اخبارراه و ساختمانویژه ها

آپارتمان‌های زیر ۱میلیارد تومان در تهران زیاد شد

به گزارش صنعت کار –  ثبات بازارهای اقتصادی و کاهش تورم‌های انتظاری در کشور به‌ویژه در یکی دو ماه اخیر به‌خصوص در بازار مسکن باعث ریزش قیمت‌ها شده است و شاهد کاهش تا 20درصدی قیمت مسکن طی یکی دوماه گذشته بوده‌ایم.

تا زمستان سال گذشته خرید واحد مسکونی با قیمت حتی حدود دو میلیارد تومان هم در تهران تقریباً غیرممکن بود، این در حالی است که طی سه ماه اخیر به‌دلیل تشدید کاهش قیمت مسکن، شرایط برای خرید خانه‌ آن‌هم با نرخ‌های کمتر از یک میلیارد تومان در برخی مناطق پایتخت فراهم شده است.

 

بررسی میدانی و سایت‌های فروش مسکن حاکی است یک واحد 60متری با سال ساخت 1392 واقع در عبدل‌آباد بدون امکانات انباری، پارکینگ و آسانسور 750 میلیون تومان، واحد 42متری 9 سال ساخت در عبدل‌آباد با قیمت هر مترمربع 17.8 میلیون تومان (حدود 750 میلیون تومان) و آپارتمان 50متری در مرتضی‌گرد بدون آسانسور و پارکینگ و دارای انباری با قیمت 930 میلیون تومان آگهی شده است.

همچنین یک آپارتمان 38متری در استخر بدون آسانسور، انباری و پارکینگ متری 21 میلیون تومان به‌ارزش 800 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. آپارتمان 40متری در یافت‌آباد هم با سن 5 سال ساخت متری 23 میلیون و 750 هزار تومان حدود 950 میلیون تومان به فروش گذاشته شد.

در منطقه کن تهران هم یک آپارتمان 50متری 20ساله متری 20 میلیون تومان آگهی شد که یک میلیارد تومان می‌شود.

بر این اساس یک واحد 30متری در خاک سفید با قیمت یک میلیارد تومان یعنی هر مترمربع حدود 33 میلیون تومان برای فروش فایل شده است، این واحد فاقد پارکینگ، آسانسور و انباری است.

یک دستگاه آپارتمان 64متری واقع در فشافویه با پارکینگ و آسانسور به‌قیمت 960 میلیون تومان (هر مترمربع 15 میلیون تومان) توسط مالک آگهی شده است، این واحد مسکونی 10 سال ساخت است.

در نمونه‌ای دیگر آپارتمان 48متری در ظهیرآباد با سن 13 سال با قیمت 900 میلیون تومان (هر مترمربع حدود 18.7 میلیون تومان)، واحد 42متری در قیام‌دشت با قیمت 950 میلیون تومان، آپارتمان 43متری در کریم‌آباد با قیمت 800 میلیون تومان و واحد 75متری در حصار امیر با انباری به‌قیمت 900 میلیون تومان آگهی شده است.

همچنین یک دستگاه آپارتمان 57متری در شهر قدس با قیمت 800 میلیون تومان توسط مالک آگهی شده است، سن این واحد 10 سال و دارای انباری و فاقد پارکینگ است.

آپارتمان 51متری در شریف‌آباد پاکدشت هم متری 19.6 میلیون تومان به‌ارزش 1 میلیارد تومان به فروش گذاشته شد. آپارتمان 28متری در گلابدره هم 915 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

به گزارش تسنیم، روند کاهشی قیمت مسکن که از ابتدای سال جاری شروع شده، در یک ماه گذشته سرعت گرفته و طی یک ماه اخیر قیمت برخی واحدهای مسکونی در برخی مناطق تهران بین 1 تا 2 میلیارد تومان یعنی 15 تا 20 درصد کاهش داشته است.

عوامل متعددی در این آرامش و کاهش قیمت دخیل هستند که می‌توان به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اشاره کرد که باعث شده است سهم قابل‌توجهی از تقاضاهای سوداگری مسکن از این بازار خارج شود، در این راستا وزارتخانه مذکور طی چند ماه اخیر چند اقدام مهم انجام داده است که اثرگذاری آن در بخش مسکن ملموس بوده است.

برنامه‌هایی که بر 2 جبهه یعنی هم اجاره و هم خرید و فروش مسکن متمرکز شده است؛ در بخش اول دولت مانند سال گذشته  2 اقدام تعیین سقف افزایش نرخ اجاره‌بها و پرداخت وام کمک‌ودیعه مسکن را اجرا کرده است، بر این اساس سقف مجاز افزایش نرخ اجاره‌بها در تهران و سایر مناطق کشور به‌ترتیب 25 و 20 درصد اعلام شده است.

هفته گذشته رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران هم از کاهش تا 20 درصدی قیمت مسکن در پایتخت خبر داده بود.

رصد بازار مسکن هم نشان می‌دهد رکود غیرتورمی و روند کاهشی قیمت مسکن در تهران زودتر از پیش‌بینی‌ها سایر مناطق کشور را تحت تأثیر قرار داده است. طبق گفته فعالان بازار، کاهش قیمت مسکن به‌خصوص در کلان‌شهرها مشهود است و ادامه‌دار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا