اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

تقاضا برای سرمایه گذاری در حوزه تولید برق تجدید پذیرها افزایش یافته است

به گزارش “صنعت کار”،سید محمد صادق زاده رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر ایران  ومعاون وزیر نیرو امروز در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه کشور در دوسال گذشته قادر شده۶۴۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر را مورد بهره برداری قرار دهد  گفت: وزارت نیرو اکنون نیز قصد دارد تا پایان سال جاری ۴۱۰ مگاوات دیگر به ظرفیت تولید اضافه کند.

وی ادامه داد:تا کنون در حوزه انرژی های تجدید پذیر و احداث نیروگاه های آن از سوی بخش خصوصی 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به عمل آمده است و دولت حتی یک ریال در این بخش سرمایه گذاری نکرده است.

رئیس سازمان ساتبا اظهار داشت: حجم زیادی از اقتصاد کشورمان بر مبنای کشاورزی بوده که به خاطر کمبود آب دچار آسیب شده‌اند. با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانیم آنها را ترمیم کرده و اقتصاد را به صورت پایدار تامین کنیم. بنابراین تجدیدپذیرها حوزه اقتصادی جدیدی هستند که نه تنها نیازی به انرژی فسیلی ندارند بلکه مشکلات اشتغال، آب و خشکسالی را نیز حل می‌کنند.

وی با اشاره به بستر فراهم شده برای توسعه تجدیدپذیرها از سوی دولت و مجلس گفت: در تبیین اصلاح الگوی مصرف وزارت نیرو موظف شده برق تولیدی از انرژی تجدیدپذیر را به صورت تضمینی بلندمدت خریداری کند. مجلس در تکمیل مصوبات الزام داشته که منابع مالی پیش‌بینی شده را در ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق به دولت تکلیف کند.

معاون وزیر نیرو افزود: باتوجه به اینکه یازده تولیدکننده داخلی ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروگاه های تجدیدپذیر را تولید می کنند، اگر سرمایه گذاران از تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند، برق نهایی آنها را ۳۰ درصد گران تر می خریم که به نظر می رسد مشوق خوبی برای فعالان این حوزه باشد.

معاون وزیر نیرو همچنین در پاسخ به پرسش “صنعت کار” مبنی بر اینکه گفته می شود تجهیزات  تولید برق از محل انرژی های تجدید پذیر همچنان بسیار گران است و این موجب دلسردی سرمایه گذاران و فعالان این حوزه می شود نیز گفت:از دوسال گذشته به این سو اقبال و استقبال بخش خصوصی و مردم به این رشته بسیار بیشتر شده است و در حالیکه تولیدی برابر 650 مگاوات از این نیروگاه ها به تثبیت رسیده است هم اکنون شاهد احداث نیروگاههی جدید هستیم که قصد دارند 450 مگاوات دیگر نیز به این ظرفیت بیافزایند و بر ایا اسا به رغم نوسانات نرخ ارز، تولید کنندگان این تجهیزات در داخل هر روز به حجم تولید خود می افزایند و با تغییر نگاهی کمه در این زمینه رخ داده نمی توان گفت استقبال سرمایه گذاران در این بخش کاهش یافته است.

وی در عین حال تاکید کرد: باید تمام جوانب کار را سنجید تا مشکلی که برخی کشور های صاحب تکنولوژی مانند آلمان که در سال های گذشته در این حوزه به اشباع رسیدند و بسیاری از تولید کنندگانشان به دلیل تولید بسیار بالا عملا به ورشکستگی دچار شدند برای ما پیش نیاید و بر این قاعده می توان گفت رشد 70 درصدی ما در این زمینه نباید بیشتر از این باشد .

صادق زاده در عین حال تاکید کرد : با نوسانات نرخ ارز ممکن است برای تولید کنندگان مشکلاتی بوجود آید اما وزارت نیرو با قیمت بالاتری که برق را از چنین تولید کنندگانی می خرد می تواند این موانع را برطرف کند.

معاون وزیر نیرو با بیان این که طی دو سال گذشته تلاش شده تا سرمایه گذاری در حوزه تولید برق از محل تجدیدپذیر ها برای اقشار ضعیف و حتی عموم مردم فراهم شود ، گفت:مصرف برق این نیروگاه ها عموما در محل انجام می شود و همین باعث می شود معضلاتی مانند اتلاف انرژی در شبکه ها را شاهد نباشیم و بر این اساس موفق شده ایم اشتغالزایی قابل توجهی هم داشته باشیم به طوری که در حال حاضر 1700 نیروگاه برق از تجدیدپذیرها در کشور مشغول فعالیت هستند.

صادق‌زاده با بیان اینکه حجم اشتغال قابل توجهی را در این بخش شاهد هستیم گفت: در حال حاضر تعداد تولیدکنندگان تجهیزات به 11 واحد رسیده و حجم قابل توجهی از اشتغال را ایجاد می‌کند. دو سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری برای انتقال به فناوری به کشور شد و به این ترتیب به زودی برای اولین نیروگاه‌ها به صورت هدفمند صددرصد طراحی توسط نیروهای بومی صورت می‌گیرد.

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی(ساتبا)در خاتمه درخصوص خبر خروج شرکت انگلیسی سرمایه‌گذار در بخش تجدیدپذیر ایران با توجه به تهدیدهای ترامپ به تحریم اظهار داشت: این موضوع یک شیطنت سیاسی بود که شخص مجهول‌الهویه‌ای ادعا کرده بود که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کرده که به دلیل تحریم‌ها خارج شده است. ما هیچ درخواستی از سوی این شرکت مجهول ثبت نکرده‌ایم و به هیچ عنوان قصد ساخت نیروگاه در ایران را نداشته‌اند.

وی همچنین تاکید کرد:هرگونه تقاضایی برای کار در حوزه تولید برق از محل انرژی های تجدید پذیر بر اساس قانون باید از طریق این سازمان صورت بگیرد و من رسما به عنوان معاون وزیر نیرو اعلام می کنم که تا کنون هیچ تقاضایی از فرد یا شرکت مورد ادعا در این زمینه دریافت نکرده ایم.

فرزین سوادکوهی:خبرنگار سرویس نفت و انرزی “صنعت کار”

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا