اخبارتاپخودروصنعت و معدنگوناگون

مخالفت شوراي رقابت با افزايش تعرفه واردات خودرو

به گزارش صنعت کار، رضا شيوا افزود: همانطور که بارها گفته ايم، شوراي رقابت در موضوع خودروهاي واردتي، ورود نمي کند، اما به نظر ما بالا رفتن تعرفه ها باعث کم شدن رقابت مي شود.

وي افزود: سال هاي گذشته نيز همين اتفاق افتاد و ما تلاش کرديم تا تعرفه ها را کم کنيم اما متاسفانه دوباره امسال دولت تصميم گرفت تا تعرفه ها را افزايش دهد که اين مسئله موجب کاهش فضاي رقابت درصنعت خودروسازي داخلي مي شود.

شيوا در توضيح اين موضوع گفت: وقتي تعرفه ها خودروهاي وارداتي افزايش مي يابد، فضايي انحصاري وغير رقابتي براي خودروسازان داخلي ايجاد مي شود و در چنين فضايي ، کيفيت خودروهاي داخلي ارتقاء نمي يابد و ديگر مسائلي همچون خلاقيت ، نوآوري و رقابت وجود نخواهد داشت.

رئيس شوراي رقابت افزود: بالا رفتن تعرفه ها شايد درآمدي را عايد دولت کند اما درکل به نفع اقتصاد کشور نيست.

شيوا در پاسخ به سئوال خبرگزاری صدا و سیما درباره بوجود آمدن بازار انحصاري براي خودروهاي بالاي 40 هزاردلاري موجود در کشور، پس ازممنوع شدن واردات اين خودروها و واکنش شوراي رقابت به اين انحصار گفت: شايد ممنوعيت واردات خودروهاي بالاي 40 هزاردلار باعث افزايش قيمت اين خودروها که قبلا واردات کشور شده اند بشود، اما چون در همين رنج قيمت، بازهم چندين رقيب وجود دارد، شوراي رقابت ورود نخواهد کرد.

شيوا تعيين تعرفه وآيين نامه واردات خودرو را از وظايف و اختيارات وزارت صنعت ، معدن و تجارت عنوان کرد و افزود: تنها کاري که شوراي رقابت در اين خصوص انجام داد، اين بود که ممنوع بودن واردات خودرو از جانب وارد کنندگان سنتي را درآيين نامه جديد حذف کرديم ، تا از انحصاري که براي نمايندگان رسمي در واردات خودرو بوجود آمده بود جلوگيري کنيم.

رئيس شوراي رقابت افزود: وزارت صنعت ، معدن و تجارت در تعيين تعرفه ها مشورتي با شوراي رقابت نداشت و تنها توصيه ما افزايش نيافتن تعرفه ها بود که آن هم کسي گوش نکرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا