اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

جایگزینی یک میلیون دستگاه کولر پیشنهاد شد

به گزارش”صنعت کار”، محمودرضا حقی‌فام با اشاره به اینکه میزان خاموشی‌ها در اکثر استان‌ها تا 47 درصد کاهش داشته است ،در پاسخ به این پرسش که خاموشی ها تا کی ادامه خواهد داشت گفت: روند قطع برق وخاموشی‌ها حداکثر تا 20 مرداد به صفر خواهد رسید و البته به طورکلی سیاست وزارت نیرو بر این اساس متمرکز است که علاوه بر تولید برق از نیروگاه های جدید ، در الگوی مصارف برقی نیز تجدید نظر به عمل بیاید و در این راستا پیشنهاد شده است یک میلیون دستگاه کولر فرسوده و قدیمی وپرمصرف در نقاط جنوبی و گرم کشور با کولرهای جدید راندمان بالا جایگزین شود.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این پرسش که سال آینده نیز همانند امسال سیستم‌های سرمایشی مصرف برق در کشور را بالا خواهند برد و از آنجا که سیاست وزارت نیرو ساخت نیروگاه برای پاسخ گویی به 200 ساعت مصرف برق نخواهد بود، آیا برنامه‌ای برای مقابله با خاموشی برق در تابستان سال آینده پیش‌بینی شده است یا نه، گفت: برنامه‌ریزی شده است که 5 هزار و 38 مگاوات نیروگاه حرارتی تا شروع پیک سال 98 وارد مدار شود.

وی اظهار داشت:‌ عددی که برای این مقدار نیروگاه که در حال حاضر 40 تا 95 درصد پیشرفت فیزیک دارند، نیاز است 2 هزا رو 800 میلیارد تومان و یا 160 میلیون یورو است، بنابراین اگر این میزان نیروگاه با تامین اعتبار لازم وارد مدار شود تابستان سال آینده میزان خاموشی‌ها به کمترین میزان و یا اساسا خاموشی نخواهیم داشت.

حقی‌فام تاکید کرد: اینکه به طور مطلق نیروگاه احساس نکنیم و یا اینکه به طور مطلق بگوییم برای جلوگیری از خاموشی و پاسخگویی به مصرف برق در پیک تابستان نیروگاه احداث کنیم درست نیست، چرا که اگر مصرف برق رها شود 5 هزار مگاوات که هیچ حتی اگر 10 هزار مگاوات وارد مدار شود باز هم خاموشی خواهیم داشت.

وی در مورد اصلاح نظام تعرفه‌ای برق گفت: با کمیسیون‌های اقتصادی مجلس در حال بررسی این موضوع هستیم که تعرفه برق مشترکان پرمصرف به قیمت تمام شده نزدیک شود.

سخنگوی صنعت برق افزود:‌رویکرد دیگر ما این است که در زمان پیک پرمصرف‌ها از ترس میزان جریمه مجبور به اعمال مدیریت مصرف برق شوند.

حقی‌فام با اشاره به اینکه میزان تلفات برق در شبکه توزیع 11.2 درصد و در بخش انتقال 2 درصد است، گفت: این عددهای تلفات از میزان متوسط جهانی خیلی بالاتر نیست، چراکه جغرافیای ایران و پراکندگی باعث می‌شود تلفات در شبک توزیع و انتقال رخ دهد. اما تلاش ما این است که باز هم میزان تلفات را کاهش دهیم.

وی همچنین خبر داد که سال آینده پیشنهادی به شورای اقتصاد ارسال کرده‌ایم که یک میلیون کولر گازی فرسوده در جنوب کشور جایگزین شود تا میزان مصرف برق در خوزستان، بوشهر و اهواز کاهش یابد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه میزان خاموشی‌ها 15 تا 20 مرداد به طور معمول کاهش یافته و صفر خواهد شد، گفت: در حال حاضر 47 درصد خاموشی‌ها در اکثر استان‌ها کاهش یافته است. بنابراین امیدواریم میزان دمای هوا باز هم رو به کاهش باشد و مصرف نیز به مراتب روند نزولی خود را طی کند تا خاموشی‌ها به صفر برسد.

حقی‌فام با اشاره به اینکه سیاست شرکت توانیر دادن افت ولتاژ نیست، گفت: افت ولتاژ شاید در برخی نقاط به خاطر مشکلات فنی رخ دهد. بنابراین تلاش ما این است که کالایی با کیفیت ارائه کنیم.

وی در خصوص استفاده از سوخت گاز در نیروگاه‌ گفت:‌سیاست ما این است که به جای سوخت مایع در نیروگاه‌ها از سوخت گاز استفاده شود. اما شاید به ندرت و در شرایط خاص در مناطقی که مشکل گاز دارد مجوز استفاده از مازوت را داشته باشد.

به گفته وی اساسا در زمان پیک ما صادرات برق نداریم و در موقع نیاز واردات برق انجام می‌دهیم، اما تلاش ما این است که در سال‌های آینده قدرت تبادل با کشورهای همسایه را افزایش دهیم.
که ظاهرا عربستان پیشنهاد فروش برق به عراق با یک چهارم قیمت را داده است، گفت: سیاست ما این است که صادرات برق در زمانی که نیازمند برق در کشور نیستیم، انجام شود. بنابراین برقی که به کشورهای همسایه می‌دهیم نرخ اقتصادی خوب و مناسبی است.

وی افزود: بعید است در فضای اقتصادی کنونی کشوری بخواهد با یک چهارم قیمت برق به کشورهای دیگر بفروشد، بنابراین پیشنهادی که در برخی رسانه‌ها مبنی بر فروش عربستان با یک چهارم قیمت به عراق مطرح شده، تکذیب شده است.

وی در مورد ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور گفت:‌در حال حاضر 602 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور داریم و 490 مگاوات نیز که عمدتا نیروگاه‌های خورشیدی هستند در حال اجرا هستند که تا پیک تابستان سال آینده وارد مدار خواهند شد.

حقی‌فام افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سایر کشورها و کشورهای توسعه یافته سهم ناچیزی است اما یکی از دلایلی که انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش پیدا نکرده است، منابع مالی محدود است.

وی ادامه داد: در سال جاری تنها 300 تا 350 میلیارد تومان منابع مالی برای توسعه تجدیدپذیرها اختصاص یافته که این عدد بسیار ناچیزی است.
فرزین سوادکوهی:خبرنگار سرویس نفت و انرژی “صنعت کار”
عکس: “صنعت کار”
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا