نفت و پتروشیمی

فازهای ۱۳ و ۲۲-۲۴ پارس جنوبی کی افتتاح می شود؟

به گزارش “صنعت کار”یکی از کاربران این شبکه ها در این مورد نوشته است:مهر ماه ۱۳۹۷ دقیقاً مصادف با صدمین ماه آغاز توسعه پنج طرح پارس جنوبی است که البته قرار بود عملیات اجرایی توسعه این ۵ فاز طی مدت ۳۵ ماه به اتمام برسد.
عدم توجه به واقعیات و مسایل مختلف اجرایی پروژه های بزرگ در حوزه نفت و گاز در عمل منجر به آن شد تا در خرداد ماه ۱۳۸۹ دولت وقت تصمیم بگیرد همزمان اجرای پنج طرح عظیم توسعه میدان گازی پارس جنوبی هر یک به مبلغ حدود پنج میلیارد دلار را طی مدت ۳۵ ماه به پیمانکاران ذیربط واگذار کند.
عدم وجود زیرساخت های لازم و منابع مالی مکفی برای اجرای همزمان پنج طرح عظیم موجب اطاله عملیات اجرایی و به تبع آن افزایش هزینه های مترتبه شد. بدیهی است، تخصیص منابع مالی محدود در آن زمان به دو طرح می توانست نتایج مناسبتری در برداشته باشد.
علیرغم آنکه حسب تصمیمات دولت وقت پیمانکاران اجرایی به صورت ترک تشریفات مناقصه انتخاب و پروژه ها به چند شرکت دارای تجربه قبلی و همچنین دو شرکت زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم (ص) واگذار شد، متاسفانه هم اکنون که در آستانه صدمین ماه شروع عملیات اجرایی پروژه ها هستیم، به استثناء دو طرح فازهای ۱۹ و ۲۱-۲۰ که توسط شرکتهای پتروپارس و مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) در اردیبهشت ۱۳۹۶ افتتاح شده ، مابقی طرحها از جمله فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ که اجرای آن بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بوده و انتظار می رفت پس از در اولویت قرار گرفتن به دلیل در اختیار داشتن ماشین آلات و امکانات کارگاهی متنوع، سریعتر و ارزانتر به اتمام رسد، هیچگونه تصویر روشنی از سرانجام این دو طرح ملی مشاهده نمی شود.
در مقطع کنونی و با فرض افتتاح دو طرح فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ در بهمن ماه ۱۳۹۷، تاخیر ۲۰ ماهه در مقایسه با طرح فازهای۱۹ و ۲۱-۲۰ حادث می شود که به نوبه خود موجب تحمیل هزینه بالاتری به شرکت ملی نفت ایران خواهد شد.
این تاخیر علاوه بر ضرر برداشت دیر هنگام از مخزن مشترک پارس جنوبی در مقایسه با شریک قطری، در عمل کشور را با عدم النفع هنگفت و نیز کمبود سوخت زمستانی مواجه میکند. البته انتظار می رود با توجه به منویات مقام معظم رهبری، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به تبعات تاخیر مزبور توجه بیشتری داشته و تمرکز خود را بر رفع معضلات مورد اشاره جهت تکمیل هر چه سریعتر این طرحها معطوف کند.
علی ایحال، با توجه به تاخیر زمانی پیش گفته، لازم است شرکت نفت و گاز پارس و نیز قرارگاه یادشده ضمن استفاده از تجارب حاصل از اجرای دو طرح فازهای ۱۹ و ۲۱-۲۰ ، تمام مساعی خود را جهت تکمیل هر چه سریعتر دو طرح عظیم فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ بکار بسته و تاریخ افتتاح را رسماً اعلام کنند.
به نظر میرسد، لازم است شرکت ملی نفت ایران در انتخاب پیمانکاران پروژه های کلان آتی، دانش و توانمندی در زمینه مدیریت اجرای پروژه و همچنین متعهد بودن به رعایت زمانبندی و مبلغ مصوب پروژه ها را به عنوان معیارهای مهم مدنظر قرار داده تا موجبات اجرای هرچه بهتر طرحهای ملی به لحاظ کمی و کیفی فراهم شود.

منبع:ایران پترونت

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا