اخبارچند رسانه ایویژه ها

سیستم شستشو و آماده سازی سطح به روش اتوماتیک

به گزارش صنعت کار، برای استفاده از رنگ‌های پودری و الکترواستاتیک بر روی سطوح مختلف، ابتدا نیاز به شستشو و آماده سازی سطح وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد؛ این شستشو و آماده سازی می‌تواند هم به صورت دستی و هم با استفاده از سیستم شستشوی اتوماتیک صورت بگیرد و همانطور که مشخص است، سیستم شستشو و آماده سازی سطح به روش اتوماتیک بسیار بهینه‌تر می‌باشد، چرا که سرعت انجام بالاتری داشته و عملیات پاکسازی و آماده سازی به بهترین نحو صورت خواهد گرفت.

زیرسازی و آماده سازی سطح

به مجموعه فرآیندها و عملیات‌هایی که شامل پاکسازی، از بین بردن مواد سست شده، اصلاح سطح به صورت فیزیکی یا با استفاده از مواد شیمیایی می‌شود و هدف آن، آماده سازی سطح برای پاشش رنگ و رنگ آمیزی می‌باشد، زیرسازی و آماده سازی سطح گفته می‌شود؛ هدف از این کار، رسیدن به حداکثر کیفیت رنگ آمیزی می‌باشد.

دلایل متعددی هستند که نشان دهنده اهمیت بالای زیرسازی و آماده سازی سطح برای پاشش رنگ می‌باشند؛ از جمله مهمترین دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود نیروهای چسبندگی
  • محافظت از سطح در برابر ضربه و خوردگی
  • افزایش حداکثری میزان تعامل مولکولی بین رنگ و سطح بستر
  • افزایش سختی و مقاومت در برابر سایش
  • از بین بردن حتی کوچکترین لایه آلودگی از روی سطح و جلوگیری از آلوده شدن مجدد سطح

سیستم شستشوی اتوماتیک (APT) در خط رنگ پودری

دستگاه شستشوی و آماده سازی اتوماتیک سطح برای پاشش رنگ پودری یا به اختصار APT (Automatic Pretreatment System)، دارای ساختار و ویژگی‌های خاصی می‌باشد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. در این دستگاه، قطعه کار بر روی ارابه قرار می‌پیرد یا به صورت آویز در کابین شستشو نصب می‌شود؛ نازل‌هایی که وظیفه شستشو را دارند، به صورت متحرک، سطح قطعه را اسکن می‌کنند؛ در بعضی از موارد مانند قطعاتی با ابعاد کوچک، این امکان وجود دارد که حرکت رفت و برگشتی قطعات در مقابل نازل‌های ثابت صورت بگیرد.
  2. در سیستم APT، آب و مواد محلول در آن سیرکوله شده تا در فرآیند شستشو و آماده سازی سطح، با استفاده از مواد شیمیایی به حداکثر بهره‌وری دست پیدا کنیم.
  3. در این سیستم فقط از یک سری مجموعه نازل Bank Nozzle Spraying استفاده می‌شود که آن هم در برخی از سیستم‌ها ثابت و برخی دیگر متحرک می‌باشند.
  4. در مراحل آماده سازی، نازل‌های ثابت برای شستشو نقاط خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرند و در فرآیند کار به صورت موردی، به کار گرفته می‌شوند.
  5. در سیستم شستشوی اتوماتیک، هیچگونه محدودیتی در تعداد مراحل وجود ندارد و حتی می‌توان پس از اتمام ساخت سیستم، تا حدی تعداد مراحل آن را افزایش یا کاهش داد.
  6. در این سیستم، محلول شستشو از تانک (مخزل ذخیره مواد) توسط پمپ رفت کشیده و اسپری می‌شود؛ بعد از برخورد محلول با قطعه مورد نظر، محلول مجدد توسط پمپ برگشت، کشیده شده و پس از تصفیه به تانک مربوطه برگردانده خواهد شد. سیستم شستشوی اتوماتیک جهت کنترل زمان و ترتیب مراحل، از یک دستگاه PLC استفاده می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید سیستم شستشوی اتوماتیک، توسط شماره‌های زیر با مجموعه تهران پوشش تماس حاصل نمایید.

شماره همراه مدیریت: 09123026639

تلفن کارگاه: 02165415630

تلفکس دفتر: 02165415634

دستگاه رنگ پاش پودری الکترواستاتیک

یکی از فرآیندهای بسیار مهم در آماده سازی قطعات در کارخانه‌های بزرگ و یک جزء جدایی ناپذیر در بخش تولید، خطوط رنگ و استفاده از رنگ پاش و تجهیزات پاشش رنگ می‌باشند. از جمله پر استفاده‌ترین روش‌های پاشش رنگ بر روی قطعات و تجهیزات، استفاده از دستگاه‌های رنگ پاش پودری الکترواستاتیک (رنگ پودری) می‌باشد؛ به علت استفاده از کوره پخت جهت تثبیت رنگ، این روش با نام دستگاه رنگ کوره‌ای نیز شناخته می‌شود.

استفاده از دستگاه رنگ کوره‌ای، یک فرآیند از تکمیل مراحل تولید قطعه بوده و در چند مرحله‌ای انجام می‌شود؛ انواع مختلفی از دستگاه‌های رنگ پاش الکترواستاتیک وجود دارد، اما رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • رنگ پاش بدون هوا: رنگ پاش بدون هوا از یک پمپ برای رنگ را با فشار بالا از طریق نازل پاشش کنید. آن‌ها برای استفاده در پروژه‌های بزرگ مانند نقاشی خانه‌ها یا ساختمان‌ها عالی هستند.
  • دستگاه رنگ پاش HLVP: دستگاه رنگ پاش HVLP نوعی تفنگ رنگ پاش است که از هوای کمتری برای پاشش رنگ استفاده می‌کند.
  • پیستوله رنگ پاش: پیستوله رنگ پاش یک تفنگ دستی است که از هوای فشرده برای پاشش رنگ استفاده می‌کند. آن‌ها برای استفاده در پروژه‌های کوچک تا متوسط ​​مانند رنگ آمیزی مبلمان یا دیوارها عالی هستند.

کوره پخت رنگ پودری یا الکترواستاتیک

یک خشک کن رنگ پودری یا همان کوره پخت رنگ الکترواستاتیک، در یک فضای بسته، با استفاده از هوای گرمی که در میان کوره در جریان است، یک محیط با درجه حرارت مناسب را ایجاد می‌کند تا باعث خشک شدن رنگ موجود بر روی قطعات و مواد شود.

به صورت کلی، کوره پخت رنگ الکترواستاتیک (که در دسته رنگ پاش و تجهیزات پاشش رنگ قرار دارد)، رطوبت را از روکش‌ها و چسب‌های مبتنی بر آب، خشک می‌کند؛ این فرآیند در یک فضای بسته (اتاق گرم کن) انجام شده که هوا در آن گرم و سپس با استفاده از فن‌ها، در میان کوره به جریان درمی‌آیند.

کوره پخت رنگ پودری کانوایری

کوره رنگ پودری با سیستم حرکت کانوایری در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها، دارای پرده هوا در بخش ورودی و خروجی قطعه می‌باشند که سیرکوله هوای گرم با سیستم تابش غیر مستقیم و شاسی یکپارچه قابل حمل روی آن‌ها نصب شده است. کوره‌های پودری کانوایری اکثراً با ساختاری پیوسته با کانوایر زمینی یا هوایی و متناسب با محل قرارگیری، سرعت کانوایر و اعباد قطعه در شکل و ابعاد متفاوتی، طراحی و تولید می‌شوند.

نتیجه گیری

همانطور که مشخص شد، زیرسازی و آماده سازی سطح برای استفاده از رنگ‌های پودری از اهمیت زیادی برخوردار است و برای اینکه عمل پاشش رنگ الکترواستاتیک به بهترین نحو صورت بگیرد، باید فرآیند شستشو و آماده سازی سطح به روش اتوماتیک صورت بگیرد.

پس از شستشو و آماده سازی سطح، نوبت به پاشش رنگ پودری یا الکترواستاتیک می‌رسد؛ این مرحله می‌تواند توسط دستگاه‌های مختلفی انجام شود، ولی اینکه ما باید از کدام نوع دستگاه استفاده کنیم به نوع و اندازه پروژه مدنظر ما بستگی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید سیستم شستشوی اتوماتیک، توسط شماره‌های زیر با مجموعه تهران پوشش تماس حاصل نمایید.

شماره همراه مدیریت: 09123026639

تلفن کارگاه: 02165415630

تلفکس دفتر: 02165415634

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا