اخباربانک و بیمهویژه ها

تحریم بانکی، صادرات‌مان را ریالی کرد/پیمان‌سپاری مشکل‌ساز شد

به گزارش صنعت کار، بانک مرکزی ۱۶ شهریورماه «دستورالعمل و ضوابط اجرایی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور» را به دستگاه ها ابلاغ کرد که بر اساس این دستورالعمل، صادرکنندگان کالا مکلفند حداکثر ظرف مدت زمانی سه ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی، حداقل ۹۵ درصد ارزش گمرکی کالا را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و از طریق سامانه جامع تجارت به بانک مرکزی اظهار کنند.

اما به گفته عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان، این مصوبه برای برخی صنایع از جمله صنعت کاشی و سرامیک به دلیل انجام مبادلات ریالی بین ایران و کشورهای صادرکننده مشکل ساز شده است.

در همین زمینه اصغر آهنی‌ها، با انتقاد از الزام صادرکنندگان به اجرای دستورالعمل پیمان سپاری ارزی گفت: بر اساس مصوبه ۱۶ شهریورماه بانک مرکزی، همه صادرکنندگان مکلف شدند تا ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشوربازگردانند.

وی با اشاره به اینکه مبادله مالی برخی از کالاهای صادراتی از جمله صنعت کاشی و سرامیک کشوربه دلیل برخی مشکلات بانکی به صورت ریالی انجام می شود، گفت: صادرات محصولات کاشی و سرامیک به مقاصد کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه به دلیل مشکلات بانکی و تحریم ها طی چند سالهای گذشته به صورت ریالی انجام می گیرد.

عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور با اشاره به نامه انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک به معاون اول رئیس جمهور مبنی بر لغو پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان، ادامه داد: از کل صادرات ۱۴۸میلیون مترمربع کاشی و سرامیک، حدود ۱۳۰ میلیون مترمربع معادل ۹۰ درصد کل حجم صادرات به سه کشورعراق، پاکستان و افغانستان صادر می شود و روند صادرات این کشورها به دلیل فقدان سیستم بانکی و عدم گشایش اعتباری به گونه ای شکل گرفته است که وجه کامل به صورت ریالی دریافت می شود.

آهنی ها با بیان اینکه مصوبه پیمان سپاری ارزی زیان زیادی را متوجه برخی صادرکنندگان می کند، گفت: اگر این مشکل برطرف نشود قطعا بازار ایران در صنعت کاشی و سرامیک توسط هندوستان و ترکیه گرفته می شود.

این فعال کارفرمایی افزود: اگر تمهید جدی از سوی دولت در این خصوص گرفته نشود ضمن از دست دادن بازارهای صادراتی و توقف واحدهای تولیدی پیامدهای معیشتی و ریزش نیروی کار را می تواند در پی داشته باشد.

عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور گفت: تاکید و پافشاری دولت در الزام صادرکنندگان به پیمان سپاری ارزی، صادرات صنعت کاشی و سرامیک را در شرایط و سردرگمی و بلاتکلیفی قرار داده است به طوریکه در صورت صادرات و تعهد ارزی، چگونه آن را تامین کند و اگر صادر نکنند با توجه به عدم کشش بازار داخلی و رکود اقتصادی که موجب شده کارخانجات با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند، چگونه قادر خواهند بود به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: مطالعات میدانی ما نشان می دهد که بازرگانان و تجار کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان و کشورهای آسیای میانه با اطلاع از مشکلات پیش آمده در خصوص پیمان سپاری ارزی، به سمت بازارهای کشورهای دیگر از جمله چین و هند سوق پیدا کردند که در صورت عدم رفع این چالش، شرکت های ایرانی بازار این کشورها را از دست خواهند داد.

آهنی ها اظهار داشت: تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با توجه به دلائل ذکر شده تاکید می کنیم در صورت الزام پیمان سپاری ارزی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و در خصوص پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و معیشتی ناشی از توقف، تعطیلی واحدها و ریزش هزاران نفر نیروی انسانی به ویژه در مراکز تجمع کارخانجات و کل صنعت کاشی و سرامیک کشور هشدار می دهیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا