نفت و پتروشیمیویژه ها

پایان موفقیت آمیز تعويض تاج چاه شماره ٣٦ خانگيران بدون حضور دکل

به گزارش” صنعت کار”،مهندس احمد رجبی سرپرست شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در ارتباط با مراحل انجام این عملیات و صرفه جویی میلیاردی آن اظهار داشت: با توجه به اینکه مخزن مزدوران حاوی 3.5 درصد گاز بسیار سمی و کشنده هیدروژن سولفوره است و به دلیل مخاطرات و ریسک کار ، برای انجام این چنین عملیاتی نیاز به استقرار دکل حفاری است. ولی کارکنان ستادی و عملیاتی شرکت با رعایت کامل اصول ایمنی و به حداقل رساندن ریسک کار ،موفق به تعویض تاج چاه شدند .در صورت استقرار دکل حفاری نیاز به صرف چند ماه زمان و صرف هزینه های چند میلیارد تومانی برای آماده سازی محوطه برای استقرار و برپایی دکل، انجام عملیات تعویض، جمع آوری دکل و نصب مجدد تسهیلات سرچاهی بود ، تولید از چاه هم در این مدت متوقف می شد.

وی افزود : این عملیات با ارائه برنامه کامل فنی و ایمنی از سوی اداره مهندسی نفت و اجرای دقیق آن از سوی ادارات خدمات فنی(درون چاهی و چاه¬پیمایی)، ترابري، آزمايشگاه، عمليات بهره¬برداري، خدمات تأسیسات چاهها،پمپ تراک ملی حفاری و با نظارت مهندسی بهره برداری و ادارات HSE و حراست صورت گرفت.

بنا به این گزارش ، رجبی درباره جزییات اجرای این عملیات افزود: باتوجه به نشت داخلی شیرهای اصلی فوقانی و تحتانی و همچنین شیرهای ایمنی سطحی و درون¬چاهی چاه شماره 36 خانگیران، ایمن-سازی این چاه با هدف تعویض نیم تنه تحتانی تاج چاه شامل شیرهای اصلی تحتانی، فوقانی و ایمنی سطحی در برنامه قرار گرفت و پس از آماده¬سازی و استقرار تجهیزات مورد نیاز در محل چاه، عملیات ایمن¬سازی چاه با تزریق مقادیر لازم آب شور به ستون چاه و نصب مسدود کننده های لازم انجام شد. سپس طی دو مرحله ابتدا شیرآلات نیم تنه فوقانی از تاج چاه جدا و بدنبال آن نیم تنه تحتانی بطور یکپارچه باز و تعویض شد و در ادامه نیم تنه فوقانی بر روی نیم تنه تحتانی جدید نصب و تاج چاه با فشار 6000 پام تست و مورد تأیید قرار گرفت.

این گزارش می افزاید : شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق عنوان یکی از سه شرکت تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، علاوه بر تامین نیاز نیروگاه نکا و پتروشیمی بجنورد، گاز مورد نیاز استان‎های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان را تامین می‎کند.

منبع: روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا