تاپنفت و پتروشیمی

بازسازی خطوط انتقال و شبکه برق تهران 10 هزار میلیارد تومان خرج دارد


به گزارش” صنعت کار” غلامرضا خوش‌خلق مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای تهران پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در این خصوص که هزینه های بازسازی و نوسازی شبکه های فرسوده برق در تهران چقدر است گفت: ۵۰ درصد خطوط انتقال و شبکه برق تهران، البرز و قم بیش از ۲۰ سال قدمت دارد که باید تجهیز و اصلاح شود و بر اساس برآورده های ما تا افق 1303برای بازسازی شبکه تهران حداقل 10 هزار میلیارد تومان بودجه لازم است یعنی برای هرسال حداقل 1هزار میلیارد تومان و بر این قاعده ما معتقدیم برای اینکه شبکه برق به پایداری استاندارد برسد، باید عمر شبکه هم کاهش یابد.
خوش خلق ادامه داد: تا این زمان چنین میزانی از بودجه مورد محاسبه قرار گرفته است اما اینک به دلیل افزایش نرخ ارز، بهای تجهیزات فنی نیز افزایش پیدا کرده است که هزینه بری عملیات بازسزی و نوسازی دو تا سه برابر بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد خطوط انتقال و شبکه برق تهران، البرز و قم بیش از ۲۰ سال قدمت دارد و باید تجهیز و اصلاح شود، گفت: دستورالعمل توسعه نیروگاه‌های کوچک در حال بازنگری است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مسئولیت تأمین برق سه استان تهران، قم و البرز برعهده شرکت سهامی برق منطقه تهران است، گفت: طول خطوط انتقال و شبکه برق این سه استان ۱۰ هزار کیلومتر است که به طور متوسط ۵۰ درصد از شبکه بیش از بیست سال قدمت دارد، بنابراین برای اینکه شبکه برق به پایداری استاندارد برسد، باید عمر شبکه کاهش یابد.
وی با تأکید بر اینکه خاموشی برق در سال جاری ناشی از کمبود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی بود و هیچ ارتباطی به فرسودگی و عمر بالای خطوط انتقال و پست‌ها و شبکه بازنمی گردد، گفت: چندین سال است که خاموشی‌ها ناشی از پرباری شبکه نیست.
خوش‌خلق با اشاره به اینکه تمام تأسیسات و تجهیزات شرکت‌های برق منطقه‌ای از داخل تأمین می‌شود، گفت: امکان مالکیت بخش خصوصی بر تأسیسات شرکت‌های برق منطقه‌ای وجود ندارد، اما ما می‌توانیم از ظرفیت آنها در خطوط انتقال و پست‌ها استفاده کنیم، بنابراین برنامه‌ریزی شده است تا از ظرفیت بخش خصوصی به روش اجاره به شرط تملیک استفاده شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که 50 درصد خطوط انتقال بیش از 20 سال قدمت دارد و آیا حال برنامه‌ای برای زیرزمینی کردن خطوط انتقال و شبکه برق در زیر زمین در تهران وجود دارد یا خیر، گفت: بنایی برای زمینی کردن خطوط انتقال برق نداریم، چون شبکه برق زمانی که ایجاد شده است، در آنجا ساخت و سازی صورت نگرفته، اما چون شهرها توسعه پیدا کرده‌اند، خطوط انتقال برق در بالای سر این ساخت و سازها خودنمایی می‌کند.
وی تأکید کرد: به هر حال شهرداری و دستگاه‌های ذیربط نباید اجازه ساخت و ساز در زیر شبکه برق را بدهند،‌ بنابراین با شهرداری توافق کردیم تا بخشی از خطوط انتقال شبکه برق در تهران جمع‌آوری شود، اما امکان اینکه تمام خطوط را زمینی کنیم وجود ندارد.
خوش خلق در مورد برق‌رسانی به واحدهای مسکن مهر نیز بیان کرد:‌ شرکت برق منطقه‌ای تهران در راستای انتقال برق به واحدهای مسکن مهر به تمام وظایف خود عمل کرده و عقب‌افتادگی ندارد و هر جا که واحدهای مسکن مهر نیاز به پست اصلی برق داشته‌اند را انجام داده است.
وی در پاسخ به این پرسش که علی‌رغم تمام مشکلات و کاهش تولید برق، وزارت نیرو حمایتی از توسعه نیروگاه‌های پراکنده انجام نمی‌دهد، گفت: در گذشته دستورالعملی برای خرید برق از نیروگاه‌های کوچک تدوین شد و در برق منطقه تهران نیز تعداد زیادی نیروگاه‌های کوچک در محل پست‌های این شرکت ایجاد شد.
مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران افزود: در این دستورالعمل پنج سال قرارداد تضمینی خرید برق دیده شده است، بنابراین هر کیلووات ساعت برق ۱۰۰ تومان خریداری و به طور متوسط زیر ۷۰ تومان به مردم فروخته می‌شود که البته در نیروگاه‌های تجدیدپذیر این عدد برای هر کیلووات ساعت۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان خرید تضمینی خریداری و به یک هشتم به مردم فروخته می‌شود.
خوش‌خلق اضافه کرد: به هر حال برای توسعه نیروگاه‌های کوچک، دستورالعمل توسعه نیروگاه‌های کوچک در حال بازنگری است.
وی با بیان اینکه شرکت برق منطقه‌ای تهران حدود ۸.۴ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد، گفت: ۲۵ درصد مشترکان برق کشور تحت پوشش شرکت برق منطقه‌ای تهران است و ۲۰ درصد تأسیسات برق کشور نیز طی عملیاتی شرکت برق منطقه‌ای تهران قرار دارد.
وی با بیان اینکه پیک مصرف برق امسال ۱۰ هزار و ۱۸۲ مگاوات بود، گفت: موقعیت جغرافیایی برق منطقه‌ای تهران به گونه‌ای است که با شش شرکت برق منطقه‌ای ارتباط دارد و به نوعی این شرکت هاب منطقه از لحاظ موقعیت‌ جغرافیایی است.
خوش‌خلق با اشاره به اینکه قیمت برق ارزان است و همین ارزان بودن باعث رشد مصرف و عدم توجه کافی به مدیریت مصرف است، گفت: در اولین سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۰ میزان مصرف برق در البرز، تهران و قم ۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات بود که با اجرای این برنامه،‌مصرف برق نسبت به سال قبل از آن با یک رشد منفی ۱.۳ درصدی مواجه شد، چرا که قیمت برق در هر کیلووات ساعت از ۱۷ تومان به ۴۲ تومان رسید، بنابراین مردم در مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای از خود نشان دادند.
وی افزود: اما در سال ۹۲ و به خاطر رشد دلار، مصرف برق به ۸ هزار و ۵۰۵ مگاوات رسید که از یک رشد ۶.۸ درصدی برخوردار بود.
به گفته وی، مصرف برق در سال ۹۵، مصرف برق در پیک ۹ هزار و ۵۵۰ مگاوات با رشد ۶.۲ درصد و حداکثر پیک بار در سال ۹۶ به ۱۰ هزار و ۹۱ مگاوات با رشد ۵.۷ درصد مواجه شد.
وی تأکید کرد: متوسط دریافت قبوض برق ۱۶ هزار تومان است که در مقایسه با هزینه موبایل عدد بسیار ناچیزی است.
به گفته خوش‌خلق، پیک بار سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۱۸۲ مگاوات رسید که از رشدی معادل ۰.۹ درصد مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه رشد یک درجه حرارت دما موجب افزایش ۱۵۰۰ مگاوات می‌شود، گفت: هم‌زمانی گرما در سال جاری باعث رشد مصرف شد و از سوی دیگر کاهش ۵ هزار مگاوات تولید برق از سوی نیروگاه های برق‌آبی باعث شد تا امسال خاموشی اعمال شود.
خوش‌خلق خاطرنشان کرد: نرخ برق می‌تواند در مدیریت مصرف برق تأثیرگذار باشد، چرا که در برخی مناطق برق مجانی نشان می‌دهد که مصرف برق افزایش دارد.
مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران تأکید کرد: به عنوان مثال، تصویب آب و برق مجانی برای مدارس و مساجد مصرف برق و آب آنها را نیز افزایش داده است، بنابراین باید این برنامه نیز بازنگری شود.
خوش خلق با اشاره به اینکه قرار است ۵۰ درصد به ظرفیت‌سازی و توسعه خطوط انتقال و پست‌های برق تا افق ۱۴۰۳ اضافه شود، گفت: برای رسیدن به میزان متوسط کشور باید در شبکه برق تهران به میزان ۵۰ درصد ظرفیت‌سازی و توسعه انجام شود.
گزارشگر:فرزین سوادکوهی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا