
به گزارش صنعت کار، صبح امروز معاون اول رئیسجمهور، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل ، استاندار البرز و برخی از نمایندگان مردم تهران و البرز در مجلس شورای اسلامی از پروژه ادامه آزادراه همت تا کرج بازدید کردند.
در حاشیه این بازدید مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل اظهار داشت: پروژه ادامه آزادراه همت تا کرج از منطقه ۲۲ تهران آغاز میشود و به ابتدای جاده چالوس (محور کندوان ) در کرج متصل میشود.
خیرالله خادمی افزود: این آزادراه در سه قطعه در حال اجرا است که فاز اول آن ۹۵ درصد رشد دارد و امروز زیر بار ترافیک رفته است، فاز دوم پروژه با پیشرفت ۹۲ درصد و فاز سوم با پیشرفت ۶۴ درصد در حال اجرا است.
وی ادامه داد: کل این پروژه در سه فاز ۱۴٫۶ کیلومتر است و ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
خادمی ادامه داد: در تکمیل این آزادراه معارضانی دارد و باید برخی واحدهای مسکونی و اراضی مردم را خریداری کنیم. در این راستا لازم است ۷۲ واحد مسکونی که در مسیر آزادراه قرار دارد، خریداری شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل ادامه داد: تامین اعتبار خرید واحدهای مسکونی در حال آنجا است؛ ۳۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی مسیر و واحدهای مسکونی لازم داریم که هفته گذشته ۱۵ میلیارد تومان به حساب ما واریز شده است.
وی اظهار داشت: این مسیر آزادراهی از انتهای منطقه ۲۲ تهران آغاز میشود و در منطقه حصار در ابتدای جاده چالوس به کرج متصل میشود. ضمن آنکه اتصالی نیز به کنارگذر شمالی کرج دارد.
خادمی بیان کرد: برای اتمام این مسیر ۱۴۰ میلیارد تومان بابت اجرا و تملک اراضی نیاز داریم و تا کنون ۳۰۰ میلیارد تومان بابت تملک اراضی هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل گفت: هزینه ساخت هرکیلومتر آزادراه در دشت ۱۰ میلیارد تومان، در تپهماهور ۱۵ میلیارد تومان و در کوهستان ۲۰ میلیارد تومان است.
وی گفت: زمانی که بخش خصوصی در ساخت آزادراه سرمایهگذاری میکند، انتظار بازگشت سرمایه دارد که در مسیرهای پرترافیک این مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ سال و در مسیرهای کم ترافیک تا ۳۰ سال زمان میبرد.
خادمی گفت: ۲۰ درصد درآمد عوارضی آزادراهها بابت نگهداری و ترمیم مسیر و ۸۰ درصد بابت بازگشت سرمایه در نظر گرفته میشود و پس از آن پروژه در اختیار دولت قرار میگیرد.
وی به آزادراه تهران شمال اشاره کرد و گفت: در هیچ دورهای این حجم عملیات در آزادراه تهران شمال نداشتیم، البته مشکلاتی هم داریم، نظیر تملک اراضی یا نیاز به فولاد خاص برای پلها که چون مایل بودیم، از داخل تامین کنیم، کمی زمانبر شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر در بحث آورده سهم دولت از بنیاد بیشتر است و دولت جلوتر است که این مورد باید در بخش حسابرسی تا پایان سال انجام شود. ما ۶۰ درصد آورده داریم که سهم بنیاد کمتر است.
خادمی بیان کرد: امسال خط ریلی قزوین – رشت افتتاح میشود، اما عبور قطار مسافری به بعد موکول خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل بیان کرد: ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور در حال بهرهبرداری داریم، ۱۱۳۰ کیلومتر در حال اجرا و ۲۴۰۷ کیلومتر در دست مطالعه است.
خادمی بیان کرد: ۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژههای ازادراهی نیاز داریم که ۲ هزار میلیارد تومان مربوط به پروژه آزادراه تهران شمال است و ۳ هزار میلیارد تومان هم از محل اوراق مشارکت تزریق شده است.
وی اضافه کرد: امیدواریم در سالهای ۹۶ و ۹۷ در بخش آزادراهی رکود مناسبی کسب کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل افزود: امسال ۲۳۷ کیلیومتر آزادراه میسازیم که ۵۴ کیلومتر آن تاکنون بهرهبرداری شده است.
وی تامین اوراق مشارکت بابت اجرای پروژههای آزادراهی را یکی از مشکلات امسال عنوان کرد و گفت: در دو سال گذشته نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان بابت همه پروژههای آزادراهی اختصاص یافت، اما برای سال جاری اعلام کردند که تا سقف اعتباری پروژه اوراق مشارکت اختصاص مییابد و این یکی از مشکلات ما است که در تامین اعتبار پیش میآید.
وی گفت: ما پیشنهاد داده بودیم که برای امسال ۱۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به ما بدهند که اگر این ۱۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد پروژههای دو سال آینده در بخش آزادراهی سرعت گرفته و به اتمام میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل بیان کرد: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به پیمانکاری قرارگاه خاتم به طول ۱۵۸ کیلومتر از چرمشهر تا آبیک در حال احداث است که قطعه اول آن از چرمشهر تا جاده قم امسال افتتاح میشود.
خادمی بیان کرد: هدفگذاری شده است که کل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در سال ۹۸ به اتمام برسد.
وی گفت: همچنین از چرمشهر آزادراه به بومهن و رودهن متصل میشود که در این باره تفاهمنامه منعقد شده است.