![](https://www.sanatkaar.ir/wp-content/uploads/2024/04/260836_997.jpg)
این رشد البته بدون لحاظ تکمیلکاری خودروهای ناقص به دست آمده و اگر آمار تکمیل کاری ها در سال ۱۴۰۲ را به آمار ۱۴۰۱ اضافه کنیم، تولید خودروسازان (در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱) اندکی افت را به خود میبیند.
کاهش ادامه دار تولید در ماه های پایانی
بررسی آمار تولید منتشرشده از سوی وزارت صمت نشان میدهد تولید ماهانه آنها (اسفند 1402 نسبت به ماه مشابه 1401) رشد کرده است اما تولید اسفند نسبت به بهمن کاهشی بوده است. طبق آمار، در اسفند 1402، 109هزار و 61دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده است. با در نظر گرفتن آمار تولید 107هزار و 409دستگاهی در اسفند 1401، تولید انواع خودرو 2درصد بالا رفته است.
همچنین ایرانخودرو و سایپا در مجموع خودروی سواری کمتری در اسفند و نسبت به بهمن سال گذشته به تولید رساندهاند. تولید بهمنماه دو خودروساز بزرگ کشور در حوزه سواری، 79هزار و 193دستگاه بوده است. این در حالی است که آنها در اسفندماه 71هزار و 100 دستگاه تولید داشتهاند. بنابراین تولید ماه به ماه خودروسازان بزرگ کشور (در اسفند نسبت به بهمن) حدود 10درصد افت را نشان میدهد.
این در شرایطی است که مدیران عامل ایران خودرو و سایپا در مصاحبه های متعدد خود به رسانه ها قول تحقق برنامه های تولیدی را می دادند و در همین راستا کیانوش پورمجیب مدیرعامل ساپکو به خبرنگار خودروکار افت تولید خودرو در تابستان را مقطعی عنوان کرده و تذکر داده بود این کاهش تولید به طور معمولا در ماه های پایانی سال توسط خودروسازان جبران می شود که متاسفانه پیش بینی خودروکار درست از آب درآمد و برنامه وعده داده شده خودروسازان محقق نشد.
با این اوصاف وزارت صمت ماند و برنامه های محقق نشده در خودروسازان و باید دید باز هم امسال برای خودروسازان برنامه های خوشبینانه تولیدی ابلاغ می کند و یا ترمز دستی حرف های بی حساب و غیرکارشناسی مسئولان خودرویی این وزارت خانه با رفتن تیم معاونت حمل و نقل و البته مدیرعامل یکی از خودروسازان بزرگ در روزهای پایانی بسته می شود، البته اگر تغییر بزرگتر در روزهای پیش رو اجرایی نشود و تیم فعلی آبی پوشان در سیزدهمین ماه سکان داری خود دچار نحسی سیزده نشود.