اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بی وزیر شد

 

به گزارش “صنعت کار”نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» را بررسی کردند و سرانجام از مجموع ۲۴۳ رای ماخوذه، ۱۲۹ نماینده موافقت و  ۱۱۱ نماینده با استیضاح مخالفت کردند و ۳ نماینده نیز رای دادند بدین ترتیب علی ربیعی با وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» خداحافظی کرد.

جلسه استیضاح «علی ربیعی» وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» از صبح تا ظهر امروز (۱۷ مرداد) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به طول انجامید و علی لاریجانی ریاست کل جلسه را برعهده داشت.

اعلام تنفس

طبق گزارش های منتشره، رئیس مجلس در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تعیین تکلیف این طرح، زمان تنفس اعلام کرد. با توجه به تذکرات برخی نمایندگان و تشکیک برخی امضاکنندگان درباره پس گرفته شدن امضاها، رئیس مجلس برای بررسی دقیق‌تر موضوع تنفس اعلام کرد. علی رغم وارد شدن مجلس به دستور کار استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چند نفر از استیضاح‌کنندگان حاضر به صحبت نشدند و رئیس مجلس به طور موقت برای تعیین تکلیف این موضوع اعلام تنفس کرد.

 ماجرای توقف استیضاح ربیعی به روایت کوهکن

«محسن کوهکن» در حاشیه جلسه علنی امروز با اشاره به توقف استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت: این اتفاق را در ده دوره اخیر مجلس سراغ نداشتیم؛ گاهی در پس پرده و در لفافه حرف‌هایی زده می‌شود و تحریکاتی صورت می‌گیرد که اجازه نمی‌دهد یک امر قانونی مسیر خودش را طی کند.

وی افزود: فراکسیون‌های مختلف پیش از این در خصوص استیضاح جلسه داشتند و فراکسیون نمایندگان ولایی هم صبح امروز جلسه گذاشت و با اکثرت آراء به استیضاح وزیر رای دادند و اساسا مجلس محل همین بحث‌ها است و باید با تحمل یکدیگر، این مباحث پیش برود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: متاسفانه امروز به محض اینکه استیضاح در دستور قرار گرفت عده‌ای در حضور وزیر و معاونان وی اقداماتی کردند که باعث تحریک مجلس شد و شروع به دو دو گفتن کردند و علتش هم این بود که وقتی اسم آقای مسعود گودرزی به عنوان اولین سخنران اعلام شد ذهن عده‌ای به سمت آقای عباس گودرزی نماینده بروجرد رفت در حالی که ایشان استیضاح را امضا نکرده بود لذا همان کسانی که دو دو می‌کردند فریاد زدند که گودرزی صحبت نمی‌کند.

کوهکن با بیان اینکه من خودم استیضاح را امضا نکردم در عین حال وظیفه دارم از حقوق نماینده استیضاح کننده دفاع کنم افزود: ما با دولت دشمنی نداریم، اما جلسه استیضاح باید به صورت منطقی برگزار شود و در نهایت برای آن رأی گیری شود.

این نماینده مجلس اظهارداشت: متاسفانه عده‌ای تلاش کردند تا با ایجاد جوی سنگین در مجلس مانع برگزاری اسیتضاح شوند و کسانی که استیضاح را امضا کردند حاضر به صحبت کردن نشدند؛ این بسیار اتفاق بدی است ما سوال از رئیس جمهور را هم در پیش رو داریم لذا آن سوالات هم باید با طمأنیه و آرامش مطرح شود و سوال کنندگان به حاشیه نروند و رئیس جمهور نیز با اخلاق جواب دهد و قطعا تراز ریاست جمهوری نیز همین است که به حاشیه نرود و با اخلاق جواب دهد.

کمیسیون اجتماعی در زمان اعلام تنفس درباره استیضاح ربیعی تصمیم‌گیری کرد

«بهروز نعمتی» سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در توضیح توقف جلسه علنی امروز مجلس در رابطه با استیضاح علی ربیعی در جمع خبرنگاران گفت: در رابطه با استیضاح ربیعی چند بحث پیش آمد برخی از نمایندگان گفتند که باید کمیسیون اجتماعی در این رابطه جلسه‌ای را برگزار و تصمیم‌گیری می‌کرد.

وی افزود: طبق آیین‌نامه ظرف مدت مقرری که هیئت رئیسه طرح استیضاح را مطرح می‌کند این موضوع به کمیسیون ارجاع داده می‌شود لذا این کمیسیون باید ظرف یک هفته جلسه‌ای را برگزار کند و تصمیم خود را بگیرد.

این نماینده مجلس بیان داشت:، اما طبق اظهارات استیضاح‌کنندگان این اتفاق نیفتاد و این نمایندگان اصرار داشتند که این موضوع در صحن مطرح شود که البته آیین‌نامه هم در این رابطه صراحت دارد.

نعمتی با اشاره به جلسه روز گذشته هیئت رئیسه مجلس درباره استیضاح علی ربیعی گفت: در جلسه روز گذشته هیئت رئیسه هم به صورت مفصل در این رابطه بحث و گفتگو کرد، اما واقعیت مطلب این است که، چون آیین‌نامه در این رابطه کاملا شفاف است بنابراین باید این موضوع مطرح می‌شد.

نعمتی تصریح کرد: اتفاق بدی که امروز در جلسه علنی رخ داد این بود که تعدادی از نمایندگان موافق با استیضاح باید پشت تریبون می‌رفتند و صحبت می‌کردند، اما این افراد پشت تریبون نیامدند که به اعتقاد بنده کار خوبی نبود و اگر عزیزی به حجت شرعی برای استیضاح نرسیده نباید کار را انجام دهد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: بعد از آنکه اعلام تنفس شده استیضاح‌کنندگان ۱۵ دقیقه وقت صحبت گرفتند و نظر کمیسیون اجتماعی هم گرفته و جمع بندی براین شد که استیضاح انجام شود.

نعمتی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر تعداد استیضاح کنندگان به چند تن می‌رسد گفت: تعداد امضاکنندگان این استیضاح ۲۴ نفر است، اما اگر این تعداد هم نباشند و یک نفراز استیضاح کنندگان باقی بماند باید این استیضاح طبق قانون انجام شود البته در این بین یک تعداد از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.

 ربیعی با اقدامات غیرقانونی بهزیستی برخورد نکرد

علی رستمیان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با این استیضاح گفت: اینجانب از طرف کمیسیون اجتماعی مجلس و با حکم آقای عزیزی رئیس وقت کمیسیون در سال گذشته مامور رسیدگی به برخی از مشکلات و مسائل در سازمان بهزیستی در برخی استان‌های کشور شدم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: استان‌هایی که به عنوان پایلوت برای این مسئله انتخاب شد، لرستان بود که متاسفانه برای سرکشی به این استان‌ها و بررسی مسائل مربوط به سازمان بهزیستی با مشکلاتی روبرو شدم. به عنوان مثال رئیس سازمان بهزیستی اجازه بررسی این مسائل را به بنده ندادند.

وی تاکید کرد: توسط یکی از فرستادگان جناب آقای بندپی به بنده گفته شد ۵۰۰ میلیون تومان به شما می‌دهیم به نام یک خیریه که هیچ حرفی درخصوص مشکلات بهزیستی مطرح نشود، یعنی ۲۰ میلیون تومان به آن خیریه داده شود و ۴۸۰ میلیون تومان را بنده برای توزیع بین فقرا و ایتام بردارم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: این مسئله را بنده به رئیس مجلس و معاون وزیر اطلاعات گزارش دادم، متاسفانه رئیس سازمان بهزیستی از ۵۰۰ میلیون تومان ۲۰ میلیون آن را به خیریه پرداخت کرده و ۴۸۰ میلیون آن را به خرید ماشین‌های شاسی بلند اختصاص دادند، یعنی پول خرید ویلچر برای معلولان را به مصارف دیگر اختصاص داده است، هر چند که وزیر مربوطه در پاسخ به این موارد تاکید کرد که چنین مسائلی در دوره قبل بهزیستی نیز دیده شده است.

رستمیان خطاب به وزیر کار ادامه داد: این شوی تبلیغاتی نیست، جنابعالی با مسائل و مشکلات سازمان بهزیستی و اقدامات خلاف قانون ریاست این سازمان برخورد می‌کردید، شما حتی سرتان را نیز به نشانه تاسف تکان ندادید و خیلی خونسرد تاکید کردید که این مسائل در دوره قبل هم بوده است.

وی گفت: رئیس سازمان بهزیستی به شهادت مجمع نمایندگان استان لرستان در دو نوبت مربوط به سفر کاری و بار دیگر شرکت در همایش مدیران کل بهزیستی در استان لرستان حضور پیدا می‌کند. رئیس سازمان بهزیستی دختران مظلوم بهزیستی را با لباس فاخر در یک سیاه چادر در یک منطقه خوش آب و هوا در نظر گرفته و از این افراد شاهانه پذیرایی می‌کند. این پول‌ها از کجا تامین می‌شود؟ ۹۰۰ میلیون تومان صرف هزینه همایش و مهمانی شاهانه آقای بندپی شده است! آیا کارگری که بخاطر او اشک می‌ریزید و آیا معلولی که عصا و ویلچر ندارد، از این سفره شاهانه استفاده می‌کرد و شما نسبت به آن واکنش نشان دادید؟

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا معلولین، کودکان بی سرپرست از چندین نوع غذایی که در مهمانی آقای بندپی توزیع شد، استفاده می‌کنند؟ شرم آورتر اینکه یک ماشین کامیون یخچال دار دارای لاشه‌های گوسفند به کوهدشت لرستان و درب منزل آقای بندپی برده و به معاونان ایشان تحویل می‌دهند. اشتغالی که برای معلولان بهزیستی باید پیگیری می‌کردید، ریاست سازمان بهزیستی اجازه بررسی این مسئله را در یک استان به بنده ندادند، اما در دو استان متاسفانه ۸۰ درصد اعتبارات مربوط به این مسئله به موارد دیگر اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: جناب آقای وزیر؛ سفر‌های اروپایی آقای بندپی را رصد کرده اید؟ بندپی در سفر‌های خارجی با یک تیر دو نشان زده و در راستای انجام ماموریت ملکه‌های زرد طلایی زنبور عسل را برای درمان ملکه‌های مریض دلفان به کشور آوردند. در تحقیقات به عمل آمده درخصوص انواع هدیه بررسی کنید و در صورت عدم تایید بنده حاضرم به عنوان نشر اکاذیب محاکمه شوم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: جناب آقای وزیر باید اذعان کنم شما استاد تمام مظلوم نمایی و جنگ‌های روانی هستید. آیا مهمانی‌های اخیر و ریخت و پاش‌های آن را باور کنیم که وجود ندارد، بنده به تنهایی هم حاضر بودم استیضاح وزیر کار را ادامه دهم و به شما بگویم به افرادی که به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند، کاری ندارم.

 فریاد استغاثه فارغ‌التحصیلان بیکار و کارگران شنیده نشده است

یحیی کمالی پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنابر آنچه صبح اتفاق افتاد از باب تکلیف و وظیفه دینی، اخلاقی و به عنوان یک آزاده جنگ تحمیلی و یک قاضی مطالبی را مطرح می‌کنم و بر این باورم که وزارت عریض و طویل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانسته خواسته‌های به حق زیرمجموعه خود را که رضایتمندی بخش عظیمی است را رفع و دغدغه‌ها را از میان ببرد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام خمینی (ره) تأکید داشتند اگر مجلس اصلاح شود، کشور اصلاح می‌شود بنابراین ما امروز باید به وظیفه قانونی خود عمل کنیم. متأسفانه در دو هفته گذشته که هیئت دولت به جنوب کرمان سفر کرد فریاد استغاثه مردم را شنید، کما اینکه این شرایط در بسیاری از شهر‌ها و استان‌های کشور وجود دارد.

وی افزود: مطالبات به حق مردم اشتغالزایی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این موضوع نقش مهمی را ایفا می‌کند. متأسفانه فریاد استغاثه فارغ‌التحصیلان بیکار و کارگران شنیده می‌شود و همه ما را شرمنده کرده است.

کمالی پور با تأکید بر اینکه سیاسی حرف نمی‌زنم و عمل نمی‌کنم، گفت: گریه‌های مردم را می‌بینم، تحصیلکرده‌هایی که حاضرند مستخدم شوند، اما در این مشاغل هم برای آن‌ها جایی دیده نشده است. بخش اعظمی از اجتماع‌کننده‌ها مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه را همین افراد و بازنشسته‌ها شامل می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به حجم نقدینگی در کشور به عنوان یکی از مشکلات افزود: برخی شرکت‌ها در قالب شستا در اختیار این وزارتخانه است، همچنین بخش مهمی از پتروشیمی‌ها در اختیار شما قرار گرفته و بر اساس اخبار واصله نتوانستید شفاف سازی لازم را ایجاد و مانع رانت و فساد‌های موجود در این مجموعه‌ها شوید.

وی ادامه داد: هر چند آقای ربیعی وزیر باتجربه‌ای است که چندین سال در دولت فعالیت داشته و به خوبی اقتصاد کشور را می‌فهمد، اما متأسفانه از رونق اقتصادی حمایت نکردید و برای رفع دغدغه جوانان کاری صورت نگرفته است.

آنطور که خانه ملت نقل کرده، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز باید مجلس را آن گونه که امام و رهبری تعریف کردند نشان دهیم و به تمام حرف و حدیث‌ها که علیه مجلس زده می‌شود پایان دهیم.

اشتغال برای جوانان سرابی بیش نیست

محمود نگهبان سلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی در برابر آزمونی بزرگ و ملت شریف ایران قرار دارد تا به دور از حاشیه‌ها و فضاسازی‌ها به رسالت تاریخی خود در برابر ملت عمل نماید و اقتدار و جایگاه خویش را باز یابد. امروز این سوال در اذهان عمومی مطرح است که آیا مجلس در سه استیضاح قبلی به رسالت خود عمل کرده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم اکنون مطالبی را در حوزه اشتغال، آسیب‌های اجتماعی و کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهم داد.

وی افزود: در ابتدای کلام خداوند را شاهد می‌گیرم که جز در بیان آنچه برای احقاق حقوق ملت و رسالتی که مردم بر دوشم نهاده اند پشت این تریبون قرار نگرفته ام و امیدوارم بتوانم این امانتی را که ملت به ما سپرده است پشتیبان و پاسبان خوبی باشیم و از حقوق مردم دفاع کنیم.

نگهبان سلامی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیان وضعیت حوزه اشتغال خاطرنشان کرد: شما به جای ایجاد اشتغال برای جوانان و فراهم سازی زمینه کار در جامعه برای آن‌ها و پرداخت مطالبات کارگران بیشتر از آن‌ها به عنوان ابزاری برای ابقای خود و به ویژه برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های مجموعه تحت پوشش خود استفاده کردید.

وی یادآور شد: متاسفانه فساد در زیرمجموعه‌های اقتصادی تحت پوشش شما بیداد می‌کند و عده‌ای افراد بازنشسته و فرصت طلب اطراف شما را گرفته اند و ضمن گرفتن فرصت خدمت از جوانان این مجموعه زمینه‌ای را برای ثروت اندوزی خود، اقوام و دوستان خود فراهم کرده اند.

نگهبان سلامی افزود: عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی به بخش خصوصی واقعی زمینه فساد در این مجموعه را فراهم کرده است. خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نه اینکه شما را به شکل شستا بشناسند.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در اختیار شما بوده حساس باشند، طبیعتا توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سود‌های کلان به بخش‌های اشتغال زایی برای دهک‌های پایین جامعه باشد.

نگهبان سلامی خطاب به ربیعی در رابطه با وضعیت حوزه اجتماعی تاکید کرد: امروزه در پی عملکرد نامناسب شما آسیب‌های متعدد اجتماعی در جامعه نه تنها کاهش نیافته است بلکه افزایش هم یافته است بهتر است نگاهی به آمار و ارقام طلاق، بزهکاری و امثال آن داشته باشید.

وی افزود: هم اکنون مدیریت جنابعالی باعث شده سقف تعاونی‌ها در اقتصاد بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند و یا در دوره وزارت جنابعالی حدود ۳۰ درصد تعاونی‌ها تعطیل شدند و ممکن است استمرار وزارت شما باعث شود که تعاونی‌ها به طور کلی از عرصه اقتصاد حذف شوند.

نگهبان سلامی گفت: هم اکنون باید از خود بپرسیم که امروز در چه وضعیتی قرار گرفته ایم آیا مردم از ما نمی‌پرسند مجلسی که استیضاح در دستورکار آن قرار گرفته است چرا حاضر به صحبت نیست؛ آیا چیزی از مجلس در ذهن مردم باقی می‌ماند این چه وضعیت مدیریتی است که هر روز جامعه ناتوان ما به لحاظ اجتماعی ناتوان‌تر می‌شود رفاه در ذهن مردم بدل به رویا شده است. کار و اشتغال برای جوانانمان سرابی بیش نیست.

وی افزود: وزیری که آسیب‌های اجتماعی را نتواند مدیریت کند هیچ افزایشی در رفاه ملت نداشته باشد و کشور را به لحاظ نرخ بیکاری به یکی از بیکارترین کشور‌ها مبدل کند در کجا می‌خواهد ایفای نقش کند. آیا هیچ از خودتان پرسیده اید چه می‌شود بدون استیضاح کنار بروید و جوانان جای امثال شما را بگیرند که دارای انگیزه بالاتری برای کار هستند.

نگهبان سلامی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این وزرا و امثال آقای ربیعی چه بر سر این مجلس آورده اند که تا به این اندازه متزلزل در تصمیم گیری شده ایم کما اینکه دو دوره است که در مجلس حضور دارم، اما هیچ گاه ندیده ام شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس با یادآوری اینکه امروز برای بازسازی چهره مجلس در آزمون سختی قرار گرفته اید در ادامه خطاب به وزیر کار تاکید کرد: مجلس وظیفه اش قانونگذاری و نظارت است عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده که ما هر روز در مقابل مجلس شاهد اعتراض بخشی از جامعه از کارگر و بازنشسته ناشی از عملکرد شما باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: آیا لازم نبود شما به جای لابی گری و امورات غیرحرفه‌ای وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌دادید که ما هر روز شاهد این معترضان در مقابل مجلس نباشیم.

وی افزود: در تاریخ سیاسی این کشور یک بار بیگانگان مجلس را به توپ بستند، اما بار‌ها و بار‌ها توسط نمایندگان خودمان مجلس را به توپ بسته ایم و بار‌ها از شان مجلس کاسته ایم در شرایطی که بی اعتمادی به حاکمیت جولان می‌زند و شاخص‌های اعتماد مردم به مردم، مردم به کارگزاران نظام و کارگزاران به کارگزاران در شرایط مناسبی قرار ندارد چرا بی اعتمادی را تشدید می‌کنید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به نمایندگان یادآور شد: امروز شما باید از شان مجلس دفاع کنید و آبرو بخرید چرا که آبرو خریدن تنها با شنیدن صدای من و شما نیست بلکه با رأی مثبتی است که به این استیضاح خواهید داد، ما اگر نقدی نداشتیم و ایرادی نمی‌دیدیم هرگز استیضاح نمی‌کردیم. نمونه بارز ایراد به این وزارتخانه نقش لابی‌های کثیفی است که باعث همیشگی اشتباه در این وزارتخانه است که نمونه آن به تعویق افتادن جلسه استیضاح در صبح امروز است.

قابلیت لازم در ادارات کل وزارت کار برای پاسخگویی به ارباب رجوع دیده نمی‌شود

حسن سلیمانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با این استیضاح، گفت: من اگر صحبت می‌کنم از باب تنویر افکار عمومی و حفظ شان مجلس و شان عمومی دولت در رابطه با اتفاقی است که امروز در مجلس افتاد، اینجانب جزو استیضاح‌کنندگانی هستم که قصد صحبت نداشتم، اما می‌خواهم آنچه اتفاق افتاد را بر مبنای آنچه که بوده است توضیح دهم تا حیثیت مجلس و دولت حفظ شود.

نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدت‌هاست که در افکارعمومی و فضای مجازی از طرف افرادی در وزارتخانه و یا جا‌های دیگری با حق صحبت، اعلام می‌شود که نمایندگان از آقای وزیر مطالباتی دارند و در اثر عدم انجام مطالبات نمایندگان موجبات استیضاح فراهم می‎شود.

وی تصریح کرد: از آقای وزیر می‌خواهم اگر در آنچه که گفته است یا گفته شده اعتقاد دارند و صحیح می‌داند در جلسه اسم افرادی که از ایشان مطالبه داشتند بیان کند و اگر این اسامی را اعلام نکند به معنای اینکه چنین افراد و مطالباتی وجود ندارد.

سلیمانی اظهارکرد: باید به فردی که مسئولیت تنظیم و تنسیق انجام استیضاح را بر عهده دارد، از استیضاح‌کنندگان حسب مورد دعوت به عمل می‌آورد، اما مانع می‌شوند و افرادی که قصد صحبت دارند و اسم‌نویسی می‌کند و وقت را پر می‌کند پرسید به چه دلیلی ثبت نام می‌کنند، اما صحبت نمی‌کنند چه عاملی دلیل عدم صحبت کردن است؟ چرا سبب افتضاح مجلس و خودشان را فراهم کرده اند؟ آن‌ها باید توضیح دهند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم توضیح داد: من به عنوان استیضاح‌کننده از طرف وزیر، معاونین، عوامل و روسای این وزارتخانه مورد مراجعه قرار نگرفته‌ام بلکه باعث عذاب نمایندگان مجلس هستم، نمایندگانی به من مراجعه کردند و خواستند به عنوان استیضاح‌کننده صحبت نکنم بنابراین این مسائل باید روشن شود.

سلیمانی بیان کرد: ریاست مجلس می‌گوید براساس مقرارت عمل کنیم یا قانع می‌شویم یا خیر، نه آنکه نظم جلسه بر هم زده شود لذا از باب حفظ حیثیت نظام، مجلس و مردم باید بگویم هیچ اتفاق سوءیی میان ما و آقای وزیر در حوزه مطالبات به نحوی که نشان داده‌اند وجود ندارد، بنابراین براساس یک حرف، تشخیص و امکان عمل اتفاقی تحت عنوان انجام عمل استیضاح رخ داده است لذا تمام حواشی ساخته شده در رابطه با من و دیگر استیضاح‌کنندگان کذب محض است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین در رابطه با دلایل استیضاح وزیر کار، گفت: ۱۰ عنوان به عنوان دلایل استیضاح بیان شده است لذا از شما میخواهم توضیحات بر مبنای روشنگری باشد، مورد اول اینکه گفته شده است از زمان حضور در وزارتخانه مدیریت این وزارتخانه بسیار ناتوان شده است؛ درواقع در ادارات کل وزارتخانه کار قابلیت لازم برای پاسخگویی به ارباب رجوع و حصول رضایتمندی آن‌ها دیده نمی‌شود، همچنین در ساختار ستادی قابلیت و توانایی لازم برای حصول اطمینان برای انجام وظایف مربوطه وجود ندارد، لذا آقای وزیر توضیح دهید رضایت‌مندی مردم در این مدت بالا رفته یا پایین آمده است؟

پس از ۳ سال از کلنگ زنی اجرای فاز ۲ پتروشیمی خراسان اقدام عملیاتی انجام نشده است

علی اکبری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی درجریان بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با این استیضاح، گفت: فرصتی حاصل شده تا نقد و بررسی از عملکرد این مدیر اجرایی در کشور داشته باشیم نمایندگان محترم آیا تکلیف خود را در قبال مردم را به یاد داریم؟ آیا پاسخ اعتماد مردم را آنگونه گه باید به جا می‌آوریم؟

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه در مجلس شورای اسلامی، افزود: امروز تعدادی از وکلای ملت در راستای انجام وظایف قانونی و اخلاقی خود رسیدگی به عملکرد آقای ربیعی را در دستور کار قرار دادند انتظار است برپایه حق، عدالت، انصاف و براساس تکلیف قانونی نقدی منصفانه و تصمیم خداپسندانه بگیریم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از آنجایی که هرکه از استیضاح کنندگان محور‌های مختلفی از ابعاد کاری وزیر کار را مطرح و ارزیابی خواهند کرد اینجانب مصادیقی از سوء عملکرد ایشان در حوزه انتخابیه یادآور می‌شوم، توضیح داد: اصل و اساس خدمت ایشان در راس وزارتخانه مخدوش است و نیازمند بازنگری نمایندگان ملت و پیشگیری از خسارات وارده به جامعه هدف است.

وی خطاب به نمایندگان مردم، بیان کرد: شرح وقایع دوره خدمت آقای ربیعی را بشنوید و آنگاه با درنظر گرفتن سوگندی که در محضر خداوند یاد کردید قضاوت کنید چرا با حقوق حقه مردم این گونه برخورد می‌شود؟

این نماینده مردم در مجلس دهم اذعان کرد: تابستان ۹۴ در سفر هیات دولت به خراسان شمالی با مصوبه هیات وزیران در حضور رییس جمهور کلنگ اجرای فاز ۲ پتروشیمی خراسان زده شد و مقرر گردید با محوریت وزیر کار که مسئولیت و مالکیت اکثریت سهام پتروشیمی مذکور را دارند با پیش بینی منابع کافی از صندوق توسعه ملی و سایر منابع در اسرع وقت عملیات اجرایی آغاز شود.

آنطور که خانه ملت نقل کرده، اکبری تاکید کرد: این پروژه امید بسیاری برای جوانان تحصیلکرده و جویای کار و خانواده‌های پردغدغه آن‌ها به وجود آورد و خانواده آن‌ها این تصمیم دولت را به پاس وفاداری همیشگی خود تلقی کردند و احساس کردند دولت با درک این واقعیت که مناطق محروم مورد توجه سرمایه داران بخش خصوصی نیست، این منطقه را به درستی پوشش داده است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود کمک به رفع بیکاری را مدنظر قرار داه است، اما هنوز با گذشت بیش از ۳ سال از کلنگ زنی نافرجام هیچ عملیات اجرایی در پی نداشت جز اظهارات متعدد ثمره‌ای حاصل نشده است.

موافقان و مخالفان استیضاح وزیر کار چه گفتند/ ربیعی چه پاسخ‌هایی داد + تصاویر

آمار اعلام شده درباره بیکاران «دروغین» است

سیدقاسم جاسمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با این استیضاح گفت: صبح امروز مشاهده شد وقتی آقای قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رییسه مجلس عنوان کرد دستورکار امروز بررسی استیضاح وزیر کار است، همه فریاد مخالفت سر دادند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین پس از اینکه به ربیعی نزدیک شدم، مشاهده کردم تعدادی از سینه چاک‌ها به وزیر قول دادند که شرایط را فراهم کرده اند تا برکنار نشود.

وی ادامه داد: در جلسات گذشته نیز مشاهده شده که برخی از نمایندگان پس از سخنرانی وزراء، آن‌ها را در آغوش می‌گیرند. باید اذعان کرد که چنین رفتاری در شأن نمایندگان نیست، زیرا وکیل الدوله نیستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: باید اذعان کرد در چنین شرایطی که ایجاد کرده اند، نمی‌توانیم وزیر را استیضاح کنیم.

جاسمی افزود: آقای ربیعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان عریض و طویلی است که به دوش می‌کشید؛ رهبر انقلاب بیان کردند که به تعاون اعتقاد دارند، زیرا چشمه جوشان اشتغال است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط جاری کشور و آسیب پذیری اشخاص ضعیف جامعه، بخش تعاون یکی از بخش‌های اقتصادی است که امکان حضور در آن به عنوان یک بخش مردمی امری مهم و لازم است. بر این اساس آقای وزیر چرا کمترین توجه به این بخش را در تصمیم گیری‌های کلان نداشته اید.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی وزیر بیکاران است، اظهار کرد: ۸ میلیون جوان بیکار در کشور وجود دارد؛ متاسفانه آمار و ارقام‌های دروغی که پشت تریبون اعلام می‌شود کشور را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: آقای وزیر افرادی که در کف خیابان‌ها می‌آیند به دلیل این نیست که راحت و خوشبخت هستند و مشکلی ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بخش رفاه اجتماعی با تلاش شما وزیر کابینه دولت انقدر وضعیت خوبی دارد که اصلا مشکلی ندارند و به عبارتی رفاه اجتماعی تا زیر گلویشان آمده است!؛ باید اذعان کرد افرادی که اعتراض دارند بر همین اساس است.

جاسمی افزود: مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد وارونه جلوه می‌شود؛ انگار این مشکلات برای کشور‌هایی مانند آمریکا و اروپا است؛ کشورمان مدینه فاضله است و مشکلی ندارد!.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی در حال معامله و صحبت کردن بودند که مشکلاتمان را مرتفع کنید؛ به گفته آقای مقصودی شام و ناهار دادن‌ها و همچنین رفت و آمد‌های دیپلماتیک موجب خنثی شدن این استیضاح است.

آنطور که خانه ملت نقل کرده، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از نمایندگان می‌خواهم شأن و جایگاه نمایندگی را حفظ کنند تا مردم بدانند نمایندگان پاکدستی دارند که به غیر از مشکلات به هیچ موضوع دیگری اعتنا نخواهند کرد.

تامین اجتماعی در حال فروپاشی است

مسعود گودرزی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: درباره اتفاقی که در مجلس در ابتدای جلسه استیضاح آقای ربیعی رخ داد لازم است از مردم عذرخواهی کنم. اشتباهی شکلی بود نسبت به رسالت نمایندگان هیچ شکی در آن نیست و نمایندگان پیگیر مطالبات مردم هستند، روز گذشته از نمایندگان استیضاح‌کنندگان درخواست کردم تا جلسه هماهنگی برای ترتیب سخنرانان، مطلع، مخرج، جمع‌بندی و بیان صحبت‌ها برگزار شود تا گرفتار چنین وضعیتی نشویم.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محور‌های استیضاح، خطاب به علی ربیعی، بیان کرد: شما متولی اشتغال هستید و لوایحی که پیش قدمانه پیگیری می‌کنید و در جلساتی که با مقام معظم رهبری دارید، مسئولیت اشتغال برعهده شما بوده، که باید به صورت جدی این کار را پیگیری کنید، اما شاهدیم که علیرغم احکام مربوطه برای ایجاد اشتغال آن هم به اندازه یک میلیون برای سال ۹۶ شاهدیم که کمتر از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. توضیح دهید که چرا اشتغال در کشور بر اساس برنامه پیش نمی‌رود؟.

وی با طرح این پرسش که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ افزود: به رئیس سازمان بازنشستگی گفتم به من بگو از ۳ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان سهم هر فرد چقدر می‌شود؟ من نمی‌دانم مشکل مردم چیست که با مردم حرف نمی‌‎زنند. امروز وضعیت زندگی مردم به گونه‌ای است که یک کارگر با یک میلیون تومان درآمد دغدغه درمان و معیشت دارند البته که مردم بیشتر از فقر از تبعیض رنج می‌برند. توضیح دهید که برای رفع فقر و بهبود وضعیت بازنشستگان چه کرده‌اید؟

گودرزی با بیان اینکه تامین اجتماعی در حال فروپاشی است، گفت: تامین اجتماعی یکی از سهل‌الوصول‌ترین صندوق‌ها برای دولت‌هاست، سرمایه‌ای برای آیندگان محسوب می‌شود، ولی اکنون بازنشسته‌ها نمی‌توانند از این صندوق حقوق دریافت کنند و دولت آن را پرداخت می‌کند. نگرانی آن است که اگر ما نفت نداشته باشیم چطور می‌خواهیم حقوق بازنشستگان آینده را تامین کنیم.

وی با طرح این پرسش که طرح اشتغال ضربتی چه شد؟، گفت: چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کنید، شما در برابر جوانان بیکار مسئول هستید، مجلس طرح ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را تصویب کرد و همه دیدند که چقدر مردم از آن استقبال کردند. امروز جوانان فعال به دنبال کار هستند و این وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

آنطور که خانه ملت نقل کرده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه نمی‌توان کشور را به صورت هیجانی مدیریت کرد، ما وکیل مردم برای پیگیری مطالبات و حقوق‌شان هستیم، گفت: نمی‌توان کشور را به صورت هیجانی اداره کرد، هر حوزه به تشخیص خودش نیاز دارد، باید مشکلات مردم را رفع کنیم.

مگر وزارت کار بنگاه تجاری است که ۱۰ هزار گوشی وارد کرده است؟

امیر خجسته در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 17 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنا بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط فعلی، تحریم اقتصادی،عدم پاسخگویی و عدم عملیات کارهای اقتصاد تعیین تکلیف شود، انتظار می رفت که تکلیف تیم اقتصادی را تعیین شود اما تا امروز عملی نشده است.

وی ادامه داد: نمایندگان نباید استیضاح کنند چرا که وقتی دولت ضعف را در وزرای اقتصادی می بیند و نا کارآمدی را مشاهده می کند باید تعیین تکلیف کند اما از آنجایی که تا امروز عملی صورت نگرفت مجلس به استیضاح ها ورود کرد. استیضاح ربیعی، کرباسیان و سایر وزرا در دستور کار است،استیضاح کرباسیان حذف نشده است، عده ای دفاع ناحق یا جو سازی نکنند.

نماینده مرم همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: آقای ربیعی شما برای لغو استیضاح تان آنقدر تلاش کردند که اگر این توان را برای انجام کارهای به کار می بردید به نتیجه مطلوب می رسیدید، امروز چه وضعی در مجلس ایجاد کردند، این قطعا برنامه ریزی شده و از قبل طراحی شده بوده است.

وی بیان داشت: چرا شبهه ایجاد می کنید تا جو روانی منفی در مجلس ایجاد شود، به دنبال چنین کارهایی مردم امیدشان را از مجلس از بین می رود، دکتر لاریجانی اجازه ندهید این فضای مسموم متوجه مجلس شود، استیضاح حق مجلس است، باید وزرا پاسخگو باشند ما از ابزار نظارتی استفاده می کنیم چرا این فضا را ایجاد می کنید.

خجسته با بیان اینکه وعده و وعیدها باطل و حرام است، گفت: چرا چنین فضایی ایجاد می کنید استیضاح حق مردم است و باید این استیضاح ها عملی شود، جو مسمومی که امروز در ابتدای جلسه ایجاد شد حجت را برای انجام استیضاح تمام کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: آقای ربیعی وزراتخانه شما عریض و طویل است قبلا هم تاکید کردیم وقتی سوال می کنیم باید جواب دهید، الان دیگر جای سوال و جواب نیست، امروز باید تغییر در تیم اقتصادی شکل بگیرد.

وی بیان داشت: آقای وزیر بازنشستگان در شرایط سخت به سر می برند چه برنامه ای برای آنها دارید، بنا بود همسان سازی شود، رفاه و حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف شود، چند درصد حقوق این قشر افزایش پیدا کرد؟ آیا متناسب با تورم برنامه ریزی داشتید؟ مرگ های زود رس در بین این قشر قابل توجه شده است.

عضو کمیسیون اصل 90 بیان داشت: بنا بود براساس برنامه ششم بدهی وزارتخانه به سازمان بازنشستگان و تامین اجتماعی تسویه شود آیا حق وحقوق را از دولت گرفتید و به بازنشستگان دادید؟ آیا کارگران متناسب با تورم و دلار 10 هزار تومان تعیین تکلیف شده اند؟

خجسته با بیان اینکه آسیب هیا اجتماعی مرتفع نشده است، گفت: آقای ربیعی واردات بی رویه گوشی موبایل توسط متولی اصلی اشتغال کشور غیر قابل قبول است، 10 هزار گوشی به ارزش23 میلیون یورو توسط شرکت بین المللی بازرگانی و تجاری وارد بازار شده است به چه حقی این کار را کرده اید مگر وزارت تعاون بنگاه تجاری است؟

این نماینده مجلس ادامه داد: تغییر 80 درصد هیات مدیره و دادن آنها به افراد خاص و ویژه باعث ورشکستگی آنها شد، در حال حاضر صندوق بازنشستگان ابر چالش کشور است، در اشتغال کشور خوب عمل نکردید از وام های بانکی خبر می دهید که بانک ها زیر بار آن نمی روند.

کارگران امنیت شغلی ندارند

هاجر چنارانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 17 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: هیات رئیسه محترم؛ در ابتدای صحبت دوست دارم نظمی بر مجلس حاکم باشد، اولین بار است که مجلس تصمیم گرفته تا استیضاحی به صورت جدی شکل بگیرد امروز روی سخنم با تک تک نمایندگان است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یادمان نمی رود از ابتدای انقلاب اصولگرا و اصلاح طلب در کنار هم بودیم، 8 سال جمهوری اسلامی در برابر 57 کشور دنیا ایستاد به خاطر اصولگرایان و اصلاح طلبان واقعی که اصولگرا و اصلاح طلب بودند، قبل از ورود به مجلس هر چه نگاه کردم که امروز اصولگرایی در کشور بهتر است یا اصلاح طلبی به این نتیجه رسیدم که براساس آنچه که مقام معظم رهبری گفت باید اصولگرایانی اصلاح طلب باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه اینجا خانه ملت است نه خانه دولت، ادامه داد: آنچه که امروز از بدنه اصولگرایی و اصلاح طلبی منفک شده منفعت طلبانی هستند که نه اصولگرا و نه اصلاح طلب محسوب می شوند، کسانی که بر اریکه های صندلی خواهی مجلس ماحصل خون شهدایی که عکس آن ها نصب شده هستند.

وی با تاکید بر اینکه من بزرگ شده جمهوری اسلامی ایران هستم، کاری نکنید که خجالت بکشیم، این جمهوری اسلامی ایران حاصل خون 350 هزار شهید است، عنوان کرد: قالیبافی که قالی می بافت عدم حضور یک روز در محل کار بیمه او قطع شد، سهم عمده ای از شرکت های روستاییان و عشایر متعلق به فولاد است، امروز یک ریال از جمله توسط فولاد خراسان برای این کشور هزینه و سرمایه گذاری نمی شود.

چنارانی با بیان اینکه امروز شما نمایندگان نقطه امید هستید، شما هستید که به ملت امید می دهید دولت از نظر اقتصادی تعطیل است، تصریح کرد: قرار بود در دولت شما همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شود، قرار بود اوضاع مدیریت اقتصادی در شستا اصلاح شود، قرار بود 60 درصد هزینه شستا به تامین اجتماعی واگذار شود اما امروز حتی 10 درصد آن نیز واگذار نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر اعتقاد دارید جوانان بیکار هستند در حوزه مدیریتی وزیر کار فردی حضور دارد که 27 سمت دارد، معاون فرهنگی اجتماعی، سرپرست صندوق بازنشستگان، مدیر دفتر وزارتی و در قسمت ها و شرکت های مختلفی نیز سهامدار است، ادامه داد: در بحث روابط کار و کارگری عدم امنیت شغلی در قراردادها وجود دارد، امروز 98 درصد کارگران دارای قراردادهای کارگری هستند، از کارگران چک سفید امضا دریافت می شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در تشکل خانه کارگری کاملا سیاسی اقدام می شود، خاطرنشان کرد: امروز خانه کارگر نماینده تام الاختیار کارگران نظام جمهوری اسلامی و 13 میلیون بیمه شده است.

تشکل های کارگری به حاشیه رانده شده است

اکبر رنجبرزاده در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 17 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه در روزهای اخیر اتفاقاتی افتاد و اخباری به هیات رئیسه واصل شد که بر خود تکلیف دانستم استیضاح را امضا کنم.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای ربیعی ماندگاری در وزارت کار به چه قیمت ارزش دارد، تصریح کرد: مجلس خانه ملت است که قداست و پاکی دارد لذا روزنه های فساد را نباید به سمت مجلس هدایت کنید. متاسفانه زیرمجموعه های شما مسائلی را مطرح کردند که نماینده ها را به سمت چالش و فساد می کشاند.

وی افزود: وزیر نفت گاها به حوزه های انتخابیه کمک می کنند اما در زمان استیضاح وزیر نفت این کمک ها قطع می شود، شرف و حیثیت دولت بالاتر از زد و بندهایی است که مرتکب آن می شوید.

رنجبرزاده یادآور شد: براساس اعلام سالنامه آمار سازمان تامین اجتماعی در پایان سال 95، 9 میلیون و 408 هزار و 19 نفر بیمه شدند و در سال 1396، این رقم به 9 میلیون و 631 هزار و 203 نفر رسید لذا شاهد کاهش این آمار هستیم، طبق برنامه ششم توسعه نیز یک میلیون شغل باید ایجاد می کردیم که تنها 30 درصد برنامه اجرا شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: شما که خود را از قشر فقیر می دانید باید اتاق فکرتان را ارتقاء و در اتاق فکر موضوع کارگران و اشتغال زایی را در اولویت قرار دهید، آمار دو ساعت کار در هفته شغل نیست زیرا دو ساعت کار هزینه تردد افراد را هم تامین نمی کند.

وی یادآور شد: خودتان می گویید وزیر بیکاران هستید اما ما نگرانیم این بیکاری رشد یابد تا جایی که دیگر کارفرمایی در کشور وجود نداشته باشد، طبق برنامه ششم توسعه بخش مهمی از رونق اقتصادی و اشتغال برعهده شماست لذا نباید خود را از سایر مجموعه ها مبرا و مجزا کنید.

رنجبرزاده با بیان اینکه همه ما از فقرا هستیم و خاک پاهای فقرا را سرمه چشم خود می کنیم، گفت: شما در توضیحات خود می بایست شاخص ها و میزان تغییرات در سال های اخیر را اعلام می کردید، شما تاکید دارید پول بیشتر به وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تخصیص نیافته حال آنکه آقای وزیر پول به معنای اشتغال نیست برنامه و اندیشه و تدبیر می تواند زمینه اشتغال زایی را فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: ما نمی خواهیم شما در دولت آژیر بکشید، ما دولت توانمندی می خواهیم که با یاران قدرتمند به مردم خدمت کند، شما در وزارتخانه متبوع خود طرح های نظام استاد شاگردی و کارورزی فارغ التحصیلان دانشجو را کلید زدید اما هیچ کدام اجرایی نشده است.

وی یادآور شد: وزیران ضعیف نباید در دولت باقی بمانند زیرا موجب تضعیف دولت و نظام می شوند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 30 درصد منابع اقتصادی را در اختیار دارد و بنا بر آمار سود سرمایه گذاری شرکت های شستا و تامین اجتماعی در سال 92 حدود 2 هزار و 600 میلیارد بوده و در سال 95 به 3 هزار میلیارد و در سال 96 به 2 هزار میلیارد رسیده است، این کاهش سود یعنی به خطر افتادن وضعیت شرکت های شستا بنابراین آژیر شما، آژیر ورشکستگی صندوق های بیمه و بازنشستگی است.

رنجبرزاده ادامه داد: تمام مصارف و هزینه های زیر مجموعه این وزارتخانه 200 درصد در 5 سال اخیر رشد داشته که این میزان با توجه به درآمدها و هزینه ها قابل تامل است، متاسفانه صندوق های بیمه ای تضعیف و برای صندوق های روستایی نیز کار اساسی صورت نگرفته است هر چند در قانون برنامه ششم تکالیف مشخص شده بود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تضعیف گفتمان سه جانبه گرایی و عدم مدیریت مشارکت های کارگری سبب شده تا تشکل های کارگری به حاشیه رانده شود و نمایندگان گلایه مند شوند از سوی دیگر شما می گویید اقتصاد مقاومتی به من ربطی ندارد در صورتی که 30 درصد اقتصاد کشور در اختیار شماست.

نمایندگان منصفانه در مورد استیضاح نظر بدهند

مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 17 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مخالفت با این استیضاح، گفت: تصمیم نداشتم صحبت کنم اما متاسفانه برخی دانسته یا ندانسته اظهاراتی در مورد مجلس مطرح کردند که احساس کردم باید از تمامیت مجلس و نمایندگان دفاع کنم؛ اینکه گفتند نمایندگان لابی کردند و پول گرفتند چه کسانی را زیر سوال می بریم؛ یعنی اگر من به آقای ربیعی رای دادم پول گرفتم؛ متاسفانه جوی راه انداخته اند که اگر استیضاح رای نیاورد حیثیت مجلس از بین می رود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حیثیت مجلس زمانی از بین می رود که با جو و فشار بخواهد رای دهد، افزود: به حق باید رای داد نه با جوسازی، انگ زدن، تهمت زدن به همدیگر؛ کدام نماینده پول گرفته است؛ نمایندگانی که می گویند برخی پول گرفته اند اگر اثبات کنند باید آنها را از مجلس اخراج کرد.

وی ادامه داد: این حرف را از تریبون مجلس مطرح کردن و خوراک عده ای رسانه قرار دادن منصفانه نیست؛ نماینده ای پول و باج نگرفته که بخواهد رای دهد یا ندهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: بنده به آقای ربیعی رای می دهم نه به دلیل اینکه عیب و مشکل ندارد و این شاخص دارد و دنبال دنیا، قدرت و پول نبودم، نیستم و نخواهم بود بهتر است این وصله ها را به همدیگر نچسبانیم.

پزشکیان افزود: تقی زاده به من گفت پسر من پسر ربیعی را نمی شناسد این در حالی است که می گویند این دو نفر با هم شریک شدند و شرکت تشکیل دادند و در دوبی هم شراکت دارند؛ تهمت را نباید از پشت تریبون مجلس گفت ما مسلمان هستیم به خدا و آخرت اعتقاد داریم؛ چرا به همدیگر تهمت می زنیم؟

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حضرت علی می فرماید” بین حق و باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست”، حق می گوید دیدن، باطل می گوید شنیدم؛ ما بر اساس شنیده ها می خواهیم رای دهیم؟

وی تصریح کرد: نباید گفت گه اگر رای ندهید اعتبار مجلس از بین می رود بعد هم بگوییم که برخی پول گرفتند که این کار را کردند؛ زندگی من معلوم است و زندگی برخی نیز معلوم است اگر دنبال پول، مقام و قدرت بودیم که خیلی حرف ها را نمی زدیم؛ چرا باید چنین اظهاراتی از تریبون مطرح شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: من 8 سال در دولت آقای خاتمی وزیر بودم و هر سال در دولت آقای خاتمی شاهد برگزاری اعتصابات کارگری جلوی وزارت تعاون بودیم در دولت آقای احمدی نژاد نیز این امر صورت گرفت؛ 5 ساله ربیعی با تمامی ایرادات وزیر است؛ آیا مشکل کارگری را در این وضعیت اقتصادی، صنعتی و ارز و دلار و گرانی حل کرده یا نه.

پزشکیان افزود: آیا وزیری که برای مردم گریه می کند بد است؛ باید قیافه بگیرد؛ تحویل می گیرد می گویند چرا گریه کردی قیافه می گیرد می گویند چرا قیافه می گیرد؛ باید چیکار کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: معتقد هستیم نماینده، وزیر و مسئولان ما باید با مردم باشند و اگر نتوانستند مشکلات مردم را حل کنند گریه کنند؛ ما همگی با هم نتوانستیم مشکلات کشور را حل کنیم؛ حداقل جواب مردم را با زبان خوش بدهیم و تحویل شان بگیریم.

وی افزود: آیا ما بودجه و اعتبار به اندازه کافی در اختیار وزیر قرار دادیم که عملکرد درستی داشته باشد؛ جای تعجب دارد که از یک سو پول و اعتبار در اختیارش قرار نمی دهیم و از سویی به دنبال استیضاح وی هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: به من گفتند نایب رییس هستی ورود نکن و در این رابطه صحبت نکن اما من از آنچه که می فهمم دفاع می کنم و از هیچ جناحی بدون حق دفاع نکردم؛ اگر درک کردم دفاع و اگر نکردم دفاع نکردم.

پزشکیان ادامه داد: در حال حاضر استیضاح به نفع مملکت نیست اما اگر رای ندادم کسی نباید ادعا کند که پول یا باج گرفتم یا اینکه دینی به وزیر داشتم این کار را کردم؛ این بی انصافی، نامردی و ناعادلانه است که هر نماینده یا رسانه و خبرنگاری این حرف را بزند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نظرات ما با هم متفاوت است و نباید همدیگر را زیر سوال ببریم؛ در گذشته می گفتند فرزندانت خارج هستند و دخترانت بی ام وی سوار می شوند در حالی که فرزندان من روی خارج را ندیده بودند و حتی آن زمان ماشین هم نداشتند و خودروی وزارت خانه را نیز سوار نمی شدند؛ انصاف خوب چیزی است؛ نمایندگان باید بر اساس انصاف نظر بدهند و اعتبار و عزت مجلس به این است نه به فشار و جبر.

نمی گویم وضعیت کارگران خوب است اما در بیشتر مواقع همراه آنها بودم

علی ربیعی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 17 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح خود در صحن علنی مجلس گفت: احترام عمیق خود را به آنچه که امروز در مجلس می گذرد، اظهار می کنم. استیضاح حق نمایندگان بوده و در روز خبرنگار این مسئله را پیوندی مبارک می دانم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برای سومین بار در طی چند ماه گذشته به مجلس آمده ام، گفت: دو بار از شما نمایندگان رأی اعتماد گرفته ام، اگر رویکرد استیضاح کنندگان تحقق پاسخگویی باشد حاضرم به تمامی سوالات پاسخ دهم.

وی با انتقاد از صحبت های برخی نمایندگان مبنی بر ایجاد اغتشاش در مجلس با هدف برهم خوردن جلسه استیضاح افزود: بنده در وقت مقرر در مجلس حضور پیدا کردم، اما دو نوبت یعنی در جلسه غیرعلنی و علنی استیضاح شدم، ضمن اینکه حتی زمان خروج از صحن مجلس در جلسه غیرعلنی نیز خطاب به رئیس مجلس تاکید کردم که آمده ام تا به تمامی سوالات پاسخ دهم.

ربیعی با اشاره به اینکه در تمامی جلسات کمیسیون اجتماعی در صورت لزوم حضور پیدا کرده ام، تصریح کرد: منظم ترین وزیر برای حضور در جلسات کمیسیون ها بنده بوده ام و احترام زیادی برای نمایندگان قائلم. استیضاح کنندگان در 10 بند مواردی را مطرح کردند، اما متاسفانه برخی اظهارات نمایندگان خارج از این موارد بود به طوری که بنده را متهم به دروغگویی کرده و گفتند در بیشتر مسائل گریه می کنم، چرا چنین مواردی را استیضاح کنندگان مطرح می کنند؟

این عضو کابینه دوازدهم با تاکید بر اینکه براساس قانون موظف به پاسخگویی به سوالات نمایندگان هستم، گفت: اگر بنده از دولت بروم، آیا نابسامانی‌های اخیر در حوزه دلار و مشکلات اقتصادی حل خواهد شد؟ ما بحث ترامپ ناجوانمردانه را در کشور داریم، اما نباید حیثیت مجلس را به استیضاح بنده گره زد و گفت اگر این استیضاح صورت نگیرد، حیثیت مجلس از بین می رود.

وی با بیان اینکه با رفتن من فقر در جامعه کاهش نمی یابد، تصریح کرد: من نمی گویم اوضاع کارگران خوب است، اما در همه مواقع با آنها همراه بوده ام. از نمایندگان می خواهم در بررسی این موارد انصاف را رعایت کنند. به تمامی مواردی که مطرح شده، چند ماه پیش نیز پاسخ داده ام. آیا در طی 4 ماه گذشته اتفاقی رخ داده که من از آن در جهت بهتر کردن شرایط استفاده نکرده باشم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه وزارتخانه متبوعم بزرگترین وزارتخانه اجتماعی کشور است، افزود: وزارتخانه اینجانب آسیب زا نیست و من آسیب زایی نکردم.

ربیعی با یادآوری منابع محدودی که در اختیار دارد، افزود: بنده با تمام وجود در تلاش هستم تا اقداماتی را که نمایندگان مجلس مد نظر دارند انجام دهم اما به تعبیر آهنگران اگر دیر آمدم مجروح بودم اما اینگونه نبوده که نخواهم آنچه را که مد نظر دارید انجام دهم.

وی تأکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه بزرگی است که مردم از قبل از تولد تا مرگ نیز با آن سر و کار دارند، ای کاش همان طور که دارایی های نامشروع را می‌توان اندازه‌گیری کرد، معیاری وجود داشت تا نشان دهد در 4 سال گذشته چه اقداماتی را به صورت خاموش همچون سرباز گمنام و صادقانه در این وزارتخانه انجام دادیم ضمن این که شما به این نکته اشاره کردید که بازنشستگان در مقابل مجلس تجمع می‌کنند اما مشخص نکردید که منظور آنها چیست و اینکه کدام گروه‌های اجتماعی در این دوره ساکت هستند یا به این نکته اشاره نکردید کارگران فولاد که در مقابل مجلس تجمع کردند در شرایط کنونی از وضعیت بهتری نسبت به قبل برخوردار شده‌اند اما همچنان باید برای ارتقاء وضعیت آنها تلاش کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه وضعیت بازنشستگان از دغدغه‌های مهم وی بوده یادآور شد: آیا منابعی برای همسان‌سازی در اختیار داشته‌ام یا به جز 3 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه‌ای برای تحقق این مهم در اختیار داشته‌ام یا این مبلغ را به خوبی اختصاص نداده‌ام؟ آیا روش پلکانی، روش ابداعی من نبود؟ آیا فاصله 400 تا 500 هزار تومان با فاصله‌ای که امروز حداقل یک میلیون و 300 هزار تومان دارد حاصل تلاش این دوران نبود.

ربیعی خطاب به نمایندگان مجلس خاطر نشان کرد: اگر برای استیضاح فرصت حضور در کمیسیون و اقناع را پیدا نکرده‌ام چرا که در محورهای استیضاح آمده است عمده اقتصاد مقاومتی در حوزه اختیارات این وزارتخانه قرار دارد. در اینجا نمایندگان باید به وجدان خود رجوع کنند، آیا عمده اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه برمی گردد، قرارگاه اقتصاد مقاومتی در حضور آقای پزشکیان، آقای جهانگیری، معاون اول قوه قضائیه، نیروهای مسلح و 15 وزارتخانه، آیا اقتصاد مقاومتی در عملکرد این وزارتخانه خلاصه می‌شود اما در اقتصاد مقاومتی عادلانه کردن منطقه‌ای، جلوگیری از بین نسلی شدن فرد از جمله پروژه‌هایی بود که به اقتصاد مقاومتی برده‌ام.

وی افزود: آیا اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از تلاش کل کشور نیست و آیا با کلی‌گویی می‌توان یک وزیر را محاکمه کرد و استیضاح کرد. کدام بخش از اقتصاد مقاومتی با همکاری 3 دستگاه در حوزه اختیارات بنده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در بخشی از محورهای این استیضاح آمده است که وزارتخانه بیمار و ناتوان است و این در حالی است که بیمار و ناتوان معیار پزشکی است که در همان حوزه هم برای آن شاخص تعیین کرده‌اند و قطعاً با اندازه‌گیری تب بیمار به این نتیجه می رسند، در شرایط کنونی چه شاخصی برای تب و ناتوانی این وزارتخانه تعیین کردید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: آیا شهادت نمی‌دهید که بنده بیشترین میزان سفر را به شهرهای شمال داشته‌ام و 1200 کیلومتر در هر استان حرکت کرده‌ام ضمن اینکه هفته‌ای 3 شب در محل کار خود خوابیده‌ام کما اینکه در نهبندان در حضور نماینده این شهر به این نکته اشاره شد که تاکنون هیچ وزیری به این شهر سفر نکرده است.

ربیعی یادآور شد: در بخش دیگری از محورهای این استیضاح آمده است که چرا بخش تعاون به 25 درصد اقتصاد ایران نرسیده است و این در حالی است که در دوره فعالیت اینجانب آرامش‌بخش‌ترین دوره فعالیت بین تعاونی و وزارتخانه بوده است تا جایی که اتاق‌های تعاون در این مورد اطلاعیه دادند که این دوره، دوران طلایی در این حوزه بوده است و نسبت سیاسی هم با بنده ندارند.

وی تأکید کرد: کدام قسمت از اقتصاد ایران 25 درصد رشد کرده است که حوزه تعاون رشد نکرده است، این موضوع در برنامه چهارم توسعه بوده و مقصدی است که در آن تعیین شده است ضمن اینکه ما تعاونی‌هایی که مرده بودند را غربال کردیم و بخش‌هایی که امکان ارتقاء داشتند را با تخصیص امکانات و تسهیلات مورد نیازشان رونق بخشیدیم و برای اولین بار تعدادی حوزه تعاونی اعم از بانک و صندوق را در هم آمیختم و روزنه‌های جدیدی برای رشد تعاون کشف کردم اما چگونه می‌توانستم این حوزه را 25 درصد رشد دهم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: معیشت بازنشستگان از دیگر محورهای این استیضاح بوده که عنوان شده از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و این در حالی است که همه ما از مجلس تا سایر ارکان نظام باید در این خصوص پاسخگو باشند ضمن اینکه در سال‌هایی که نرخ تورم و حقوق بازنشستگی 67 درصد افزایش پیدا کرد چرا کسی سوال نکرد و این در حالی است که در دوره فعالیت بنده 3 برابر حقوق آنها افزایش یافت. از سوی دیگر در این دوره موضوع افزایش قدرت خرید، مسکن اجتماعی بازنشستگان و وام ارزان را دنبال کردم، من زندگی اینچنینی را تجربه کرده‌ام، سفره خالی پدربزرگ را احساس کردم و بیش از شما فقر را لمس می‌کنم.

ربیعی گفت: در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نباید به موضوعی اشاره کنیم که باعث ناامیدی در بین مردم شود چرا که برای تحقق این مهم برای یک سال به 30 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است تا بتوانم در پی آن تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و فولاد را همسان‌سازی کنم و این در حالی است که بودجه مربوط به این بخش در مجلس تصویب می‌شود.

وی با اشاره به بیمه بازنشستگان روستایی و عشایر به عنوان محور دیگر این استیضاح افزود: استیضاح‌کنندگان مشخص کنند که کدام بند از این قانون اجرا نشده است چرا که در سال گذشته با روی کار آمدن واعظ مهدوی در هر استان حکم بازنشستگی داریم تا جایی که در سال گذشته حکم 30 هزار بازنشسته صادر شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در بخش دیگری از محورهای استیضاح به این نکته اشاره شده که بنده به وعده‌های خود عمل نکرده‌ام و این در حالی است که در حوزه تأمین اجتماعی در 5 سال گذشته به اندازه 40 سال تخت و درمانگاه اضافه شده است ضمن اینکه شستا توسط بنده ساخته نشده است بلکه بنگاه‌ها به من تحویل داده شده است تا بر اساس عدالت بچینم و این بخش را به زور به صندوق‌ها داده‌اند اما در روزی که در این وزارتخانه فعالیت خود را آغاز کرده‌ام در گسترش حوزه درمان در تأمین اجتماعی سعی کرده‌ام به مناطق محروم و حاشیه‌های شهر بروم.

ربیعی با اشاره به اینکه تعداد بازنشستگان در دوره فعالیت‌ وی افزایش پیدا کرده است، گفت: در 4 سال گذشته یک و نیم میلیون نفر به جمعیت بازنشستگان اضافه شده است و دوران بحران صندوق‌ها رسیده است ضمن اینکه بنا دارم تأمین اجتماعی را به شرایطی سوق دهم که نسل‌های آینده با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: اشاره کردند که در شهرهای دوره‌گردی کرده‌ام اگر این کار را نکنم شما نمی‌گویید که سرمایه اجتماعی کاهش یافته، آیا این حسن است یا قبح.

ربیعی با اشاره به نرخ بیکاری گفت: بنده بیش از هر کس دیگری می‌دانم که در بین جوانان تحصیلکرده 25 درصد نرخ بیکاری وجود دارد، آیا بیکاری محصول این وزارتخانه است یا محصول سیاست‌های کلان پولی و مالی است که همه ما در رابطه با آن تصمیم می گیریم، بیکاری محصول سیاست‌های تولید است و مربوط به وضعیت بازار کار است و هیچ بند قانونی در آن نبود که نشان دهد بنده در این معضل نقش دارم با این حال خود را وزیر بیکاران نامیده‌ام.احساس کردم که مقام معظم رهبری تمایل دارند کسی پرچم بیکاری را در دولت بالا ببرد و من داوطلبانه این کار را انجام دادم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اگر امروز آب باریکه ای هم در اشتغال وجود دارد ناشی از سیاست ها، تلاش ها، برنامه ها و عملکرد ما بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: واقعا از اینکه موارد استیضاح را که در دوره قبل نیز مطرح بود، امروز مجدداً مطرح می کنم و وقت تان را براساس همان مطالب می گیرم، از شما عذرخواهی می کنم.

ربیعی در پاسخ به سوال نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: به خدا پناه برده و مسئله را که در مورد آن تحقیق نکرده در تریبون ها بیان نکنید. آقای نوروزی اگر تیمی را بگذارید این مسئله را تحقیق کرده و به این نتیجه که موضوع مورد نظر شما واقعیت دارد، برسند، ولله یک روز در وزارتخانه نخواهم ماند و خودم وزارتخانه را تحویل می دهم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در تاریخ مبارزه با فساد ثابت شده هر کس با فساد مبارزه کند، به آن انگ زده و می روند نقطه چین هایی در می آورند. مثلا می گویند در زمان دولت قبل فلان کار را انجام داده است و آن را به عملکرد امروزش تعمیم می دهند، بنابراین لازم است بگویم نمایندگان محترم بدانید فساد و شفافیت دو دشمن دارد، اول عدم شفافیت و دوم سیاسی کردن مسئله مبارزه با فساد.

وی با بیان اینکه متاسفانه آنقدر فضا را برای افراد مبارز با فساد مشوش می کنند که نتواند کاری انجام دهد، تاکید کرد: من از مجلس می خواهم نگذارید مبارزه با فساد سیاسی شود، چرا که مبارزه با فساد امری اخلاقی است.

ربیعی خطاب به نماینده مردم رباط کریم در مجلس گفت: انتظارم از یک روحانی بزرگ این بود که مطالب را به عدالت مطرح می کردند و مهم تر آنکه قبل از طرح این موضوعات تحقیقات لازم را انجام می داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان محترم، آقایون و خانم هایی که از مردم رأی گرفته اید و به مردم وفادار هستید؛ خواهش می کنم آنچه که تصمیم می گیرید بر مبنای قضاوتی باشد که اینجا گفته شده؛ من با کدام مقیاس اندازه گیری شده ام؟ بهتر است حیثیت مجلس را گره نزنید و اینکه آیا مجلس باید حتما یکی را بیاندازد تا آبرودار شود؟ خدا آبرویتان را حفظ کند.

منبع:میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا