اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

صنایع کوچک را برای 6 ماه تا یک سال از مالیات معاف کنید

به گزارش “صنعت کار”، «محمد شریعتمداری» امروز (یکشنبه) در مراسم بزرگداشت روز حمایت از صنایع کوچک وآغاز به کار بزرگترین نمایشگاه توانمندی های صنایع کوجک ایران ، اظهار داشت:مشکلات این روزهای واحد های صنعتی کوچک و متوسط، در حوزه تولید خلل هایی ایجاد کرده است و با با توجه به این وضعیت بسته «حمایت از تولید» به زودی تقدیم دولت می شود که در آن تمهیداتی برای کمک به صنایع مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: مالیات امری لازم است اما در شرایط فعلی تولید و بازار، باید بطور خاص برای یک دوره کوتاه مدت تعدیل شود.
وزیر صنعت با بیان اینکه «یکی از دلایل استفاده اهرمی از منابع بودجه، همین شرایطی است که با آن مواجه هستیم»، افزود: ما به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنیم که 70 هزار میلیارد تومان منابع مالیات ارزش افزوده را یکجا حذف کنیم بلکه پیشنهاد داده ایم که مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که حجم قابل توجهی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده اند، 6 ماه تا یک سال صفر شود.
شریعتمداری، «افزایش خط اعتباری واحدهای تولیدی» و «تامین سرمایه در گردش با نرخ های مناسب» را از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در بسته حمایت از دولت ذکر کرد و گفت: در موضوع سازمان تامین اجتماعی، ما مخالف پرداخت مطالبات تامین اجتماعی نیستیم اما آیا در شرایط خاص کنونی دریافت همه مطالبات معوق از صنایع کوچک و متوسط امری لازم است؟
شریعتمداری بیان کرد : اجرای همه این پیشنهادها نیازمند وضع قانون است اما با تمهیدات رهبر معظم انقلاب، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تصمیم گیری های موقت و حل مشکلات آنی فعالان اقتصادی تشکیل شده است که این شورا می تواند بخشی از چالش های پیش روی فعالان اقتصادی را برطرف کند.
وی همچنین پیشنهاد ایجاد بانک تخصصی صنایع کوچک را مطرح کرد و گفت: مذاکراتی با وزیر امور اقتصادی و دارایی داشته ایم که با تغییر اساسنامه یکی از بانک های فعلی یا ایجاد بانک جدید، یک بانک تخصصی برای صنایع کوچک ایجاد شود.
وزیر صنعت گفت: شرکت های کوچک و متوسط اکنون 92 درصد از کل صنایع ایران را تشکیل می دهند؛ این شرکت ها 45 درصد از اشتغال و 28درصد از ارزش افزوده کل کشور را به خود اختصاص داده اند در حالی که در دنیا، سهم شرکت های کوچک و متوسط در اشتغال 60 درصد و در ایجاد ارزش افزوده 40 درصد است.
شریعتمداری اظهار داشت: این نشان می دهد باید ظرفیت هایی در حوزه صنایع کوچک و متوسط ایجاد کنیم و به قابلیت های صادراتی این واحدها بیش از گذشته توجه داشته باشیم.

تاب آوری در صنایع جهانی یک شاخص است
وی گفت: «تاب آوری» یکی از شاخص های صنایع است و همه دنیا معتقدند که صنایع کوچک و متوسط کمتر از صنایع بزرگ است؛ به عبارتی دیگر، تکانه های اقتصادی و غیراقتصادی نخستین ضربه را به صنایع کوچک و متوسط وارد می کند.
وزیر صنعت اضافه کرد: در شرایط کنونی، ما با یک عدم قطعیت در خارج از اقتصاد مواجه هستیم؛ این عدم قطعیت، تکانه هایی در برخی بازارها از جمله بازار ارز ایجاد کرد که به دنبال آن، مسایل و مشکلاتی برای واحدهای صنعتی به وجود آورد.
وی ادامه داد: برخی شرایط کنونی را با جنگ مقایسه می کنند در حالی که در آن زمان فقط 960 واحد صنعتی در کشور فعال بود اما امروز فقط 808 شهرک صنعتی فعال است.
شریعتمداری همچنین به مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: 40 هزار و 190 واحد صنعتی در شهرک های صنعتی پرونده فعالیت دریافت کرده اند که عملا 62 درصد از این شرکت ها مشغول فعالیت هستند؛ بقیه شرکت ها یا تعطیل هستند و یا با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک صبح امروز با حضور یک هزار و ٢٠٠ واحد صنعتی کوچک و متوسط داخلی، روز یکشنبه در مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.

پیشنهاد وزیر صنعت مورد بررسی قرار می گیرد

بر اساس این گزارش همچنین علی لاریجانی  رییس مجلس شورای اسلامی نیز  اظهار داشت: برخی پیشنهادات که وزیر صنعت مطرح کرد باید دسته بندی و در مجلس شورای اسلامی و شورای سران قوا مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود:بی شک باید در مورد پیشنهاد وزیر صنعت در خصوص تشکیل صندوق حمایت از صنایع به شکلی جدی تر اندیشیده شود و آن را مورد توجه قرار داد تا در شرایط فعلی ارزی صنایع بتوانند از کمک های بانکی بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه در قانون بهبود فضای کسب و کار وظیفه ای به اتاق ها داده شده تا سالانه شاخص های مهم کسب و کار را اعلام کنند تا بر اساس آن مشخص شود وضعیت فضای کسب و کار چگونه است، ادامه داد: تاکنون 7 گزارش توسط سه اتاق تعاون و بخش خصوصی ارائه شده که گزارش آخر آنها مربوط به سه ماهه بهار سال جاری است که آمار مناسبی ندارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ارائه گزارش و بررسی آماری دقیق   به مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک بسیار زیادی می کند، ادامه داد: رقم شاخص ملی محیط کسب و کار براساس نمره 10 در سال سه ماهه 97  حدود 6.15 بوده که نسبت به زمستان سال 96 که 5.8 بوده، نزول  کرده است.

وی اضافه کرد: در بین مولفه هایی که از بخش های مختلف صنعتی دریافت کرده اند، سه مولفه اثرسوء بیشتری دارد که شامل غیرقابل پیش بینی بودن و تغییر قیمت مواد اولیه، دشواری تهیه منابع مالی از بانک ها و بی ثباتی سیاسی مقررات است.

بسته حمایتی صنایع کوچک و متوسط به دولت ارائه می شود

این گزارش همچنین حاکی است صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی نیز در این مراسم  با بیان اینکه ارز دولتی به واردات مواد اولیه کالاهای اساسی تخصیص می‌یابد گفت: به‌زودی بسته حمایتی صنایع کوچک و متوسط را به دولت ارائه می‌دهیم.

وی با تاکید بر این که بیش از نود درصد صنایع کشور در قالب ٨١هزار واحد صنعتی دارای پروانه از وزارت صمت مربوط به صنایع کوچک است اظهار داشت: ١٤٠٠واحد از 84هزار واحد صنعتی کشور از صنایع کوچک هم اکنون در این نمایشگاه حضور دارند و این تنها 2درصد از کل بنگاههای صنعتی کشور است.

نجفی تصریح کرد : بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و سیاستهای رییس جمهور و وزیر صنعت, معدن و تجارت تا پای جان در خدمت صنایع هستیم و با دستور وزیر قرار است که در کنار صنایع کوچک باشم و در تمام عرصه ها از این صنایع دفاع خواهیم کرد.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ده درصد از صنایع کوچک را صادراتی خواهیم کرد، گفت: لایحه حمایت از شرکتهای مدیریت صادراتی را وزیر صنعت به زودی به دولت ارایه خواهد کرد و پس از طی مراحل قانونی به مجلس ارایه خواهد شد.

با اشاره به اینکه به‌زودی بسته حمایتی صنایع کوچک و متوسط را به دولت ارائه می‌دهیم، اظهار داشت: یکشنبه هفته آینده بسته حمایتی صنایع کوچک و متوسط در نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط تقدیم دولت خواهد شد.

وی در خصوص جزئیات این بسته تصریح کرد: بسته حمایتی در حوزه تامین، منابع ارزی، تسهیلات و اختیارات که مجموعاً در قالب بسته حمایتی صنایع کوچک و متوسط است به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: 29 قلم کالای اساسی که اخیراً اعلام شد که تنها یک بخش شامل 750 قلم کالا می‌شود که می‌توان به کاغذ، خمیرکاغذ، مواد اولیه مربوط به تولید روغن اشاره کرد که ارز 4200 تومانی دولتی دریافت می‌کنند.

نجفی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: هراندازه که تولیدکنندگان کالاهای اساسی برای واردات مواد اولیه نیاز به ارز 4200 تومانی دولتی داشته باشند دولت بدون محدودیت تامین می‌کند.

وی افزود: ارز ثانوی برای صادرات در مقابل واردات و ارزی که از صرافی‌ها می‌گیرند به واحدهای تولیدی توسط دولت به این واحدها اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات 330 قلم کالا به کشور اعلام‌شده است، خاطرنشان کرد: امروز در حل مشکلات اقتصادی نیاز به حرکت جهادی داریم که در دوران دفاع مقدس داشتیم و تولیدکنندگان افسران خط مقدم تولید هستند.

وی در پایان در خصوص شرایط بدهکاران بانکی واحدهای صنعتی یادآور شد: به بانک‌ها بخشنامه شده تا به خاطر بدهی واحدهای تولیدی را تعطیل نکنند.

این نمایشگاه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد و تا 23 مرداد ماه از ساعت 10 تا 21 برپاست.

علاوه بر شرکت های ایرانی، 15 شرکت خارجی از کشورهایی چون ترکیه، پاکستان، مالزی و کره جنوبی نیز در این نمایشگاه غرفه دارند.
در حاشیه برپایی این نمایشگاه حدود 10 کارگاه آموزشی برگزار و مذاکرات رو در روی ( B2B ) با حضور 110 مدیر نیز انجام می‌شود.
نمایش تولیدات برتر صنایع کوچک و متوسط ایران با تکیه بر معرفی توانمندی های شرکت های حاضر در شهرک های صنعتی و شناسایی بازارهای هدف برای عرضه کالاها و خدمات از اهداف برپایی این نمایشگاه است.
در این نمایشگاه شرکت هایی از صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی، شیمایی، فلزی، موادغذایی، لوازم خانگی و ساختمانی حضور دارند.

فرزین سوادکوهی:خبرنگار سرویس صنعت

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا