اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

پافشاری پاکستان بر احداث خط لوله گازی آی پی

به گزارش “صنعت کار”، محمدفیصل روز پنجشنبه (۲۵ مردادماه) در پاسخ به پرسش رسانه‌ها درباره آینده طرح‌های بین‌المللی انرژی و اقتصادی در این کشور نظیر خط لوله انتقال گاز تاپی (TAPI)، خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان (IP) و پروژه مشترک اقتصادی چین – پاکستان (CPEC) با توجه به فشارهای آمریکا گفت: برای تحقق اهداف بلندمدت ثبات منطقه‌ای، منافع ملی پاکستان عامل اصلی تعیین‌کننده در این پروژه‌هاست.

وی از پاکستان به عنوان پل ارتباطی تقویت اقتصادی منطقه یاد کرد و افزود: پروژه‌های مربوط به بخش انرژی و اقتصاد، عوامل مهمی در تحقق توسعه منطقه‌ای در زمینه سیاسی و اقتصادی است و در این زمینه، همه پروژه‌های منطقه‌ای مرتبط با توسعه این کشور اهمیتی فراوان دارند.

محمد فیصل تصریح کرد: پروژه‌های اقتصادی منطقه‌ای نظیر تاپی، آی‌پی و سی‌پک ارتباط زیادی به پیشرفت و توسعه پاکستان دارد و این کشور از این طرح‌ها به عنوان پل ارتباطی برای افزایش ارتباطات منطقه‌ای و همکاری اقتصادی و توسعه‌ای یاد می‌کند.

کار احداث خط لوله انتقال گاز تاپی در بخش ترکمنستان، حدود ۶ ماه پیش پایان یافت و لوله‌ها به مرز افغانستان رسید که در این بخش عربستان نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

این خط انتقال گاز در خاک افغانستان از شمال به سمت جنوب از استان‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد کرد و وارد پاکستان می‌شود. پیش‌بینی سالانه ۴۰۰ میلیون دلار درآمد از محل انتقال گاز و دسترسی به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز پس از دهه سوم اجرای طرح تاپی، از مزیت‌هایی است که در افق توسعه افغانستان ترسیم شده است.

بنا بر این گزارش، بخش ایرانی خط لوله آی‌پی (IP) به طول ٩٠٠ کیلومتر با هزینه ٢,٥ میلیارد دلار ساخته شده و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر  سرمایه‌گذاری شود، اما بخش دوم این خط لوله در خاک پاکستان به طول ٧٨٠ کیلومتر هنوز ساخته نشده است.

منبع:شانا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا