نفت و پتروشیمیویژه ها

برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی صد میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد

توتال 700 میلیون یورو مناقصه برای طرح توسعه فاز 11 برگزار کرد
به گزارش “صنعت کار”، محمد مشکین فام در جلسه‌ای که بعد از ظهر روز گذشته (چهارشنبه 10 مرداد) با حضور معاون شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی در سالن جلسات فاز 13 پارس جنوبی در منطقه عسلویه برگزار شد، روند اولویت بهره‌برداری از بخش های خشکی و فراساحل طرح های 5 گانه پارس جنوبی را تشریح کرد.

مشکین فام با ارائه گزارشی از وضعیت بخش خشکی و دریایی فاز 13 پارس جنوبی گفت: در حال حاضر دو ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز 13 با گاز فازهای 6، 7 و 8 در مدار تولید قرار دارند و پیش بینی می‌شود دو ردیف شیرین سازی دیگر پالایشگاه این فاز تا اواخر آبان ماه سال جاری با گاز ترش دریا به بهره‌برداری برسد، به این ترتیب زمستان امسال در مجموع ظرفیت تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز از این فاز محقق خواهد شد. وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در توسعه فاز 22-24 پارس جنوبی نیز گفت: هم اینک یک ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه این فاز در مدار تولید قرار دارد و ردیف دوم شیرین سازی گاز فاز 22-24 هم به زودی آماده بهره برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: بر اساس برنامه زمانبندی، ردیف شیرین سازی سوم این فاز تا آبان ماه سال جاری آماده بهره‌برداری خواهد شد و تلاش می شود که آخرین ردیف فرآورش گاز ترش هم تا پایان امسال وارد مدار تولید شود. مشکین فام به فعالیت های صورت گرفته در توسعه بخش دریایی فازهای باقیمانده پارس جنوبی هم اشاره کرد و با بیان اینکه تا پایان سال جاری از هر فاز دو سکو به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار می گیرد، تأکید کرد: تمرکز بخش فراساحلی بر روی عملیات حفاری، تکمیل و آماده سازی چاههای گازی قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با نصب و ورود سه عرشه جدید به بخش عملیات تولید تا انتهای آبان ماه سال جاری، به ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز در هر یک از فازهای پارس جنوبی و در مجموع به ظرفیت تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز می‌رسیم. محمد مشکین فام با اشاره به تحقق ظرفیت تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز ترش از فاز 14 پارس جنوبی گفت: پیش بینی می شود تا انتهای مهر ماه سال جاری نیز ظرفیت تولید روزانه از این فاز به یک میلیارد فوت مکعب افزایش یابد، همچنین تلاش می شود سومین سکوی دریایی فاز 14 پارس جنوبی زمستان امسال وارد مدار تولید شده و ظرفیت تولید گاز از این بخش را به 1/5 میلیارد فوت مکعب افزایش دهد، بنابراین در مجموع تا پایان سال جاری برداشت روزانه 3/5 میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فازهای 13، 14 و 22-24 پارس جنوبی محقق می شود.

لازم به ذکر است، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در جریان بازدید دو روزه (10 و 11 مرداد) معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از طرح های در حال توسعه پارس جنوبی، گزارش کاملی از آخرین جزئیات و مراحل پیشرفت مگاپروژه های در حال ساخت منطقه عسلویه ارائه کرد.
منبع:روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا