اخبارراه و ساختمانویژه ها

ظرفیت مطلوب جزیره کیش برای توسعه هنر معاصر

 به گزارش “صنعت کار” در نشستی که یکشنبه 21 مرداد با حضور دکتر محمد ابراهیم انصاری لاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به منظور امضای تفاهم نامه همکاری برگزار شد سید محمد مجتبی حسینی با بیان اینکه در طول تاریخ برخی مدیران سازنده شهرها هستند و برخی سازنده فرهنگ شهرها گفت: در ظاهر عمر مدینه و شهر بیشتر از عمر نسبی آدمی است و تفکر همگان این است برای جاودان ماندن بنایی به یادگار بسازند اما تجربه تاریخی نشان می دهد کسانیکه بر مدنیت پروری تاکید کردند و عمر محدود انسانی را سرمایه قرار دادند در تاریخ ماندگار تر هستند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی افزود: در تاریخ مدیران کمی بودند که بتوانند بین مدینه سازی و مدینه پروری اجماع قائل شوند ونسبت بین این دو را به تمامی رعایت کنند. یکی از این مدیران که موفق شد این نسبت را رعایت کند دکتر انصاری لاری است که گرچه ذات مدنیت پروری دارد اما به مدینه سازی هم معتقد است.

وی تاکید کرد: در معاونت هنری وزارت فرهنگ  وارشاد اسلامی یکی از ماموریت ها استفاده از ظرفیت های عمومی در جهت توسعه فرهنگ وهنر است و وجود مناطق آزاد از ظرفیت های ارزشمند کشورمان برای این حوزه است. تاکنون در این مناطق هنر به صورت سرگرمی رواج داشت و بیشتر از هنرهای عمومی و مردم پسند بهره گیری شده است. کیش اما توانایی این را دارد میزبان هنرمندان حرفه ای ایران باشد.

سید محمد مجتبی حسینی با اشاره به مطالعاتی که در 4 ماه گذشته بر روی مناطق آزاد انجام شده است گفت: پروژه مطالعاتی انجام شد که در این پروژه قریب به 4 ماه براساس ویژگیهای تاریخی، مزیت های نسبی، سرمایه منابع انسانی و زیرساخت های شهری مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفتند و مزیت هایی که مناطق آزاد می توانند داشته باشند سنجیده شد. جزیره کیش ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه هنر معاصر دارد که اگر بتوان به طور جدی به آن پرداخت در کنار فعالیت های مردم پسند می توان دریچه ای نو گشود و در این دریچه نو مبانی هنری به صورت جدی تر مورد استفاده قرار گیرد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی افزود: این ظرفیت در جزیره کیش وجود دارد که در حوزه هنر معاصر تجربه ارزنده ای داشته باشد و به توسعه هنر و گردشگری هنری در کشور و در ابعاد بین المللی  بیانجامد.

وی ایجاد نهاد دایمی برای هنر معاصر را یکی از مفاد این تفاهم نامه برشمرد و گفت: به همت دکتر انصاری لاری مقررشد با باز سازی ساختمانی، موزه هنرهای معاصر کیش فعال شود و این موزه با دیگر موزه های هنرهای معاصر کشور همکاری و مبادله آثار داشته باشد. برگزاری نمایشگاه های موقت آثار هنرهای تجسمی نیز از برنامه های جنبی این موزه است.

معاون وزیر ارشاد ایجاد مدرسه عالی هنر را از دیگر اهداف این تفاهم نامه عنوان کرد و افزود: این مدرسه قرار نیست با دستگاه های آموزش عالی کشور رقابت کند بلکه قرار است یک خلا آموزشی را پوشش دهد. این خلا استفاده از ظرفیت هنرمندان ایرانی و خارجی برای باز آموزی هنرمندانی است که علاقمند هستند دانش و مهارت خود را ارتقاء دهند.

تلاش برای رسیدن به  بازار هنر و رویدادهایی که به رونق اقتصاد هنر بیانجامد از دیگر مفاد تفاهم نامه است که معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی در این خصوص گفت: حمایت از صنایع وابسته به هنر که می تواند به عنوان صنایع پشتیبان و حاشیه ای هنر فعالیت کند و به اقتصاد خلاق منجر شود از دستاوردهای ایجاد بازارهای هنری است.

وی با بیان اینکه انعقاد این تفاهم نامه با این محورها به منظور استفاده ازظرفیت هم گرایانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش است تاکید کرد: این اقدامات اثرگذاری جزیره کیش را در کشور افزایش می دهد و باعث توسعه فرهنگی و شهری می شود.

سید محمد مجتبی حسینی در پایان گفت: انعقاد تفاهم نامه در خصوص هنرهای تجسمی باهدف ایجاد گنجینه ویژه سازمان منطقه آزاد کیش و برپایی جشنواره های موسیقی نیز در حال بررسی است.

منبع: روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا