اخبارخودروصنعت و معدن

تولید خودرو به معیارهای سند چشم انداز می رسد؟

به گزارش صنعتکار، برخلاف روزهای خوش صنعت در سال های 94 و 95 و ورود کرور کرور خودرو به کشور و مذاکرات بر سر سرمایه گذاری های متعدد برای راه اندازی خطوط تولید در کشور و یا واردات خودرو به ایران، اما سال 96 و بیشتر از آن سال 97 برای صنعت خودرو ایران به غایت بد گذشت.

تصمیمات متعدد داخلی و بین المللی حول صنعت خودرو ایران از نیمه های سال گذشته آنچنان اوج گرفت که در این میان کارشناسان و صاحبنظران تا حدی خلع سلاح شدند و گویی دیگر حرفی برای گفتن ندارند، چرا که برخی کارشناسان بر این باورند، ایران تجربه تحریم‌هایی سرسخت‌تر از اکنون را پشت سر گذاشته است و اکنون مشکل اصلی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی است که پیش پای خودروسازان و صنعتگران است، از طرفی دیگر برخی بر این باورند مدتی زمان لازم است تا التهابات بازار کاهش یابد و پس از آن زمان است که بازار به حالت قبلی خود بر می گردد و ثبات برقرار می شود.

اما از سویی دیگر پرسشی مطرح است که تا زمان ثبات در تولید، قیمت‌ها در بازار و نحوه عرضه خودرو، چه صنایع و تولید کنندگانی در این میان آسیب می‌بینند و مجبور به بستن کسب و کار و بنگاه اقتصادی شان می شوند. چه بسا اکنون که هنوز راه هایی برای واردات قطعات خودرو و حمایت های دولتی وجود دارد، زمزمه های تعطیلی بنگاه های تولیدی از شهریورماه به گوش می‌رسد و برخی بر این باورند دیگر قطعه سازان و تولید کنندگان قادر به تامین و تولید مواد اولیه نیستند.

حال با وجود همه مشکلات مقابل قطعه سازان و خودروسازان، پرسش اصلی این است که با ادامه روند تحریم‌های سرسختانه امریکا و به دنبال آن احتمال قطع همکاری اروپایی‌ها و یا آسیای شرقی‌ها، ممنوعیت واردات خودرو و قطعات منفصله و در نهایت نوسانات بازار ارز در کشور، آینده صنعت خودرو چگونه پیش بینی می شود؟ آیا باید با موفقیت این صنعت در کشور خداحافظی کرد یا دولت راهی برای بهبود حال و روز صنعت بزرگ خودروسازی کشور در سر دارد؟

اصغر خسروشاهی- مشاور خودرویی وزیر صمت در همین زمینه می گوید:« همه می دانیم که اکنون شرایط برای صنعت خودروسازی سخت است، اما با برنامه ریزی دقیق و سیاست گذاری مدون، حتما تا سال آینده به نتایج قابل قبولی در تولید خودرو دست می‌یابیم».

به گفته او، به نظر می‌رسد با ارائه راهکارهای مناسب و تغییراتی در سیاست گذاری‌ها حتی در همین شرایط هم صورت گیرد، می‌توانیم علاوه بر افزایش ساخت و خودکفایی، وابستگی خارجی را کاهش دهیم و بیش از پیش به خود متکی باشیم.

مشاور خودرویی وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار می‌کند:« اگر خودروسازان و قطعه سازان با یکدیگر همدل شوند و کم کم مشکلات نقدینگی این دو بخش کاهش یابد، به نظر می‌رسد این دو صنعت بزرگ می‌توانند از پس مشکلات پیش رویشان فایق آیند و بر این دوره سخت پیروز شوند».

او با اشاره به اینکه پیش تر ایران و صنایع ایران، متحمل تحریم‌های سرسختانه از سوی امریکا شده‌اند، ادامه می دهد: «پیش‌تر نیزاین چنین تجربه ای وجود داشت، اما ما توانستیم در همان زمان هم با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم و مشکلات را از سر راه کنار گذاریم. اما نباید فراموش شود که در همان نیز کاهش تولید صورت گرفت اما پس از آن با افزایش تولید و خودکفایی، این جای خالی جبران شد».

خسروشاهی تصریح می‌کند:« قطعا در آینده نزدیک نیز بازهم با کاهش تولید مواجه خواهیم بود، اما می‌توانیم با برنامه ریزی بیشتر، در سال آینده به جایگاه قبلی تولیدات داخلی دست یابیم».

او در پاسخ به اینکه با اشاره به موانع و مشکلات پیش پای صنایع قطعه سازی و خودروسازی، آیا دستیابی به آمار تولید در سند چشم انداز طی سال های آینده امکان پذیر است یا خیر ادامه می دهد: « در حال حاضر خللی در مسیر رسیدن به سند چشم انداز وجود ندارد و با کمی تلاش بیشتر، حداقل توان رسیدن به تولیدات سال 96 را داریم».

مشاور خودرویی وزیر صمت تاکید می‌کند: « پس از گذر از دوره سخت برای این دو صنعت، قطعا با خودکفایی در تولید و پروژه‌های در دست خودروسازان این کمبود جبران خواهد شد».

از ابتدای امسال تاکنون دو صنعت خودروسازی و قطعه سازی با چالش‌های متعددی همراه شدند و حال گفته می‌شود با ادامه روند فعلی در نحوه تامین ارز قطعه سازان، پرداخت نشدن مطالبات آن‌ها از سوی خودروسازان و رفع مشکلات خودروسازان، این دو صنعت روزهای سختی را در پیش خواهند داشت، به گونه ای که پیش بینی می شود با تعطیلی بنگاه‌های تولیدی قطعات خودرو احتمال بیکاری حدود 450 هزار نفر شاغل در این صنعت وجود خواهد داشت.

گزارشگر؛ نگار میرکریمی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا