اخباربرترتاپصنعت و معدننفت و پتروشیمیویژه ها

آغاز تولید نفت از میدان نفتی سپهر- جفیر

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از آغاز تولید نفت از میدان نفتی سپهر- جفیر در استان خوزستان خبر داد و گفت: در نیمه مهرماه ۱۴۰۲ روزانه ۲۱ هزار بشکه نفت از این میدان تولید شده و به واحد فرآوری غرب کارون تحویل می‌شود.

به گزارش صنعت کار – قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه در جمع خبرنگاران افزود: میدان نفتی سپهر- جفیر با ۳۵۲ کیلومتر مربع وسعت، در شرق میدان نفتی آزادگان در غرب کارون واقع شده و عمیق‌ترین و پرفشارترین لایه نفتی ایران محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، توسعه میدان نفتی سپهر- جفیر را با توجه به پیچیدگی‌های آن، نشان‌دهنده توانمندی بخش خصوصی داخلی در بی‌نیاز کردن کشور از توان شرکت‌های خارجی دانست و گفت: تولید نفت از این میدان، ثمره نخستین قرارداد جدید بالادستی صنعت نفت است (IPC) که اسفند ۱۳۹۶ بین شرکت ملی نفت ایران و گروه گسترش انرژی پاسارگاد منعقد شده بود و با تکیه بر مدیریت، دانش و سرمایه ایرانی به ثمر رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، میدان نفتی سپهر-جفیر را میدانی با پیچیدگی‌های خاص توصیف کرد و گفت: عمیق‌ترین چاه‌های نفت ایران با عمق بالغ بر ۴ هزار متر در این میدان نفتی هستند؛ میدانی در دشت گرم و سوزان خوزستان که فعالیت‌های توسعه‌ای در آن مشکلات خاص خود را دارد اما شرکت گسترش انرژی پاسارگاد توانست با عزم و اراده بسیار قوی، کار توسعه میدان را پیگیری کنند و تولید نفت کشور را افزایش دهند و امید داریم با حمایت وزارت نفت و دولت انقلابی، تولید نفت از این میدان افزایش یابد.

ساعدی گفت: بر حسب قرارداد اولیه، اگر ۲۱ حلقه چاه به بهره‌برداری برسد امکان تولید ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز از این میدان فراهم خواهد شد که قطعاً در افزایش توان داخلی، رشد اقتصادی و اشتغال جوانان این مرز و بوم مؤثر است.

وی افزود: عملیات توسعه میدان نفتی سپهر- جفیر که نخستین پروژه توسعه یک میدان نفتی با اتکا به بخش خصوصی است، از شهریور ۱۳۹۸ آغاز شد و تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون دلار برای تولید اولیه آن سرمایه‌گذاری شده که این میزان تا ۴۴۰ میلیون دلار در فاز اول افزایش خواهد یافت.

به گفته وی میزان کل سرمایه‌گذاری برای انجام تمام فازها نیز ۲.۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا