشرفت بالای ۹۰ درصد برخوردار است.

سکوی ۱۴A نخستین عرشه دریایی این فاز که توسط شرکت ایزوایکو در یارد صنعتی بندرعباس ساخته شد، اردیبهشت‌ماه امسال نصب و راه‌اندازی شد و هم‌اکنون در مدار تولید قرار دارد.

سکوی دوم ۱۴B طرح توسعه فاز ۱۴ نیز در یارد ایزوایکو با پیشرفت قابل قبولی در حال ساخت است و پس از تکمیل عملیات حفاری در موقعیت دریایی این سکو، تا پایان سال جاری آماده نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

سکوی ۱۴C که مراحل پایانی ساخت را در یارد صدرا می‌گذراند، تا پایان شهریورماه امسال آماده حرکت به سوی خلیج فارس می‌شود.

همچنین مراحل ساخت سکوی ۱۴D نیز بر اساس اولویت زمانبندی در حال انجام است و همزمان با تکمیل حفاری چاه‌های توسعه‌ای مربوط به این عرشه آماده بارگیری از یارد صدرا و نصب در خلیج فارس می‌شود.

فعالیت‌ها در فاز ۲۲، ۲۳ و ۲۴ چگونه پیش می‌رود؟

فاز ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی که معادل ۲ فاز استاندارد از فازهای ۲۴گانه پارس جنوبی است، دو رویداد مهم را تا پایان شهریور امسال پیش رو دارد.

سکوی دریایی ۲۲ این فاز اوایل خردادماه سال جاری با موفقیت نصب شد و به گفته فرهاد ایزدجو، مجری طرح توسعه فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی پیش‌بینی می‌شود با اتمام عملیات حفاری در دریا، راندن لوله‌های CRA و راه‌اندازی توسط تیم‌های فنی ویژه، تا پایان آبان ماه ۹۷ به بهره برداری برسد.

ساخت عرشه دریایی ۲۴A این فاز تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد و آماده بارگیری از یارد صنعتی صدرا در بوشهر به سوی آبهای خلیج فارس می‌شود. در ادامه تکمیل بخش دریایی این فاز و عملیات بارگیری و نصب سکوهای باقیمانده نیز عرشه ۲۳ و ۲۴B در نوبت‌های بعدی قرار می‌گیرند. پیشرفت ساخت این سکوها به بالای ۹۰درصد رسیده است.

طرح توسعه فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی در بخش خشکی و پالایشگاهی پیشرفتی بیش از ۹۲ درصد را پشت سر گذاشته است.

اولین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز اسفندماه سال گذشته راه‌اندازی و آماده دریافت گاز ترش از میدان گازی پارس جنوبی شد و تولید گاز شیرین از این واحد فرآورشی درخردادماه سال جاری آغاز شد. اولین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۲۲-۲۴ هم‌اکنون با دریافت گاز ترش از فازهای ۶، ٧ و ٨ پارس جنوبی، بیش از ٧ میلیون مترمکعب گاز شیرین را به خط ششم سراسری گاز تزریق می‌کند.

به گفته مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ردیف دوم شیرین‌سازی این پالایشگاه تا پایان مردادماه آماده بهره‌برداری می‌شود. بر اساس برنامه زمان‌بندی کارفرما و پیمانکاران پروژه در حال توسعه فازهای ۲۲-۲۴ پارس جنوبی، هر چهار ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز تا پایان سال ۹۷ به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.
منبع:ایران پترونت
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا