اخبارچند رسانه ایویژه ها

بررسی تفاوت های میان فیلتر هپا و فیلتر اولپا

در تمام محیط‌های صنعتی، آلودگی‌هایی دیده می‌شود. بخش بزرگی از این آلودگی‌ها مربوط به آلاینده‌هایی هستند که در هوا وجود دارند.

به گزارش صنعت کار، در گذشته، هنگامی که فیلتر‌های هوا تولید نشده بودند؛ کارکنان مکان‌هایی مانند کارخانه‌ها و بیمارستان‌ها در معرض انواع خطرات قرار داشتند. امروزه، فیلتر‌های هپا و اولپا برای ازبینبردن این ذرات و آلاینده‌ها ایجاد شده‌اند.

معرفی فیلتر هپا

فیلتر هپا نوعی فیلتر هوا است که به معنی فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا است. این فیلتر، می‌تواند تا ۹۹ درصد از ذرات معلق را تا اندازه ۰.۳ میکرون از بین ببرد. این فیلتر در دستگاه‌هایی که قابلیت مکش و دمش هوا را دارند، نصب می‌شود. جنس این فیلتر از میکرو‌فایبر‌گلاس یا ترویبی از فایبر‌گلاس و الیاف سنتتیک است. الیاف به‌کاررفته در تولید این محصول موجب شده تا امکان جذب ذرات بسیار ریز هم وجود داشته باشد.

کاربرد های فیلتر هپا در صنایع مختلف

این فیلتر توانایی حذف ذراتی مانند گرد‌و‌غبار، کپک و گرده گل را دارد. از‌این‌رو در صنایعی که به کنترل آلودگی نیاز دارند، کاربرد گسترده‌ای دارد. این صنایع، نقش پر‌رنگی را در فعالیت‌های روزانه ما ایفا می‌کنند. از‌این‌رو، تهیه یک فیلتر مناسب برای آن‌ها، اهمیت دارد.

اتاق تمیز

یکی از اساسی‌ترین اجزاء اتاق‌های تمیز، فیلتر‌های هپا هستند. دما و رطوبت هوا، پیش از ورود به اتاق توسط سیستم‌های مخصوص تنظیم می‌شوند. هوای وارد شده پس از ورود به این سیستم‌ها، به هوای گرم یا سرد شده، تبدیل می‌شوند. سپس وارد فیلتر هپا می‌شوند تا ذرات میکروسکوپی آن‌ها حذف شود.

هواساز

یکی‌دیگر از کاربرد‌های فیلتر هپا، گرمایش و تهویه مطبوع است. این فناوری‌ها استفاده گسترده‌ای از فیلتر هپا برای حذف آلاینده‌ها دارند. این آلاینده‌ها شامل دود، ویروس و پودر‌ها هستند که از محیط‌های مختلف وارد می‌شوند؛ بنابراین، این فیلتر در سیستم هواساز ساختمان‌های تجاری، مسکونی و ادارات نصب می‌شود.

بیمارستان

فیلتر‌های هپا، از بروز عوامل بیماری‌زا مانند باکتری و ویروس جلوگیری می‌کند. همچنین از توانایی محافظت از سلامت انسان‌ها در برابر انتقالویروس‌ها برخوردار است. به‌طوریکه انتقال بیماری‌های تنفسی و هوایی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد‌. از‌این‌رو، بهترین گزینه برای تصفیه هوای بیمارستان‌ها و مطب‌ها به شمار می‌رود.  

آزمایشگاه

آزمایشگاه‌ها برای افزایش دقت آزمایش‌ها، ار این فیلتر استفاده می‌کنند؛زیرا ذرات آلایندگی‌ها می‌توانند بر ‌روی نتیجه آزمایش‌ها، موثر باشند.

گاز و پتروشیمی

صنایع گاز و پتروشیمی برای ایجاد محیطی مناسب به‌منظور فعالیت‌های خود، نیازمند تصفیه هوا هستند. از‌ آن‌جایی که صنایع گاز و پتروشیمی وحتی نفت، از صنایع پر‌خطر هستند، محافظت از سلامت کارکنان و دانشمندان آن‌ها در اولویت قرار دارد. با‌توجه به قابلیت‌های فیلتر هپا، استفاده از آن در این صنایع گسترش یافته است.

داروسازی

تصفیه هوا و پاک نگه‌داشتن آن، از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین موارد در داروسازی است. حتی کوچک‌ترین آلاینده‌ها می‌توانند، دارو‌های تولیدشده را بی‌استفاده کنند. اتاق توزین، از مهم‌ترین محیط‌های داروسازی است که باید پاک نگه‌داشته شود.

معرفی فیلتر اولپا

فیلتر اولپا یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات در روند فیلتراسیون محیط محسوب می‌شود؛ اما اولپا نوع خاصی از تجهیزات فیلتراسیون به شمار نمی‌رود. بلکه یک استاندارد فیلتراسیون است که بسیاری از فیلتر‌ها می‌توانند با آن مطابقت داده شوند. این فیلتر از الیاف پیچ‌خورده تولید شده که امکان تبدیل آن به محصولات کاغذی مانند پنل‌ها وجود دارد. این محصول مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف دارد و بر ‌اساس استاندارد‌های جهانی تولید شده است.

آشنایی با کاربرد‌های فیلتر اولپا

فیلتر اولپا، برای انجام روند فیلتراسیون بسیار مناسب است. به‌طوریکه برای حذف پاتوزن‌هایی که موجب تشدید آسم و سایر بیماری‌ها مانند آلرژیمی‌شوند، کاربرد دارد؛ علاوه‌برآن، برای تصفیه هوا در محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند.

مواد غذایی

یکی از چالش‌های صنعت مواد غذایی، کیفیت هوای محیط است. با کاهش کیفیت هوا در این صنایع، سلامت کارکنان و کارمندان به خطر می‌افتد. استفاده از یک فیلتر هوای مناسب و کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیمارستان

محیط‌های درمانی و بهداشتی همواره در معرض آلاینده‌ها قرار دارند. در حال حاضر، وجود کویید ۱۹ نیز بر اهمیت تصفیه هوا در این اماکن افزوده است. بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌ها در بیمارستان به فیلتر‌های اولپا بستگی دارند. از این تجهیزات می‌توان به تهویه هوا، سیستم مدیریت پسماند، تخلیه دود و گرمایش اشاره کرد.

اتاق تمیز

ورود گرد‌و‌غبار و ذرات آلودگی به محیط اتاق‌های تمیز، ممنوع است. از‌این‌رو، به سیستمی با راندمان بالا و عملکرد عالی نیاز است. فیلتر‌های اولپا، بهترین گزینه برای اتاق‌های تمیز محسوب می‌شوند. این فیلتر‌ها، از قابلیت ایجاد چرخش هوا در اتاق‌های تمیز برخوردار هستند.

آزمایشگاه

فیلتر‌های اولپا، عملکرد بهتری در مقایسه با فیلتر‌های هپا دارند. اولپا توانایی به دام انداختن ذرات بیشتری را دارد. در نتیجه، اغلب آزمایشگاه‌ها از این فیلتر استفاده می‌کنند تا حداکثر ذرات آلاینده را از محیط حذف کنند. این کار موجب بهبود عملکرد آزمایشگاه‌ها می‌شود.

داروسازی

صنعت دارو‌سازی یکی از صنایع نیازمند به تصفیه هوا است. فیلتر‌های اولپا همانند فیلتر‌های هپا، کاربرد گسترده‌ای در این صنعت دارند. این فیلتر‌ها با‌توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند، در زمینه‌های مختلف داروسازی استفاده می‌شوند.

مقایسه فیلتر هپا و فیلتر اولپا

فیلتر‌های اولپا و هپا هر‌ روز بیشتر از روز‌های گذشته، محبوب می‌شوند. از‌این‌رو، تقاضا برای تولید و عرضه آن‌ها افزایش می‌یابد. دلیل این امر، توانایی‌ها و مزایا این فیلتر‌ها بود که موجب افزایش محبوبیت آن‌ها شده است. طراحی و تولید آن‌ها به‌گونه‌ای است که کوچک‌ترین ذرات هم جذب آن‌ها می‌شوند؛ بنابراین، هوای محیط در پاکیزه‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد.

بدون‌شک، این فیلتر‌ها تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند. بارز‌ترین تفاوت آن‌ها در جذب ذرات کوچک است. فیلتر‌های هپا ذرات ۰.۳ میکرون و فیلتر‌های اولپا ذرلت ۰.۱ میکرون را حذف می‌کنند. با این روش، فیلتر‌های اولپا کارآمد‌تر از فیلتر‌های هپا هستند؛ اما نکته قابل‌توجه، عوامل دیگری مانند طول عمر، قیمت و جنس آن‌ها است. توصیه می‌شود برای داشتن یک انتخاب مناسب از متخصصان، در این زمینه مشورت بگیرید.  

نتیجه گیری

در حال حاضر، تهیه فیلتر‌ها به یکی از چالش‌های بزرگ برای صنایع مختلف تبدیل شده است. اکیاس فیلتر، این امر را در دستور کار خود قرار داده و زمینه‌ای مناسب را ایجاد کرده است. مجموعه اکیاس فیلتر، در زمینه ساخت و ارائه انواع فیلتر‌های هوا فعالیت می‌کند. امکان ثبت سفارش و تهیه انواع فیلتر‌ها، از‌طریق سایت اکیاس فیلتر وجود دارد. همچنین امکان دریافت مشاوره از متخصصان این مجموعه وجود دارد. مجموعه اکیاس فیلتر، این امکان را فراهم کرده تا مشتریان بهترین انتخاب را متناسب با نیاز‌های خود داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا