اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

سرنوشت مبهم خدمات پس از فروش به تاثیر تحریم ها

به گزارش “صنعت کار”، هنوز فاز اول تحریم های جدید صنعت خودرو آغاز نشده بود که بسیاری از برندهای خارجی خودروساز رخت از بازار ایران بربستند. این پا پس کشیدن از قراردادهای خودرویی به خصوص قرادادهای سنگین دوجانبه و جوینت ونچرها هرچند تجربه جدید برای صنعت خودرو ایران به حساب نمی آید اما سرعت عمل فرنگی ها این بار بسیار تعجب بر انگیز بود.

حال با آغاز فاز اول تحریم های جدید خودرویی از روز گذشته، فشار وارد بر صنعت خودرو کشور با شدت بیشتری احساس خواهد شد. اما آنچه پس از عدم حضور ملموس برندهای خارجی و بازار خرید و فروش نمونه های صفر کیلومتر، در درجه دوم اولویت و توجه قرار گرفته است موضوع حیاتی و پشت پرده خدمات پس از فروش است. سوال آن است که با اعمال دور جدید تحریم ها حوزه خدمات پس از فروش صنعت خودرو چه تاثیری خواهد پذیرفت؟در این راستا عباسعلی غیاثی، دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو ر در رابطه با وضعیت خدمات پس از فروش می گوید: «بدون شک تحریم ها بر عمل کرد حوزه خدمات پس از فروش تاثیر خواهد داشت و تا همین لحظه نیز کمی از این تاثیر را نشان داده است. بسیاری از شرکت ها واردات قطعات را از پیش انجام داده و در انبارهای خود موجود دارند و آن ها را با کنترل شده به بازار تزریق می کنند. اما این تولید قطعات داخلی است که قطعا با مشکل مواجه می شود چرا که هم مواد اولیه و هم قطعات نیم ساخته در حجم قابل توجهی از خارج وارد می شود.»

او ادامه می دهد: «باور من بر این است که با تمهیدات اندیشیده شده مشکلات حوزه خدمات پس از فروش چندان حاد نخواهد بود چرا که در این موقعیت خاص، بازار با عرضه کنترل شده قطعات تحت نظر است چرا که همواره در موقعیت های خاص، یک سری افراد سودجو در پی سو استفاده از موقعیت هستند. در نتیجه در این وضعیت برخلاف گذشته، تنها قطعات را در بین نماینده ها و به صورت کنترل شده توزیع می کنیم تا از انبار احتمالی قطعات و افزایش قیمت پیشگیری کرده باشیم.»

غیاثی در پاسخ به سرنوشت تعهد شرکت های خدمات پس از فروش خودرویی برای تامین 10 ساله قطعات یدکی خودروهای عرضه شده و توانایی تامین قطعات این خودروها در دوران تحریم و در صورت ادامه یافتن آن؛ به عنوان مثلا برای پنج سال، می گوید: «نباید گزافه گویی کرد. ما در هیچ زمانی انبارهای خود را به اندازه 5 سال از قطعات یدکی پر نمی کردیم چراکه این کار اصلا منطقی هم نیست. همواره خرید قطعات لوازم یدکی به صورت شش ماهه یا یک ساله انجام می شد که آن هم به سرعت گردش قطعات در زنجیره تامین بستگی داشت.»

او تاکید می کند: «بخشی از این نگرانی ها بُعد روانی است. ما در گذشته و در زمان جنگ وضعیت های بسیار بحرانی تر در زمینه مواد خوراکی را از سر گذراندیم، این تحریم هم طی چندماه آینده شکسته خواهد شد و ماندنی نیست. امید بر آن است که دولت در زمینه های مختلف نظیر تخصیص ارز به قطعات، ارائه وام های کم بهره به شرکت ها و … اقدامات اساسی انجام دهد و این موقعیت را سر و سامان دهد. تصور من بر آن است که بیشتر از خود تحریم ها این جو روانی ایجاد شده است که بر ما تاثیر منفی می گذارد.»

دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در رابطه با تاثیر بلند مدت تحریم ها بر حوزه خدمات پس از فروش و در نتیجه آن بر بازار خودرو می گوید: «با مد نظر قرار دادن پیش بینی های انجام شده، قطعاتی که از قبل به کشور وارد شد و همچنین سرانه مصرف خودرو، تصور بر آن است که با توزیع و مصرف صحیح قطعات یدکی در سطح کشور مشکل حوزه خدمات پس از فروش در یک تا دو سال پیش رو چندان هم حاد نخواهد بود.»

غیاثی تاکید کرد: «دولت در دور زدن تحریم ها و ادامه واردات قطعات مورد نیاز خود تلاش خواهد کرد. در سال های گذشته و در دوران تحریم های پیشین تجربیات بسیار خوبی کسب کردیم که می توانیم در این دوره از تحریم ها نیز به کار بگیریم. مسئولان مربوط در حال حاضر در پی راه حل این مشکل پیش رو است و دیدگاه من با وجود بروز مشکلات در رابطه مثبت است. باید دست در دست هم دهیم تا با رویکردی مثبت از سد تحریم ها بگذریم.»

آسیب وارد بر پیکره حوزه خدمات پس از فروش یادآور داستان کمبود قطعات بسیاری از خودروهای رایج و پرتیراژ بازار مانند L90 در سال 91 است که منجر به زمین گیر شدن و خواب خودروهای بسیاری از هموطنان شد. امید بر آن است دولت و مسئولان ذی ربط، این بار با استفاده از تجربیات گذشته از تکرار معضلات بزرگ حوزه خدمات پس از فروش صنعت خودرو پیشگیری به عمل آورند چراکه می کویند عاقل از یک سوراخ دوبار نیش نمی خورد.

منبع:”خودروکار”
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا