اخبارراه و ساختمانصنعت و معدنگوناگون

ورود سومين قطار تجاري چين به تهران در سال جديد ميلادي

به گزارش صنعت کار، سيد مصطفي داودي با اشاره به اينکه چين از جمله مهمترين شرکاي تجاري ايران به شمار مي رود ، افزود: با توجه به اينکه سالانه در مسير چين به ايران، حجم زيادي کالا جابجا مي شود افزود: از اين رو، شرکت راه آهن رايزني هاي خود را براي راه اندازي اين کريدور جديد از سال 2015 با کشورهاي محور چين، قزاقستان و ترکمنستان آغاز کرد .

وي با اشاره به اينکه تغيير نوع تردد و مسير براي حمل کالا از سوي صاحبان آن کار ساده اي نيست، تصريح کرد: صاحبان کالا در صورتي با چنين اقدامي موافقت مي کنند که مزيتي براي آنها ايجاد شود، از اين رو تلاش کرديم تا با ايجاد مزيتهايي چون کاهش زمان و رقابتي کردن نرخ حمل بار، صاحبان کالا را به استفاده از کريدور ريلي ترغيب کنيم.

معاون بهره برداري و سير و حرکت راه آهن با تاکيد بر اينکه رقابتي کردن نرخ حمل بار، الزاماً به معناي کاهش نرخ حمل بار نيست ، تصريح کرد: در اين زمينه با سه کشور چين ، قزاقستان و ترکمنستان وارد مذاکره شديم و براي ارزيابي زمان انتقال کالا با قطار نسبت به ديگر انواع حمل و نقل، در سال 2016 اولين قطار بصورت آزمايشي از شرق چين (منطقه شانگهاي) به سمت ايران حرکت کرد.

وي افزود : اين قطار آزمايشي فاصله ميان چين و ايران را طي 20 روز طي کرد و اين زمان، يک سوم زماني بود که کالا به روشهاي ديگر به ايران انتقال داده مي شد.

داودي با اشاره به اينکه پس از به نتيجه رسيدن طرفين مذاکره براي تعيين نرخ تعرفه ، در سال 2017 دومين قطار از مقصد چين راهي ايران شد اظهار داشت: به دنبال تثبيت نرخ تعرفه و زمان حرکت، 28 و 30 دسامبر سال 2017 ، با توجه به استقبال صاحبان کالاها، سه قطار تجاري از مبدا چين به سمت ايران حرکت کرد.

وي استقبال صاحبان کالا را نشان دهنده درستي مسير و رقابتي بودن تعرفه ها دانست و تصريح کرد: همچنين زمان سير اين مسير بين 11 تا 15 روز از مبادي مختلف در چين بود و قطار مسير 11 هزار کيلومتري بين 4 کشور را طي مي کند و به عبارتي قطار، روزانه 800 کيلومتر را مي پيمود که اين سير بسيار مناسبي محسوب مي شود .

معاون بهره برداري و سير و حرکت راه آهن گفت : با توجه به تجاري و موفقيت آميز بودن حرکت قطارها در اين کريدور ( کريدور چين – ايران ) ، رايزني هايي را با شرکتهايي خودروسازي چون سايپا شروع کرده و تلاش مي کنيم تا بار شرکت هاي خودرو ساز و شرکت هايي که حجم بالايي از مبادلات را با چين دارند به مسير ريلي منتقل کنيم.

داودي با بيان مشکلات روشهاي ديگر حمل و نقل براي اين شرکتها، خاطر نشان کرد: با استفاده از اين مسير کالاهاي اين شرکتها مستقيماً از چين تا ايستگاه هاي مربوط به اين شرکت ها در محدوده تهران حمل مي شود و بسياري از اين مشکلات مرتفع مي شود.

وي با اشاره به برگزاري جلسات متعدد با مديران شرکت سايپا ، اظهار داشت : تلاش مي کنيم تا ظرف 2 هفته آينده جلسه سه جانبه اي را با شرکت آقايان محمد زاده مدير عامل راه آهن و مدير عامل شرکت سايپا و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي برگزار کنيم تا به توافقاتي در زمينه حمل ريلي بارهاي اين شرکت ها برسيم.

وي با اشاره به مزاياي حمل و نقل ريلي بار از جمله حفاظت از محيط زيست ، کاهش هزينه ها ، مصرف سوخت و تلفات جاده اي اضافه کرد: علاوه بر اين مزايا، تمام تلاش شرکت راه آهن بر اين است که با فعال سازي چنين مسيرهايي زمان سير و حمل کالا را کاهش دهيم و به اين ترتيب زمان خواب سرمايه را براي صاحبان کالا به حداقل برسانيم.

معاون بهره برداري و سير و حرکت راه آهن، حرکت 3 قطار در مدت زمان کوتاه از سمت چين به ايران را نويد دهنده فعال سازي و رونق اين مسير ريلي عنوان کرد و گفت : آخرين قطار باري از سمت چين به ايران، طي 15 روز 41 کانتينر کالا را از چين به ايران حمل کرد که اين زمان با احتساب اقدامات گمرکي، يک سوم زمان سنتي حمل کالا بود.

وي اظهار داشت: در حال حاضر صاحبان کالاها در حال فراهم کردن مقدمات سير قطارهاي ديگر به سمت ايران هستند و اميدواريم که در آينده نزديک اين مسير تردد روزانه داشته باشد.

داودي با بيان اينکه مذاکرات متعدد با کشورهاي اين مسير براي ادامه آن به سمت ترکيه در جريان است، افزود: تلاش داريم از مسير ترکيه اين قطار را به سمت اروپا ببريم که در اين زمينه جلساتي با مسئولان کشورهاي ترکيه و آلمان انجام داده ايم .

وي در ادامه به تلاشهاي کشورمان براي فعال سازي کريدور جنوب به غرب اشاره کرد و گفت : تلاش داريم حجم زيادي از بارهاي هندوستان را که در حال حاضر از راه دريايي به مقصد آسياي ميانه و اروپا مي رود به شکل ترکيبي دريايي – ريلي به مسير اين کريدور انتقال دهيم.

وي با تاکيد بر اينکه راه آهن اهداف بلند مدتي براي ترانزيت کالا در برنامه خود تعريف کرده است ، خاطر نشان کرد : وظيفه ما در راه آهن ايجاد مسيرها و تسهيلات براي حمل و نقل به روش ريلي است و استفاده از مسير ريلي به صاحبان کالا بر مي گردد.

داودي با ابراز اميدواري براي افزايش ترانزيت ريلي اظهار داشت: امسال ترانزيت ريلي در کشورمان 55 درصد رشد داشته است که يکي از دلايل مهم آن برقراري ارتباطات ميان کشورهاست و اميدواريم امسال رقم ترانزيت ريلي کشور را به 1.5 ميليون تن برسانيم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا