اخباربانک و بیمهویژه ها

تحلیل دلایل رشد قیمتی 17 درصدی اخیر سهام بانک ملت

به گزارش “صنعت کار”بانک ملت این روزها با عملکرد مثبت در گروه بانکداری، وضعیت بسیار خوبی را از لحاظ بنیادی پیدا کرده است.

بانک ملتی که با گزارش 3 ماهه خوب و دارا بودن دارایی های ارزی و روند رو به رشد سود سازی، توانسته توجه بازار سهام را به خود جلب کند.

به طوری که طی یک ماهه اخیر قیمت سهام شرکت، از سطوح 90 تومان به سطوح بالای 105 تومان رشد رسیده و حدود 17 درصد رشد و بازدهی را نصیب سهامداران خود نموده است.

در گزارش اخیر 3 ماهه بانک ملت، که یکی از دلایل رشد و رونق سهام بانک محسوب می شود، شاهدیم، این بانک رویه ای جدا از بسیاری از بانک ها در پیش گرفته است.

درباره نکات مثبت و حائز اهمیتی که در بانک ملت شاهد هستیم

ابتدا در سرفصل هزینه ها، بانک توانسته با کنترل هزینه های اصلی یعنی هزینه سود پرداختی به سپرده های بانکی همراه شود.

این مهم به گونه ای بوده است، که در این سرفصل شاهد کاهش 4 درصدی سود و هزینه پرداختی به سپرده ها هستیم، که خود نکته مثبتی است. همچنین کاهش متوسط نرخ سود پرداختی، به سطوح زیر 20 درصدی حتی می تواند، این هزینه ها را بیش از پیش کاهش دهد.

در نکته مهم دوم مدیریت بسیار خوب درآمد های غیر مشاع به خصوص درآمد ناشی از تبادلات ارزی است.

در حالی این درآمد در 3 ماهه سال 96 در سطوح 660 میلیارد تومان قرار داشته است، که با جهش 97 درصدی به سطوح بالای 1300 میلیارد تومان افزایش یافته.

و در نهایت نکته مهم سوم این بانک، فزونی یافتن جمع درآمد ها به جمع هزینه ها می باشد، به طوری که جمع درآمد ها به میزان 84 درصد و جمع هزینه ها به میزان 60 درصد افزایش یافته است، که این فزونی یافتن درآمد ها به نسبت هزینه ها، سبب جهش قابل توجه 508 درصدی سود خالص بانک در 3 ماهه امسال شده است.

این مهم به گونه ای بوده که بانک در 3 ماهه سال قبل به سود کمتر از 62 میلیارد و اما در 3 ماهه امسال به سود حدود 375 میلیارد تومانی دست پیدا کرده است.

برای بانکی که در 3 ماهه به سود 75 ریالی دست یافته و سود امسالش می تواند، به سطوح بالای 20 تومان به ازای هر سهم افزایش پیدا نماید، قیمت های 105 تومانی بسیار نازل بوده و از دید بنیادی به نظر می رسد، شاهد سطوح قیمتی جدیدی در بانک ملت باشیم.

همچنین دارا بودن دارایی های ارزی و پتانسیل تسعیر ارز که در عملکرد 12 ماهه سال گذشته منجر به شناسایی سود بالا و تعدیل مثبت خوبی در سود بانک شد، نیز می توان اشاره کرد، که این مهم دیگر پتانسیل بانک برای رشد سودآوری می باشد، که عوامل بنیادی در نهایت باعث توجه ویژه ای به این سهم شده است.

به نظر می رسد، با توجه به روش شناسایی در آ مد سرمایه گذاری، سود سرمایه گذاری بانک هم در درآمد سه ماهه لحاظ نشده است.

با فرض اینکه سود مذکور در سال 97 هم همانند سال 96 باشد (سود حاصل از درآمد سرمایه گذاری در سال قبل10 هزار میلیارد ریال بوده است) یک چهارم آن یعنی 2500 میلیارد ریال به درآمد سه ماهه اضافه خواهد شد، یعنی هر سهمی 50 ریال.

گفتنی است، بر این اساس رشد قیمتی 17 درصدی اخیر نیز بر مبنای وضعیت بنیادی بانک بوده و ادامه دار خواهد بود.

منبع:بورس24

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا