اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

روشنایی چراغ تولید در زمستان؟

در تابستانی که گذشت، صنعت برق ایران وضعیتی آرام در بخش تامین برق خانگی و وضعیتی ملتهب در بخش تامین برق صنایع را به خود دید. ناترازی‌های موجود که به‌دلیل رشد سرسام‌آور مصرف برق خانگی و در عین حال نبود زیرساخت‌های کافی در صنعت برق کشور به‌وجود آمده‌اند، سدی بزرگ برای تامین کامل روشنایی کشور بودند. این درحالی است که در سال‌های اخیر، تلاش زیادی برای تغییر وضعیت انرژی کشور صورت گرفته است و دولت‌های مختلف، احداث نیروگاه‌های مختلف را به حد کافی در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ اما هنوز هم این دردی است که دوای آن نیازمند زمان است.

به گزارش صنعت کار – احمد حیدری معاون وزیر نیرو، مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق، کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و حبیب قراگوزلو مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران، همگی در گفت‌وگوهای اخیر خود بر این موضوع تاکید داشته‌اند که وضعیت صنعت برق در زمستان پیش‌رو، وضعیت خوبی را سپری خواهد کرد. جالب اینکه به گفته معاون وزیر نیرو، در تابستان۱۴۰۲ گرمای زمین بی‌سابقه بود، هر یک درجه گرما، ۱۸۰۰مگاوات مصرف انرژی را افزایش می‌داد و امسال برای نخستین‌بار در طول تاریخ کشور بخش صنعت در تابستان بیشتر از بخش خانگی انرژی دریافت کرد. از سوی دیگر، مصطفی رجبی‌مشهدی نیز از این موضوع گفت که صنایع، موظف به رشد تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند و دولت در این راه تمام همکاری خود را نیز صورت خواهد داد. وی تاکید داشت که صنایع که مطابق قانون، امسال باید یک‌درصد از تقاضای برق خود را از این طریق تامین می‌کردند، سال آینده این میزان به ۲درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این الزام طی پنج سال تا ۵درصد افزایش پیدا می‌کند و صنایع باید برق خود را از تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند. با این حال هنوز هم بودند ادارات و دستگاه‌هایی که با عدم رعایت الگوی مصرف و اتلاف بی‌رویه انرژی، با اخطار و قطعی برق مواجه شدند. موضوعی که در صحبت‌های ناظریان به این شکل مطرح شده بود: از نیمه خردادماه تا نیمه شهریورماه اشتراک برق بیش از ۵۰۰دستگاه اداری پرمصرف توسط نیروهای عملیاتی این شرکت قطع شده و اسامی این ادارات نیز به مراجع بالادست اعلام شده است. ناظریان همچنین با اشاره به صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف برق تهران، امید به کاهش خاموشی‌ها در سال‌های آتی و حتی در ادامه امسال را بیشتر از پیش کرد: امسال نیز با همراهی ادارات طی سه‌ماه گرم سال شاهد بودیم که بالغ بر ۳۴میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق این کلان‌شهر صرفه‌جویی شد که این موفقیت بدون شک علاوه بر افزایش پایداری شبکه برق آثار مثبت زیست محیطی و اقتصادی نیز برای کشور به همراه داشته است. شاهد دیگر بر صحت این موضوع، صحبت‌های قراگوزلو بود که خبر از پایان خاموشی‌ها تا پایان سال را داد و گفت: تابستان امسال بدون اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده است، در بخش خانگی سپری شد و برنامه‌ریزی شده است تا زمستان هم بدون خاموشی برای مشترکان خانگی و صنعتی داشته باشیم.

اجتناب از ۲۰هزار مگاوات ناترازی برق

احمد حیدری، معاون وزیر نیرو در یک جلسه گفت: به برکت مدیریت انقلابی و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و ولایت طی دو سال اخیر هیچ‌گونه خاموشی را در پیک تابستان در بخش خانگی شاهد نبودیم؛ در سال۱۴۰۰ به میزان ۱۵هزار مگاوات از ۶۰هزار مگاوات برق تولیدی کشور با ناترازی مواجه بودیم و از ۲۸اردیبهشت۱۴۰۰ تا پایان تابستان همان سال برق بخش خانگی و صنعت کشور به‌طور روزانه تا ۳مرتبه نیز با قطعی مواجه می‌شد؛ به‌طوری‌که حتی صدای بیمارستان‌ها نیز درآمده بود. رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو در همین زمینه تصریح کرد: زمانی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد و چنانچه با همان روند گذشته ادامه می‌داد با درنظر گرفتن رشد ۷درصدی سالانه مصرف در سال۱۴۰۱ با ۲۰هزار مگاوات نا ترازی برق مواجه می‌شدیم و در ۲۵ تا ۳۰درصد بخش خانگی، صنعت، کشاورزی و تجارت خاموشی اعمال می‌شد.

حیدری یادآور شد: این در حالی است که از ابتدای فعالیت وزارت نیرو در دولت سیزدهم یک برنامه ۱۰۰ اقدامی اعلام شد و کارکنان، مسوولان و مدیران در همه سطوح به‌صورت شبانه‌روزی پای کار آمدند و نتیجه آن عدم خاموشی در بخش خانگی طی دو سال متوالی شد. او تاکید کرد: ۶۳۰هزار واحد صنفی-صنعتی در کشور وجود دارد و از این میان ۵۸۰هزار واحد، با هیچ‌گونه خاموشی مواجه نشدند که با رشد و رونق تولید همراه شد و ۵۰هزارواحد صنفی-صنعتی باقی‌مانده به دو گروه تقسیم شدند که بهره‌وری برق را در این گروه‌ها افزایش دادیم. به گفته رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو، در تابستان۱۴۰۲ گرمای زمین بی‌سابقه بود، هریک درجه گرما، ۱۸۰۰مگاوات مصرف انرژی را افزایش می‌داد و امسال برای نخستین‌بار در طول تاریخ کشور بخش صنعت در تابستان بیشتر از بخش خانگی انرژی دریافت کرد.

 زمستانی بدون خاموشی

حبیب قراگوزلو، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران نیز گفت: تابستان امسال بدون اعمال خاموشی برنامه‌ریزی‌ شده است در بخش خانگی سپری شد و برنامه‌ریزی شده است زمستان هم بدون خاموشی برای مشترکان خانگی و صنعتی داشته باشیم.حبیب قراگوزلو با بیان اینکه تابستان امسال تابستان سخت و خیلی گرمی بود و تا امروز کم و بیش گرما ادامه داشت، اظهار کرد: با وجود گرمای هوا تامین برق به خوبی انجام شد.

او افزود: تابستان امسال بدون اعمال هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده برق پایدار برای مشترکان تامین شد. برخی خاموشی‌های جزئی داشتیم که به‌دلیل برخی حوادث طبیعی بود و در اسرع وقت رسیدگی شد. قراگوزلو با اشاره به همکاری صنایع تهران با صنعت برق گفت: مدیریت مصرف در بخش صنعت اعمال شد و توانستیم با تدابیر لحاظ‌شده تابستان را پشت سر بگذاریم.مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با بیان اینکه برای زمستان امسال برنامه‌ریزی خوبی برای تامین صورت گرفته است، گفت: ذخیره‌سازی سوخت به خوبی تاکنون انجام شده است و این امر تا آذرماه ادامه خواهد داشت.قراگوزلو با اشاره به قطعی‌های برق نقطه‌ای در تهران گفت: امسال در بخش خانگی با کمترین میزان خاموشی از تابستان عبور کردیم و به جز موارد محدودی که قطعی رخ داد و به سبب حوادث شبکه بوده، هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده در تهران نداشتیم.او با اشاره به تامین برق متروی تهران به‌ویژه متروی پرند گفت: از سال گذشته نشست‌هایی داشتیم و باید برای تامین برق متروی پرند، تقویتی را در یکی از پست‌های انتقال آن منطقه انجام دهیم. درخصوص تامین مالی اتفاقات خوبی افتاده و تامین برق اولیه انجام شده است تا مترو بتواند خدمت‌رسانی داشته باشد. تا قبل از اوج بار سال آینده تقویت پست انجام می‌شود که برق مطمئن و پایداری برای متروی پرند تامین شود.

صرفه‌جویی ۳۴میلیون کیلووات ساعتی برق ادارات

با همراهی ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهر تهران، طی سه‌ماه گرم سال جاری، ۳۴میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق این کلان‌شهر در ساعات اوج بار صرفه‌جویی شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با قدردانی از همراهی مشترکان تهرانی در اجرای طرح‌های مدیریت مصرف برق طی تابستان سال جاری، تغییر ساعات اداری را راهکاری موثر در مدیریت مصرف برق در ساعات اوج بار میان روز دانست و گفت: با تغییر ساعات کار، بخش قابل ملاحظه‌ای از فشار وارد بر شبکه در ساعات میان روز کاهش پیدا کرد، در عین حال همراهی ادارات در ساعات اوج مصرف با استفاده از راهکارهایی همچون خاموش کردن سامانه‌های سرمایشی یک ساعت پیش از خاتمه ساعت کار و ورود مولدهای برق به مدار در بازه زمانی تعیین‌شده توانست به‌صورت میانگین در هر روز بالغ بر ۱۵۰مگاوات از مصرف برق این کلان‌شهر را در ساعات اوج بار میان روز کاهش دهد.

کامبیز ناظریان با بیان اینکه در شهر تهران با در نظر گرفتن شعب بانک‌ها حدود ۵هزار و ۷۰۰مشترک اداری وجود دارد ضمن قدردانی از غالب دستگاه‌های اجرایی در مدیریت مصرف برق در تابستان۱۴۰۲ افزود: به‌رغم مصوبات ابلاغی هیات وزیران برخی از مشترکان اداری پایتخت نیز همکاری مناسبی در این حوزه نداشته‌اند که با اخطار قبلی نسبت به قطع برق آنان اقدام شده است. او یادآور شد: از نیمه خردادماه تا نیمه شهریورماه اشتراک برق بیش از ۵۰۰دستگاه اداری پرمصرف توسط نیروهای عملیاتی این شرکت قطع شده و اسامی این ادارات نیز به مراجع بالادست اعلام شده است.

ناظریان میزان تحقق اهداف تعیین‌شده در حوزه مدیریت مصرف برق بخش اداری شهر تهران را ۸۵درصد ذکر کرد و گفت: ادارات تهران بین ۱۰ تا ۱۵درصد از مصرف برق این کلان‌شهر را به خود اختصاص داده‌اند به همین دلیل حساسیت مسوولان دستگاه‌های اجرایی درخصوص مدیریت مصرف انرژی می‌تواند علاوه بر بهبود فرآیند خدمت‌رسانی به مشترکان تهرانی در کاهش آثار مخرب زیست محیطی نیز اثرات مثبت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، امسال نیز با همراهی ادارات طی سه‌ماه گرم سال شاهد بودیم که بالغ بر ۳۴میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق این کلان شهر صرفه‌جویی شد که این موفقیت بدون شک علاوه بر افزایش پایداری شبکه برق آثار مثبت زیست محیطی و اقتصادی نیز برای کشور به همراه داشته است.

او از احداث نیروگاه خورشیدی به‌عنوان راهکاری موثر در تولید برق پاک نام برد و گفت: خوشبختانه اهمیت این مقوله برای مدیران دستگاه‌های اجرایی بیش از گذشته آشکار شده است و شاهد افزایش اقبال عمومی به نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی هستیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه تاکنون چهار مگاوات ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی در شهر تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: سهم ادارات پایتخت از این میزان تولید حدود سه مگاوات است و تمام مشترکانی که مایل به احداث نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر هستند، می‌توانند از راهنمایی و همراهی همکاران ما در این حوزه بهره‌مند شوند.

رشد ظرفیت تولید برق تا پایان برنامه هفتم

در قانون رفع موانع توسعه صنعت برق پیش‌بینی‌شده صنعت و بخش اداری در سال۱۴۰۲، یک درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدید‌پذیر تامین کنند، در چنین شرایطی صنایع می‌توانند اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند و برق مورد نیاز خود را از این طریق دریافت کنند.

در صورت عدم امکان ساخت نیروگاه نیز، صنایع و ادارات می‌توانند از طریق تابلوی برق سبز که از ابتدای خرداد در بورس انرژی راه‌اندازی شده است، اقدام به خرید برق تجدیدپذیر و نیاز خود را تامین کنند. مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این خصوص گفت: معاملات برق در بورس انرژی شرایط بهتری پیدا کرده و حدود ۱۲۰میلیون کیلووات ساعت از ابتدای راه‌اندازی تابلوی سبز خرید و فروش شده است. او با اشاره به اینکه تابلوی برق سبز برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد شد، گفت: برای ایجاد تقاضای لازم، ادارات و صنایع ملزم به تامین بخشی از برق مورد نیاز خود از طریق تابلوی سبز و نیروگاه‌های تجدیدپذیر شدند که این تقاضا سال به سال افزایش پیدا خواهد کرد. این مقام مسوول افزود: به‌عنوان مثال صنایع که مطابق قانون، امسال باید یک‌درصد از تقاضای برق خود را از این طریق تامین می‌کردند، سال آینده این میزان به ۲درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این الزام طی پنج سال تا ۵درصد افزایش پیدا می‌کند و صنایع باید برق خود را از این طریق تامین کنند.

او ادامه داد: تقریبا حدود ۱۰۰میلیارد کیلووات مصرف برق بخش صنعت کشور است و تا پایان این طرح باید چیزی در حدود ۵میلیارد کیلووات ساعت خریداری شود که تقاضای قابل توجهی است. میزان برقی که اکنون در نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود، بسیار کمتر از این مقدار است و قطعا نیاز به توسعه تجدیدپذیر‌ها وجود دارد که ایجاد تابلوی برق سبز این توسعه را تسهیل می‌کند. در بخش اداری هم ادارات امسال تا ۵درصد برق مورد نیاز خود را باید از طریق تابلوی سبز تامین کنند که تا سال‌های آینده این رقم نیز تا ۲۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در صحبت‌های دیگر خود گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه افزایش ۱۲۰هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی را مدنظر قرار داده است که امیدواریم مجلس لایحه دولت را تغییر ندهد و آن را تصویب کند. رجبی‌مشهدی در ادامه گفت: آنچه مسلم است در لایحه برنامه هفتم توسعه نیازهای صنعت برق دیده شده است. امید می‌رود که نمایندگان مجلس اعتماد کنند و رای به درخواست‌هایی که صنعت برق در این لایحه داشته است، بدهند. سخنگوی صنعت برق بخشی از نیازها را در بخش گواهی صرفه‌جویی و توسعه تجدیدپذیرها برشمرد و گفت: به این‌ ترتیب و با تصویب همان لایحه داده شده، بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی کشور برای این مسائل استفاده کنیم.رجبی مشهدی تصریح کرد: این امور به‌خوبی در لایحه دولت پیش‌بینی شده است؛ ولی باید منتظر ماند و دید کمیسیون تلفیق آن چیزی که بیرون می‌دهد و در اختیار مجلس قرار می‌دهد، چه خواهد شد و بعد باید مورد مداقه قرارداد.

او تاکید کرد: فکر می‌کنیم اگر آن چیزی که در لایحه بود پیش برود، نتیجه‌اش به نفع همه خواهد بود؛ زیرا باید تا پایان برنامه هفتم به حدود بیش از ۱۲۰هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور برسیم. سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بخشی از این ظرفیت از توسعه تجدیدپذیرها است که حدود ۷هزار تا ۱۰هزار مگاوات خواهد بود. همچنین بخشی از طریق افزایش بازدهی نیروگاه‌های موجود به‌واسطه از مدار خارج‌شدن نیروگاه‌های فرسوده و جایگزینی آنها با نیروگاه‌های بازده بالا محقق خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا