اخباربانک و بیمهویژه ها

حواس سرمایه گذاران به ریسک بالای استارت آپ ها باشد

به گزارش”صنعت کار”، تعدادی از استارتاپ‌ها در حوزه تجارت الکترونیک که منابع زیادی را صرف تبلیغات و معرفی خود کرده اند مدتی است با مشکلات مالی دست به گریبان هستند، مخصوصا آن‌هایی که بیزینس مدل شان را بر مبنای تزریق سرمایه بنا کردند و سود ده نیستند. این استارتاپ های حوزه تجارت الکترونیک برای تامین مالی سعی دارند از طرق عرضه قسمتی از سهامشان در بورس یا فرابورس ایران اقدام به جمع آوری منابع مالی و افزایش سرمایه کنند.

آن ها در حالی مدعی هستند که ارزش یک میلیارد دلاری دارند که رییس سازمان بورس ارزشگذاری این استارتاپ ها را مورد تایید این سازمان  نمی داند و بسیاری از کارشناسان تجارت الکترونیک نیز ارزشگذاری آن ها را غیر واقعی عنوان می کنند. ارزش گذاری استارتاپ ها  موضوعی است که چالش های زیادی را در بازار سرمایه و اکوسیستم استارتاپی به وجود آورده است. نکته مورد توجه اینکه این شرکت ها دارایی مشهود ندارند و حتی ایده ای هم نتوانستند به ثبت برسانند.

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار درباره این موضوعات، گفت: شرکت های استارتاپی، فین تک، آی تی و آی سی تی در کشور ما جدید هستند و کارشناسان کشور باید دقیق تر در این حوزه ها تمرکز کنند تا ارزیابی دقیقی از ارزش آن ها داشته باشند. این صنایع ماهیتا ریسک دارند و تغییرات سریع در آن ها رخ می‌دهد در نتیجه خواهش ما از سرمایه‌گذاران این است که به ماهیت این صنعت ها بیشتر توجه کنند.

محمدی تاکیید کرد: تحولات این صنایع نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار سریع است و در این تحولات سریع، جابه‌جایی های بزرگ در سهم بازاری این شرکت ها اتفاق می‌افتد و این موضوع روی سود آوری این ها تاثیر می گذارد. بنابراین لازم است که حتما کسانی که در این صنایع وارد می شوند علاوه بر گزارش کارشناسان، خودشان صنعت را شناسایی کنند و با دقت زیادی در این صنعت سرمایه گذاری کنند چرا که شرکت های سنتی دارایی دارند و شرکت های جدید دارایی چندانی ندارند. آن ها عمدتا قرارداد یا ایده دارند. این قرارداد ها می تواند تغییر کند. بنابراین خوب است شما به عنوان رسانه که در این مورد می نویسید تفاوت این ها را برای عامه مردم باز کنند که صنعت IT، ICT  و استارتاپی ریسک بالایی دارند.

رییس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت ها با اعلام ارزشگذاری هایی بالا قصد تبلیغ و شو ندارند؟ گفت: ما برای شرکت ها حکم کلی نمی توانیم بدهیم. باید همه دقت کنند که شرکت های خوب را از شرکت هایی که اطلاعاتشان قابل تامل است جدا کنند. البته قاعده بر این است که همه شرکت ها سعی دارند که سودآور باشند اما باید ما به عنوان نهاد ناظر و شما به عنوان رسانه و همچنین سرمایه گذاران به اطلاعات دقت کنند که درست باشند.

بنا به این گزارش با اینکه ۲۳ صندوق سرمایه گذاری جسورانه به فرابورس ایران درخواست پذیرش داده اند و ۱۵ صندوق از فرابورس موافقت اصولی گرفته اند، تنها ۵ صندوق از این تعداد به مرحله پذیره نویسی رسیده اند و آن صندوق ها نیز فقط ۴۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان جمع آوری کرده اند در حالی که کل سرمایه آن پنج صندوق ۱۴۵ میلیارد تومان است. قرار بود فرابورس ایران از طریق سرمایه گذاران حرفه‌ای برای این صندوق‌ها  «از منابع غیر بانکی» ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه جذب کند اما این طور که آمار های رسمی نشان می‌دهد حتی سرمایه گذاران حرفه‌ای حاضر به سرمایه‌گذاری در این صندوق ها نشده‌اند و سرمایه‌گذاری در این صندوق ها و استارتاپ های حتی مشهور را فاقد توجیه اقتصادی دانستند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا