اخباربانک و بیمهراه و ساختمانگوناگون

تلافي بازار مسکن از مستاجران

به گزارش صنعت کار به نقل از خبرگزاري صداوسيما؛­­ براساس گزارش بانک مرکزي در آذر­96 تعداد معاملات آپارتمانهاي مسکوني شهر تهران به ­17.8هزار واحد رسيد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 50درصدي داشت اين در حاليست که قيمت هر متر مربع نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزايش داشته است .اما نکته اي که اين روزها جاي تامل دارد اين است که دليل اين افزايش گراني چيست؟ با توجه به اينکه استقبال مردم از دريافت تسهيلات خريد مسکن بسيار پايين است زيرا مستاجران سپرده اي ندارند تا بتوانند از تسهيلات با سود پايين استفاده کنند و ساير تسهيلات با سود بالا و جيب مردم همخواني ندارد.

بطور معمول هرساله فصل اجاره از اوايل خرداد ماه تا اواخر پاييز است و بيشترين افزايش قيمت ها در اين زمان رخ مي دهد اما امسال اين افزايش قيمت ادامه دار شد بطوريکه در دي ماه افزايش اجاره بها نسبت به پارسال­ بيشتر بوده و مشاوران املاک نيز اين افزايش قيمت را ناشي از کاهش سود سپرده ها ­و تمايل موجران را به دريافت اجاره ي بيشتر مي دانند.
­نبود نقدينگي باعث شده تا مردم به سمت خريد خانه هاي با متراژ پايين تر بروند ­و قيمت اين خانه ها رشد چشمگيري داشته بطوريکه ­براساس آمار بانک مرکزي در آذر­96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد واحدهاي مسکوني استان تهران کمتر از 75متر مربع است و استقبال مردم بيشتر براي خريد واحدهاي نقلي بين 50 تا 75 متر است.
علاوه بر اينکه تقاضا براي خريد خانه هاي با متراژ کوچک زياد شده شاهد افزايش قيمت اجاره بها در اين فصل سال هستيم افرادي که تابستان به دليل افزايش و رونق اين بازار اقدام به جابجايي نکردند و بهترين فصل از نظر قيمتي را زمستان مي دانند امسال شاهد رشد اجاره بها بودند.
متوسط اجاره بها در تهران در آذرماه 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل ­24.6 درصد بيشتر شده؛ اين آمار نشانه افزايش فشارها بر اقشار مستأجر و افراد بدون خانه ملکي است.
به دليل کاهش نرخ سود سپرده موجران ديگر رهن دريافت نمي کنند زيرا سودي که بانک به آنها پرداخت مي کند کمتر از اجاره يک واحد مسکوني است ­که از مستاجر مي گيرند و حالا اين کاهش سود بانکي باعث شده تا بازار مسکن اين خلا را از مستاجراني که يک سوم حقوق خود را هزينه اجاره بها مي دهند فشار وارد کند .
البته با نزديکي به پايان سال شايعه هاي علاوه بر افزايش 15 درصدي در بازار مسکن پيچيده­­­ شده ­است که سال جديد قيمت مسکن افزايش زيادي ­خواهد داشت ­و بسياري از افراد براي اينکه از اين افزايش قيمت در امان باشند به دنبال خريد خانه در اين زمان هستند اما افرادي در اين بازار هستند که با شايعه گراني مسکن سود مي برند.
خسروي ريس اتحاديه املاک با بيان اينکه جهش ­قيمتي در بازار ­اجاره و خريد نداشتيم گفت: متاسفانه در کشور همه شايعه ها و تحرکات اقتصادي و سياسي تاثير مستقيمي در بازار مسکن مي گذارد و اين روزها شايعه گراني مسکن بعد از سال جديد و گرانتر شدن دوباره اين بازار بعد از ماه رمضان همچنان در اين بازار پيچيده است و دلالان از اين شايعات استفاده مي کنند.
وي تاکيد کرد: قيمت مسکن از شاخص تورم عبور نکرده است تا پايان سال جهش قيمتي در بازار نخواهيم داشت.
خسروي ادامه داد: طرح جديدي داريم که اميدوارم با پيگيري هاي صورت گرفته اجرايي شود و آن اين است که کارشناسان قيمت در هر منطقه وجود داشته باشند تا قيمت خانه هارا در هر منطقه آناليز کنندمثلا ­بگويند فلان منطقه قيمت آن تا متري 4 ميليون تومان است­.
وي تصريح کرد: حضور کارشناسان در آناليز قيمتي بازار مسکن ،از افزايش قيمتي اين بازار جلوگيري مي کند.
ريس اتحاديه املاک با بيان اينکه رکودي در بازار مسکن نيست گفت: رکود ­يعني ­هيچ معامله اي در بازار صورت نگرفته است اما معاملات خريدو فروش در کشور صورت گرفته است.­
وي بيان کرد:­ آينده قيمت مسکن بستگي به شرايط اقتصادي دارد و نمي توان پيش بيني کرد آيا سال آينده افزايش مي­يابد يا خير! اما سال­ اآنده ­­بازار مسکن آينده روشني دارد.
اگرچه کارشناسان اعتقاد دارند که رشد بازار مسکن نامتعارف نبوده و حدود 15 درصد است اما نبض بازار و مستاجران خلاف اين را مي گويد بازاري که با شايعات گران مي شود و متصدي قيمت گذاري ندارد.
رکود در ساخت و ساز در­­چند سال اخير شايد نگراني هايي را هم در اين بخش بوجود آورد اگرچه به گفته مسولان امر، خانه هاي خالي بيش از 2 ميليون واحد است اما اينکه اين خانه ها با چه هدفي براي چه قشري از افراد ساخته شده است هم بسيار مهم است .خانه هايي که اکثرا در شمال تهران ساخته شده است و در جنوب و مرکز شهر به دليل تقاضاي زياد براي اجاره و رهن قيمت هاي اجاره ­سر به فلک کشده است و مستاجران نيز به ناچار بايد افزايش اجاره را متحمل شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا