اخبارراه و ساختمانویژه ها

امضای قرارداد تولید ۱۵ هزار تن ریل ملی

به گزارش صنعت کار، خیرالله خادمی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و صنایع وابسته، با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته، اقدامات بسیار خوبی در حوزه تأمین زیرساخت‌های حمل و نقلی صورت گرفته که بخش زیادی از نیازهای کشور را به عنوان زمینه‌ساز توسعه سایر بخش‌ها تأمین کرده است، اظهار داشت: در سال ۵۷ کل خطوط ریلی کشور ۴۵۶۵ کیلومتر بوده؛ در حالی که امروز، طول مسیر خطوط ریلی کشور با احتساب خطوط ریلی اصلی و فرعی، به ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر افزایش یافته است؛ بنابراین در طی چهار دهه اخیر، طول خطوط ریلی کشور بالغ بر ۹۰۰۰ کیلومتر افزایش داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، همچنین با اشاره به وضعیت جاده‌های کشور در طول چهار دهه پس از انقلاب اسلامی نیز گفت: در سال ۵۷ طول مسیر آزادراه‌های کشور ۲۸۵ کیلومتر بود که امروز طول این مسیر، به ۲۴۰۰ کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در دوره قبل از انقلاب، هیچ بزرگراهی در کشور وجود نداشت؛ اما امروز بالغ بر ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر، طول بزرگراه‌های کشور است.

وی همچنین با بیان اینکه تا پیش از انقلاب، حدود ۴۷ هزار کیلومتر انواع راه اصلی و فرعی در کشور وجود داشت، تصریح کرد: امروز نیز طول راه‌های اصلی و فرعی کشور به حدود ۱۰۸ هزار کیلومتر می‌رسد که نشان می‌دهد در ۴۰ سال گذشته، طول راه‌های اصلی و فرعی حدود ۶۲ هزار کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

خادمی، طول راه‌های روستایی آسفالته کشور در سال ۵۷ را حدود ۳۰۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول این راه‌ها امروز به ۱۰۴ هزار کیلومتر رسیده است که افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بخش دیگری از اظهاراتش، با اشاره به وضعیت حال حاضر خطوط ریلی کشور نیز گفت: در حال حاضر در بخش ریلی ۳۱۹۷ کیلومتر خط آهن در دست احداث است. علاوه بر این، احداث ۵۲۰۰ کیلومتر خط جدید ریلی نیز در مرحله مطالعه قرار دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان ریل وارد شده به کشور از ابتدای دولت یازدهم تاکنون و وضعیت‌ تولید ریل ملی در کشور افزود: خوشبختانه به تازگی نخستین قرارداد تأمین ریل از طریق مناقصه با یک شرکت داخلی امضا شده و قرار است ۱۵ هزار تن ریل تولید شود. البته در حال حاضر منتظر ارایه ضمانت‌های لازم از سوی این شرکت هستیم.

خادمی با بیان اینکه شرایط تأمین مالی مورد نیاز برای این قرارداد فراهم است، تصریح کرد: امیدواریم با این‌ قرارداد، بتوانیم از حداکثر ظرفیت داخل، برای توسعه زیرساخت‌های ریلی استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، همچنین با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۹۷۰ کیلومتر خط آهن ریل‌گذاری شده است و تکمیل این خطوط نیز در مرحله اجرا قرار دارد، تأکید کرد: حدود ۶۰ کیلومتر از این ریل‌گذاری، قبل از سال ۹۲ انجام شده؛ ضمن اینکه در مجموع از سال ۹۲‌ تاکنون، حدود ۶۰ هزار تن ریل برای توسعه زیرساخت‌های ریلی وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: در بخش آزادراهی نیز، در حال حاضر ۱۱۶۷ کیلومتر آزادراه در دست احداث است و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه به بهره‌برداری می‌رسد.

خادمی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال نیز گفت: این قطعه از آزادراه تاکنون ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در تمام جبهه‌های کاری، عملیات روسازی در حال انجام است که تاکنون ۵۵ درصد از این عملیات انجام شده و ۴۵ درصد نیز باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تأکید بر ضرورت توجه به وضعیت ایمنی پروژه افزود: باید ایمنی این پروژه را به طور کامل تأمین کنیم؛ از این رو دغدغه ما، سیستم‌های مربوط به تهویه و به‌روزرسانی استاندارد تونل‌ها است که به همین دلیل ممکن است نتوانیم تا پایان سال، این بخش از کار را به اتمام برسانیم. از سوی دیگر، شرکت آزادراه تهران ـ شمال به عنوان مجری پروژه وعده داده تا پایان سال، ایمنی قطعه یک را فراهم کند که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

وی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای جلوگیری از پس‌زدگی بار ترافیک در قطعه ۳۲ کیلومتری یک آزادراه تهران ـ شمال اظهار داشت: سرعت مجاز تردد در قطعه یک آزادراه ۱۱۰ کیلومتر است که ممکن است پس از بهره‌برداری از آن، پلیس سرعت مجاز را به ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهد.

خادمی درباره زمان اجرای قطعه ۳ پروژه آزادراه تهران ـ شمال خاطرنشان کرد: برای اجرای این منطقه نیز، جلسه‌ای با ۶ سرمایه‌گذار خارجی برگزار کردیم و هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا