اخباربانک و بیمهویژه ها

بی عملی بانک مرکزی در برابر گرانی‌های اخیر دلار شاید دستوری بود

به گزارش صنعت کار، طهماسب مظاهری در مصاحبه با رادیو با اشاره به بسته ارزی جدید دولت گفت: در یک تصمیم معقول و سنجیده در نشست سران سه قوه، با توجه به اینکه طبق قانون، بانک مرکزی متولی سیاست های ارزی است اما در عمل این اختیار سلب شده بود، تصمیم گرفته شد، این اختیار مجددا به بانک مرکزی برگشت داده شود.

وی افزود: بانک مرکزی با حضور در بازار می تواند جلوی نوسانات شدید ارزی را که ممکن است به دلیل تقاضاهای خارج از فعالیت های اقتصادی صورت گرفته است را بگیرد. وقتی دولت در 21 فروردین، ارز بازار آزاد را قاچاق و غیر قانونی اعلام کرد و در تصمیم بعدی به عنوان بازار ثانویه آرامش نسبی به بازار ارز داد اما مجددا دولت این بازار ثانویه را رها کرد و در معرض تقاضاهای غیر قابل کنترل بازار قرار داد و نتیجه این شد که یک شبه قیمت ارز هزار تومان گران تر می شد.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی باید قیمت ارز مناسبی که بازار را به تعادل می رساند تعیین و به این شکل از صادرات حمایت کند و جلوی قاچاق را بگیرد و نقدینگی را به تعادل برساند. پیدا کردن این نرخ متعادل برای بانک مرکزی و معاونت اقتصادی بانک بسیار ساده است که نباید این را اعلام کند اما باید آن را در بازار اعمال کند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی باید مراقب باشد و از نوسانات حاد، یکباره و شدید جلوگیری کند و این بانک قدرت آن را دارد که به عنوان ضربه گیر در مقابل نوسانات ناشی از تنش های سیاسی و اقدامات احتکاری مقابله کند که در این چند ماه این کار انجام نمی شد که ممکن است این موضوع به شکل دستوری به بانک مرکزی تحمیل شده باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا