اخباربانک و بیمهویژه ها

آغاز معاملات ثانویه بازار نوآفرین در سال جدید/ تامین مالی جمعی ۳۲۵ درصد رشد داشته است

مدیرعامل فرابورس با اشاره به آغاز معاملات ثانویه بازار نوآفرین در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: در حوزه تامین مالی طرح‌های کوچک و متوسط مقیاس، تامین مالی ۲۶۲ طرح در بستر کرادفاندینگ انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ با بیش از ۳۲۵ درصد رشد همراه بود.

به گزارش صنعت کار – از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، محمدعلی شیرازی، به بررسی مهم‌ترین عناوین عملکردی فرابورس در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های سال آینده این بورس پرداخت و افزود: افتتاح بازار توافقی و بازار نوآفرین ویژه پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و متوسط مقیاس در سال ۱۴۰۲ رقم خورد، به طوری که در این سال تعداد پنج شرکت در تابلو دانش‌بنیان و ۲ شرکت در تابلو رشد بازار نوآفرین پذیرش شدند و آغاز معاملات ثانویه این بازار یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرابورس در سال پیش رو خواهد بود.

مدیرعامل فرابورس با تاکید بر این که «توسعه بازار اختیار معامله» یکی از برنامه‌های اصلی فرابورس برای سال ۱۴۰۳ است، بیان کرد: با توجه به توسعه تامین مالی جمعی و اعطای مجوز به سکوهای جدید، عملیاتی کردن رویه‌های اجرایی نظارت و بازرسی از سکوها نیز در دستور کار فرابورس قرار دارد.

وی از راه‌اندازی «تامین مالی جمعی ارزی» به ‌عنوان یک ابزار جدید در فرابورس طی سال آتی خبر داد و به سنا گفت: همچنین «توسعه بازار آتی اوراق بدهی» به ‌عنوان ابزاری برای پوشش ریسک اوراق مالی اسلامی و بازطراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری FOF (صندوق در صندوق)، از دیگر برنامه‌های مورد نظر فرابورس در سال پیش رو خواهد بود.

شیرازی با بیان این که فرابورس در سال گذشته دستاوردهای مهمی به ارمغان آورد، به پذیرش ۳۵ شرکت و سه شرکت پروژه اشاره کرد و افزود: همچنین از اولین صندوق بخشی صنعت دارو و نخستین صندوق بخشی صنعت بیمه در فرابورس رونمایی شد.

به گفته وی، در سالی که گذشت ۲۶ عرضه شامل ۱۶ عرضه اولیه و ۱۰ گشایش نماد در بازارهای فرابورس انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳۰ درصدی داشته است.

مدیرعامل فرابورس در ادامه از ثبت ۲۹ درج نماد در بازارهای اول و دوم فرابورس در سال ۱۴۰۲ نیز خبر داد و به سنا گفت: بدین ترتیب شاهد رشد ۸۰ درصدی درج نماد در این دو بازار نسبت به سال ماقبل هستیم.

به گفته وی، همچنین ۷ کارگزاری در سال ۱۴۰۲ جدید به عضویت دومین بورس رسمی کشور درآمدند.

شیرازی از صدور مجوز ۸ سکوی تأمین مالی جمعی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: از دیگر دستاوردهای مهم فرابورس در حوزه تأمین مالی طرح‌های کوچک و متوسط مقیاس، تامین مالی ۲۶۲ طرح در بستر کرادفاندینگ به ارزش ۲۹۰۵ میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۲۵ درصد رشد را ثبت کرده است.

مدیرعامل فرابورس افزود: همچنین تعداد طرح های تامین مالی شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل ۱۴۲ درصد رشد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا