اخبارصنعت و معدنگوناگونویژه ها

پی ال سی چیست؟ بررسی انواع، برندها و کاربرد آن

به گزارش صنعت کار، Plc یکی از مهمترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی است که توسط برندهای مختلفی در سراسر جهان تولید می شود. کنترلکننده منطقی قابل برنامه ریزی به عنوان یک رایانه دیجیتال صنعتی تمامی فرآیندهای تولید، کنترل، خطوط مونتاژ، دستگاه های رباتیک و سایر فرآیندها را تحت کنترل می گیرد و باعث بهبود فرآیند تولید می شود. از برندهای معتبر و مقرون به صرفه در این زمینه می توان به پی ال سی دلتا اشاره کرد که از کیفیت خوبی برخوردارند.

البته در کنار پی ال سی، از تجهیزات دیگری مانند اچ ام آی دلتا نیز در اتوماسیون صنعتی استفاده می شود. انواع PLC برا اساس سخت افزار مورد استفاده به فشرده، مدولار و نرم تقسیم می شوند. از این قطعه در دستگاه هایی که نیاز به کنترل چند پارامتر به طور هم زمان دارند، مانند تجهیزات پرس، سنگ تخت و CNC استفاده می شود.

پی ال سی چیست؟

PLC که مخفف عبارت “Programmable Logic Controller” است، در واقع به عنوان یک رایانه دیجیتال صنعتی یا کنترل کننده منطقی برنامه پذیر شناخته می شود که به خودکارسازی فرآیندهای تولید و ماشین آلات کمک می کند. این ابزار هم اکنون در بسیاری از تجهیزات صنعتی به کار می آید و به عنوان کنترلر منطقی به مدیریت هرچه بهتر صنایع کمک می کند.

Plcها برای اولین بار در سال 1970 میلادی توسعه پیدا کردند و از آن زمان تا به امروز توانسته اند نقش بسیار مهمی را در صنعت ایفا کنند.

پی ال سی ها را در واقع می توان کامپیوترهای مخصوصیدانست که برای کار در شرایط صنعتی خاصی تولید شده اند. شما به واسطه این سیستم از مزیت های فوق العاده ای بهره مند می شوید که از جمله آنها می توان به ایجاد تغییر در برنامه ریزی طرح مورد نظر اشاره کرد. این کار نسبت به سیستم های قدیمی هزینه بسیار کمی در پی دارد و شما با یک برنامه نویسی ساده امکان اعمال تغییرات بسیار بزرگی را با آن خواهید داشت.

برای درک بهتر کارکرد Plc بگذارید مثالی برایتان بگوییم. لامپی را در نظر بگیرید که دارای 2 کلید روشن و خاموش است. از شما می خواهند شرایط روشن شدن لامپ را به گونه ای تغییر دهید که بعد از فشردن دکمه روشن، با گذشت 30 ثانیه لامپ روشن شود. انجام این کار ساده به صورت عادی بسیار سخت است، چون باید سیم کشی های مدارتان را بیشتر کنید و درگیر پروسه های بسیار سخت شوید تا بالاخره لامپ بعد از 30 ثانیه روشن شود. اما در PLC تنها با چند خط کد ساده و بدون درگیر شدن با چالش های سخت یا استفاده از سیم پیچی های زیاد، امکان انجام این کار وجود خواهد داشت.

آشنایی با انواع PLC

Plc بر اساس شرایط مختلف در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند که در ادامه انواع آنها را معرفی می کنیم و درباره هر یک توضیح می دهیم:

انواع پی ال سی بر اساس اندازه

کوچک: از این ابزار معمولاً برای کنترل ماشین های کوچک مانند نوار نقاله ها استفاده می کنند. عملکرد این پی ال سی های کوچک نسبت به مدل های متوسط و بزرگ کمتر است و به دلیل داشتن حافظه کافی از آن می توان برای ذخیره برنامه منطقی استفاده کرد.
متوسط: از این ابزارها معمولاً در دستگاه های بزرگ مثل خطوط مونتاژ استفاده می کنند. از جمله مزیت های این ابزارها می توان به پورت های ارتباطی گسترش یافته، سرعت پردازش بالا و … اشاره کرد.
بزرگ: از مدل های بزرگ در پروژه های بزرگتر مثل بلوک های ساختمانی استفاده می کنند. این ابزار حافظه ای با حجم بسیار بالا دارد و با قابلیت هایی مثل داشتن دستگاه های ورود و خروج اضافه و … می تواند نیازتان را به طور کامل برطرف کند.

انواع پی ال سی بر اساس سخت افزار

فشرده: در مدل های فشرده نوع کدگذاری های موردنیاز برای برنامه های خاص ساده تر می شود. اجزای اصلی این مدل ها نیز شامل ورودی ها، خروجی ها، منبع تغذیه و … می شوند.
مدولار: در این مدل ها از اجزای سخت افزاری قابل برنامه ریزی به جای کنترلرهایی با عملکرد ساده استفاده می شود. با استفاده از Plcهای مدولار قابلیت انجام رویه های پیچیده نیز وجود دارد و امنیت اقتصادی بلندمدت تری برایتان به ارمغان می آید.
نرم: پی ال سی های نرم هزینه های تولید را کاهش می دهند و با تقویت فرآیندهای تولیدی منجر به تولید محصولات در تعداد بیشتر می شوند؛ از این رو سودآفرینی بسیار زیادی نیز به همراه می آورند.

انواع پی ال سی بر اساس منبع تغذیه

بدون منبع تغذیه: شما باید این دستگاه ها را به منابع تغذیه خارجی مثل باطری ها متصل کنید تا انرژی موردنیازشان را از آنها تامین کنند.
با منابع تغذیه: این مدل ها نیازی به باتری ها یا ترانسفرماتورهای جداگنانه ندارند و دارای ولتاژ DC نیز هستند.

معرفی برندهای مختلف پی ال سی در بازار

در ادامه انواع برندهای Plc را معرفی می کنیم و نکته هایی در مورد آنها بیان می کنیم:

Allen Bradley یا AB: این برند در سال 1903 در کشور آمریکا شروع به کار کرد و هم اکنون نیز جزء بزرگترین تولیدکننده ها شناخته می شود.
Delta: این برند در کشور ایران فروش خوبی دارد و به عنوان یک کمپانی تایوانی فعالیت خود را از سال 1971 آغاز کرد.
Omron: این برند از سال 1933 فعالیت خود را در کشور ژاپن آغاز کرد.
ABB: این برند حاصل ادغام شرکت های ASEA و BBCاست که فعالیت خود را از سال 1988 آغاز کرد.
LS: این برند به عنوان یک کمپانی کره ای از سال 1971 شروع به کار کرد.

کاربردهای پی ال سی چیست؟

پی ال سی ها کاربردهای مختلفی در بیشتر صنایع دارند که در ادامه مهمترین کاربردهای آنها را بیان می کنیم:

صنایع خودروسازی
شیمیایی
غذایی
صنایع ساخت پلاستیک
صنعت ساختمانی
صنایع حمل و نقل
فولاد و ذوب آهن
صنایع تبدیل انرژی

نتیجه گیری

PLC یا کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی قطعه بسیار مهمی است که در ماشین آلات صنعتی برای کنترل هم زمان چندین فرایند مورد استفاده قرار می گیرد. البته در هر دستگاه از مدل و اندازه مناسب پی ال سی استفاده می شود. برندهای معتبر مختلفی مانند plc دلتا و زیمنس در بازار عرضه می شود که با توجه به قابلیت های مورد نظر، باید برای خرید مدل مناسب اقدام نمود. این تجهیزات کسب و کارتان را همگام با فناوری های روز دنیا پیش می برد و جلوی دخالت نیروی انسانی و اشتباهات مختلف و رایج در فرآیند تولید را می گیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا