اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

صرفه جویی 400 میلیون دلاری در نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد

به گزارش خبرنگار اعزامی “صنعت کار” به مشهد، بهنام حقیقی مدیر روابط عمومی شرکت گروه مپنا طی یک بازدید خبری از این نیروگاه که برای رسانه ها ترتیب داده شده بود، ضمن اشاره به مطلب فوق گفت:مپنا برای اجرای سیاست های خود در خصوص بالا بردن راندمان نیروگاه های تحت اختیار ، و البته با هدف بازگشت سرمایه ای که شرکت سرمایه گذاری زیر مجموعه این گروه مد نظر دارد، قصد دارد در چندین نیروگاه ، واحدهای بخاری خود را به تاسیسات تولید انرژی الکتریکی اضافه کند و اینک نیروگاه فردوسی مشهد نیز با همین رویکرد تبدیل به یک نیروگاه سیکل ترکیبی خواهد شد.
وی ادامه داد:راه اندازی واحد های بخار این نیروگاه شامل سه توربین ژنراتور خواهد بود که هرکدام 160 مگاوات برق تولید می کنند و این درحالی است که شش دیگ بخار بازیاب حرارتی در کنار سه دستکاه ترانس 400 کیلو ولت و سیستم های خنک کننده از انواع ACC وپست 400 کیلو ولتی این چرخه را تکمیل خواهند کرد.
حقیقی در پایان بر توسعه بخشی به صنعت برق اشاره کرد و اظهارداشت: اگر هدف این  باشد  که چرخه صنعت برق بر ریل توسعه قرار بگیرد ، باید به اقتصاد آن نیز رجوع صحیح داشته باشیم.
براساس این گزارش همچنین مهندس قاسمی مدیر پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه فردوسی مشهد نیز با اشاره به این که تبدیل این نیروگاه به نوع سیکل ترکیبی حدود 50 درصد به ظرفیت تولید آن اضافه خواهد کرد ، گفت: گروه مپنا از سال 1371 نزدیک به 100 طرح را به ارزش 30 میلیارد یورو به عنوان پروژه های بزرگ برای خود تعریف کرد تا بر اساس آن بتواند در تولید انرژی الکتریکی و دیگر حوزه های فعالیت خود نقش موثرش را در کشور ایفا کند.
وی ادامه داد:گروه مپنا 41 شرکت را در بخش های مختلف به عنوان زیر مجموعه خود فعال کرده است که خروجی این شرکت ها 60 محصول مختلف و نزدیک به 85 نوع خدمات را ارائه می دهد و به همین دلیل مپنا در حال حاضر 50 درصد ظرفیت تولید برق کشور را درعهده خود دارد.
قاسمی افزود:در فرایند تبدیل نیروگاه فردوسی به سیکل ترکیبی، 3 واحد بخار اضافه می شود تا مکمل بخش گازی باشد و بر این پایه،راندمان کار نیروگاه نیز از 33 درصد به 50 درصد خواهد رسید که طبق استاندارد های جهانی عددی بسیار قابل توجه خواهد بود.
این مقام مسئول تاکید کرد:با تبدیل نیروگاه فردوسی از سیکل ساده به سیکل ترکیبی به جای مصرف 1.1 میلیارد لیتر گازوییل، 1.1 میلیارد متر مکعب گاز جایگزین خواهد شد  و بدین ترتیب حدود 400 میلیون دلار صرفه جویی صورت خواهد گرفت.
قاسمی همچنین بیان کرد: کاهش درجه حرارت از خروجی اگزوز های نیروگاه که هم اکنون 540 درجه است ،با تبدیل شدن به نوع سیکل ترکیبی، به 120 درجه خواهد رسید و بدین ترتیب در حوزه های زیست محیطی نیز تحول شگرفی در کار نیروگاه ایجاد خواهد شد.
مدیراین پروژه در عین حال با ذکر این که برای کل واحد های 166 مگاواتی نیروگاه به ازای هرساعت تولید برق 40 هزار متر مکعب گاز و یا 40 هزار لیتر گازوییل مصرف می شود گفت:جمع این اعداد و ارقام در طول سال به 2.1 میلیارد متر مکعب گاز و یا 2.1 میلیارد لیتر گازوییل خواهد رسید.
وی همچنین به میزان هزینه های این پروژه اشاره کرد و گفت:420 میلیون یورو هزینه پروژه فوق خواهد بود و این در حالی است که بر اساس ظرفیت تولید 996 مگاواتی این نیروگاه، به ازای هرساعت کار، نزدیک به 240 هزار متر مکعب مصرف گاز در پی خواهد داشت.
قاسمی ادامه داد: متاسفانه طرح تبدیل نیروگاه فردوسی به نوع سیکل ترکیبی می بایست تا کنون به 86 درصد پیشرفت فیزیکی می رسید اما به دلیل تاخیر در تزریق منابع مالی، ما شاهد 47 درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه هستیم.
وی همچنین افزود:اگر منابع مالی به موقع تدارک دیده شود و  معادل ماهیانه 10 میلیارد تومان به این پروژه تزریق گردد، امکان افزایش راندمان کار نیز به شکل قابل توجهی بالا خواهد رفت تا پیمانکاران،قراردادهای منعقده در بخش تامین تجهیزات و در عین حال مطالبات طرفین تامین کننده تاسیسات و تجهیزات ، به چرخه طبیعی خود و به سوی برنامه ریزی های اصلی باز گردند.
این مقام مسئول با تاکید بر این که تزریق به موقع منابع مالی در سرعت بخشی به توسعه طرح مذکور نقشی بسیار تعیین کننده خواهد داشت گفت:امکان افزایش راندمان در چنین نیروگاه هایی تنها در صورتی محقق خواهد شد که منابع مورد نیاز برای تکمیل طرح درست و به موقع وارد کار شود  و اگر این میزان نقدینگی در طرح سیکل ترکیبی فردوسی شکل طبیعی به خود بگیرد، از همین ماه جاری امکان حرکت به سوی سنکرون کردن واحد نخست در خرداد ماه سال 98 قطعی خواهد شد و چنانچه بازهم تاخیری در این فرآیند ایجاد شود قبل از پیک سال 98 به هدف تامین برق کافی نخواهیم رسید.
مدیر پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه فردوسی مشهد در پایان اضافه کرد:انرژی خالص تولیدی در این نیروگاه در بازه زمانی سال 93 معادل 2.4 میلیارد ، در سال 94،2.2 میلیارد، در سال 95، 3.1 میلیارد و در سال 96 حدود 3.1 میلیارد کیلو وات ساعت بوده است و چنانچه نیروگاه به شکل سیکل ترکیبی در آید راندمان آن به 50 درصد ارتقا خواهد یافت.
این گزارش حاکی است، همچنین مهندس حسین آبادی مدیر تعمیرات پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی نیز با بیان این که در سال گذشته این واحد تولید برق کشورآمادگی 97.87 درصد داشته است ، گفت:نیروگاه های گازی به طور معمول راندمانی برابر 34.7 درصد دارند که اگر در طول کار به سن پیری برسند این راندمان نیز کم خواهد شد.
او همچنین تاکید کرد:ظرفیت اسمی نیروگاه کلاسE برای هرواحد خود 159 مگاوات است و بر اساس استانداردهای کمپانی زیمنس در دنیا راندمان به طور معمول در محدوده 34.7 درصد تعریف می شود اما شرکت گروه مپنا با به روز کردن واحدهای این نیروگاه راندمان را که در طراحی اولیه 34 درصد بوده به 36.4 درصد خواهد رساند و به این ترتیب چرخه آلایندگی و دی اکسید کربن حاصل 5درصد کمتر خواهد شد.
سرویس نفت و انرژی “صنعت کار”: فرزین سوادکوهی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا