اخبارصنعت و معدنویژه ها

ساخت و پرتاب ماهواره‌های سنجش از دور تا 5 سال آینده توسعه می یابد

به گزارش”صنعت کار”، منوچهر منطقی با اشاره به اینکه در تلاش برای توسعه تولید و توسعه ماهواره‌های سنجش از دور هستیم، گفت: در سال‌های اخیر پرتاب ماهواره به حداقلی خود رسیده است. این موضوع دو دلیل دارد؛ یکی این است که کشورمان، در پرتاب ماهواره از مرحله آزمایشی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: بنابراین در این زمان توسعه‌ها بیشتر و هزینه‌ها هم بالاتر رفته است. این، روی تعداد پرتاب تأثیر می‌گذارد و تعداد پرتاب‌ها را پایین‌تر می‌آورد.

به گفته منطقی، دلیل مهم‌تری هم وجود دارد: «نکته دوم این است که جوامع جهانی بر روی پرتاب‌های ماهواره‌ای ما حساس هستند و بنابراین شورای عالی امنیت ملی باید نظر دهند تا با توجه به عوامل داخلی و خارجی این کار را انجام دهیم و یا نه.

وی همچنین بیان کرد: این دو دلیل باعث شده است تا تواتر پرتاب‌ها کمتر دیده شود. نکته دیگری که درباره پروژه‌های ماهواره‌ای که در ایران تا به امروز انجام شده، این است که بیشتر ماهواره‌های ایرانی، مخابراتی هستند.

رییس مرکز ملی فضایی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که ماهواره‌ها قابلیت‌های بیشتر هم دارند. بسیاری از ماهواره‌ها در هواشناسی و بسیاری هم در بخش مطالعاتی کشاورزی و نقشه‌های هوایی به کار می‌روند. بخش مطالعاتی ماهواره‌ها در جهان آن قدر مهم است که علم سنجش از دور (RS) را ایجاد کرده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی، منطقی ادامه داد: در پنج سال آینده ما ماهواره‌ای را خواهیم داشت که در بخش سنجش از دور قابل استفاده است. مسأله مهم در مورد این موضوع اما این است که اطلاعات مورد استفاده از دیگر کشورها در دسترس ماست و در بخش‌های مختلف از آنها استفاده می‌کنیم.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا