اخباربانک و بیمهویژه ها

متخصص بیمه باید مدعی دانش آی‌تی باشد / استفاده از ارز دیجیتال قابل استفاده نیست

به گزارش صنعت کار، امیر صفری سرپرست پژوهشگر بیمه در نشست مطبوعاتی بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه با موضوع صنعت بیمه، نوآوری و فناوری اطلاعات با اشاره به محورهای این همایش گفت: محور اصلی همایش ما تکنولوژی اطلاعاتی در صنعت بیمه است و علت انتخاب این موضوع این است که صنعت بیمه دنیا و کشور ما با ظهور تکنولوژی‌های جدید اطلاعاتی مواجه شده که می‌توانند صنعت بیمه را دستخوش تغییر کنند. البته این موضوع در سایر بخش‌های اقتصادی مانند بانک‌ها نیز قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: ما امروزه شاهد ورود نیروهای جوان به صنعت بیمه هستیم که از تکنولوژی‌های روز دنیا اطلاعات خوبی دارند و ما باید از این نیروها استفاده بهینه کنیم چون روش‌های سنتی جوابگوی نیازهای امروز ما نیستند. باید توجه داشت که تکنولوژی اطلاعات بخشی از فین‌تک است که مصوب تغییرات مهم در بخش‌های مالی است.

وی با بیان اینکه تکنولوژی اطلاعات در صنعت بیمه بسیار مهم است، گفت:‌ این عامل روی  زنجیره ارزش بیمه تاثیر گذاشته و هیچ بخشی از آن مستثنی از تاثیرات تکنولوژی اطلاعات نیست در صنعت بیمه دیگر کسی نمی‌تواند ادعا کند که مثلا متخصص صدور است بلکه باید ادعای تخصص در آی تی را داشته باشد و به نظر بنده در 10 سال آینده کسی که فاقد دانش آی تی باشد به ویژه در صنعت بیمه جایی نخواهد داشت و ما امروزه این موضوع را در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند سوئیس‌ری و مونیخ‌ری مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته تکنولوژی اطلاعات وارد صنعت بیمه شده و ما باید آمادگی لازم برای مواجهه با آن را داشته باشیم در غیر اینصورت بازیگران صنعت بیمه غافلگیر می‌شوند و هدف اصلی ما در این همایش بررسی تاثیرات نوآوری‌های تکنولوژی اطلاعات در صنعت بیمه است.

صفری با اشاره به موارد استفاده از تکنولوژی‌های نوین در صنعت بیمه گفت: برای نمونه ربات‌های مشاور یکی از انواع تکنولوژی اطلاعات هستند که خدمات مشاوره به بیمه‌گذار را جهت انتخاب محصول ارائه می‌دهند یا استفاده از پهبادها برای فیلمبرداری و هلال احمر جهت ارزیابی خسارات مناطق زلزله‌زده و طوفان‌زده می‌توان اشاره کرد. همچنین می‌توان از ارزهای دیجیتال در مبادلات بین‌المللی استفاده کرد.

وی ادامه داد: البته در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال یکی از چالش‌ها تمایل طرف مقابل است البته بانک مرکزی تا امروز ارزهای دیجیتال بین‌المللی را به رسمیت نشناخته است و به دنبال راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی است و ما طرحی را در پژوهشکده بیمه جهت بررسی چالش‌های این موضوع ارائه کردیم و نتیجه گرفتیم در حال حاضر استفاده از ارز دیجیتال در مبادلات اتکایی قابل استفاده نیست با این وجود ما باید افق بلندمدت را در نظر بگیریم.

سرپرست پژوهشکده بیمه با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بیمه گفت: البته ما جلسات متعددی با همکاران‌مان در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار کردیم و نتیجه آن را به بیمه مرکزی ارائه دادیم اما در حال حاضر طرح کاملی را با این موضوع در دست تدوین و تکمیل داریم که اگر مانعی نباشد آن را منتشر خواهیم کرد و در آن سعی کردیم آسیب‌های تحریم در صنعت بیمه و اینکه از چه کانالی صنعت بیمه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بررسی کنیم و اینکه تحریم‌ها یک تهدید یا فرصت است بستگی به نگاه ما دارد اگر از این موقعیت برای پیشرفت تولیدات داخلی استفاده کنیم که سازگار با عنوان سال هم است می‌تواند فرصت باشد و ما این تجربه را در سال‌های گذشته در قالب صندوق تحریم تجربه کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که ارز مورد مبادله در تعامل‌های بین‌المللی صنعت بیمه کدام است، گفت: در زمینه ارز مورد معامله باید مقامات سطوح بالاتر پاسخگو باشند و این مربوط به صنعت بیمه نیست بلکه ناشی از سیاست‌های کلی و کلان کشور است.

صفری با اشاره به نقش استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه گفت: یکی از اهداف این سمینار این است که بدانیم چگونه می‌توان از استارت‌آپ‌های بیمه‌ای بهره‌برداری کرد و این چه قوانین و مقرراتی را نیاز دارد آیا صنعت بیمه آمادگی لازم برای مواجه شدن با این تکنولوژی را دارد و ما باید بدانیم ورود تکنولوژی‌های جدید یک الزام است و باید سریع‌تر از سایر کشورها از آن بهره‌برداری کنیم و ما برای اینکه قوانین و مقررات صنعت بیمه با فعالیت استارت‌آپ‌ها هماهنگ باشد کارگروهی را تشکیل دادیم که بعد از این همایش جلسات آن تشکیل خواهد شد همان طور که دکتر سلیمانی همیشه تاکید داشتند که باید بسترهای فعالیت استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه فراهم شود.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا